Formula 1'de 2023 Sezonu Heyecanlı Bir Yarışla Başladı!
Formula 1'de sezonun ilk yarışı Bahreyn'deki Sakhir pistinde gerçekleştirildi.23-25 Şubat tarihlerinde sezon öncesi testlerin de gerçekleştirildiği bu pistte testler bize bazı ilginç sonuçlar vermişti.Aston Martin testlerin olumlu anlamda sürprizi olurken McLaren ise olumsuz anlamda en büyük sürprizdi.Geçtiğimiz sene tepedeki takımlardan Ferrari ve Mercedes hızını saklarken Red Bull ise testlerin tartışmasız birincisi oldu.Takımın içinden birçok ismin ve pilotların da hep olumlu demeçler vermesi de Red Bull'un sezona ne kadar iddialı geldiğinin göstergesiydi.Gelin hep beraber takımların sezona nasıl girdiğine ve yarış hafta sonunda neler yaşandığına hep birlikte göz atalım.
Antrenman Seansları
FP1
15 haftalık bir aranın ardından sezonun ilk seansı takımların derecelerden çok araç ayarlarına odaklandıkları bir seans oldu.Sıralama turlarının ve yarışların güneş ışıkları yerine pist ışıkları altında yapıldığı hafta sonlarında bu durum son yıllarda çok daha fazla geçerli olmaya başladı.Seans içindeki tek büyük olay Carlos Sainz'ın spin atması olurken İspanyol pilot aracını hasar almadan toparlamayı başardı.Zaman ekranlarında ise zirvede Sergio Perez'i gördük.Meksikalı pilot 1:33'ün altına inen tek isim olarak seansın başından sonuna kadar ilk sırada kalmayı başardı.Testlerin yıldızı Fernando Alonso ikinci sırayı almayı başarırken tek turda aracından istediğini alamayan Max Verstappen üçüncü sırayı elde etti.Testlere oranla daha iyi bir görüntü veren McLaren'de Lando Norris dördüncü sırayı alırken Charles Leclerc,Ferrari'nin yumuşak lastikle tur atmayı tercih etmediği seansta beşinci sırayı aldı.Diğer Ferrari'yle Carlos Sainz seansı son sırada tamamlarken Mercedes pilotları ise onuncu ve on birinci sırada seansı geçirdiler.
FP2
İkinci seans sıralama turları ve yarış koşullarıyla benzer şekilde pist ışıkları altında yapıldığı için oldukça yoğun geçti.Seansın ilk bölümü Charles Leclerc'in liderliğiyle geçilirken Fernando Alonso seansın devamında 1:31'in altına inen tek pilot olarak liderliği aldı.Takımlar seansın devamında uzun sürüşlere odaklanırken Alonso da seansı lider tamamlamış oldu.Red Bull pilotları onun hemen arkasında ikinci ve üçüncü sırayı alırken Leclerc ise dördüncü oldu.Hulkenberg yeni takımıyla seansı beşinci tamamlarken sakatlığı nedeniyle testlere katılamasa da bu hafta sonunda yarışabilen Lance Stroll altıncı sırayı elde etti.Pierre Gasly yeni takımıyla yedinci sırayı alırken Lewis Hamilton,Lando Norris ve Guanyu Zhou ilk onu tamamladı.
FP3
Üçüncü seans güneş altında yapıldığı için dereceler yine çok temsili değildi fakat sıralama turları öncesi son seans olması ve seansın ardından araçların kapalı parka girecek olmaları açısından da toplanan veriler değerliydi.Olaysız bir seans geride kalırken pistin hızlanmasıyla dereceler de sürekli iyileşti.Red Bull,Aston Martin ve Mercedes pilotları arasında liderlik sürekli değişirken son sözü söyleyen isim ikinci seansın da lideri Fernando Alonso oldu.Sıralama turları öncesi pole pozisyonuna aday olduğunu gösteren İspanyol pilot Red Bullların önünde bir kez daha ilk sırayı almayı başardı.Mercedes pilotları ilk iki seanstan daha iyi geçirdikleri bölümü dördüncü ve altıncı tamamlarken onları ayıran isim Charles Leclerc oldu.Lance Stroll yedinci sırayı alırken Carlos Sainz sekizinci sıradaydı.Oscar Piastri,Formula 1'deki ilk hafta sonunda seansı dokuzuncu tamamlarken Pierre Gasly ilk onu tamamlayan isim oldu.
Sıralama Turları
Q1
Pist ışıkları altında ideal koşullarda geçilen seans nispeten olaysız geçilirken bütün pilotların sadece 1.1 saniye içinde dizilmesiyle son yılların en yakın Q1 seanslarından birini geride bırakmış olduk.Seansın başında Charles Leclerc'in aracından kopan birkaç parça nedeniyle seans kısa bir süreliğine durdurulsa ardından Q1 heyecanı sorunsuz bir şekilde devam etti.Pistin hızlanmasıyla dereceler sürekli değişirken seansın sonunda lider Carlos Sainz oldu.Bütün favoriler kendilerini rahat şekilde Q2'ye atarken elenme bu kadar yakın geçen seansta elenme bölgesinde büyük bir heyecan yaşandı.Williams'ın çaylak pilotu Logan Sargeant,Lando Norris'le birebir aynı zamanı yakalamış olmasına rağmen bu dereceyi daha önce yapan Norris,Amerikalı pilotu elemiş oldu.Geçtiğimiz sene burada Q3'e kalan Kevin Magnussen bu seansta elenirken Oscar Piastri,Nyck de Vries ve Pierre Gasly de elenen diğer isimler oldular.Pierre Gasly son zaman turu silindiği için yirminci sıraya gerilese de zaten silinmeyen turuyla da Q2'ye kalamayacaktı.Fransız pilot için bu sonuç hayal kırıklığı oldu.
Q2
İkinci bölümde Q3 için kıyasıya bir mücadele yaşanırken olaysız bir seansı geride bıraktık.Charles Leclerc seansın lideri olurken son turunu atmak için piste çıkmayan Max Verstappen ikinci sırada kaldı.Favoriler üçüncü seansa kalma konusunda sıkıntı yaşamazken seansın ufak da olsa sürprizi Lando Norris oldu.McLaren pilotu Lance Stroll'ün son turunda onu geride bırakmasıyla on birinci olarak seansa veda etti.Alfa Romeo pilotları Norris'in hemen arkasında dizilirken Yuki Tsunoda ile zaman turu kaydetmeyen Alexander Albon elenen diğer isimler oldular.
Q3
Gridin belirleneceği son bölümde Red Bull,Ferrari,Mercedes ve Aston Martin pilotları ile birlikte Esteban Ocon ve Nico Hulkenberg'in yarışını izledik.Red Bull ve Ferrari pilotları daha erken piste çıkarken Mercedes pilotları ve Fernando Alonso garajda kaldılar.Seansın ortasında bu pilotlar da zaman turlarını kaydederken ikinci bir zaman turu atmamayı tercih ettiler.Herkes Red Bull ve Ferrari arasında bir pole pozisyonu mücadelesi beklerken Charles Leclerc'in aracından indiğini ve kendi adına seansı tamamladığını gördük.Böylelikle son turlar için piste sadece Red Bull pilotları ile Carlos Sainz çıktı.Son turunda 1:29.708'luk derecesiyle Max Verstappen bu sezonun ilk yarışına pole pozisyonunda başlamaya hak kazanırken böylelikle kariyerinin yirmi birinci pole pozisyonuna da ulaşmış oldu.Sergio Perez 0.138 saniye geride ikinci olurken Red Bull bu sayede ilk çizgiyi kapatmış oldu.Leclerc ve Sainz,ikinci çizgiyi Ferrari adına kapatırken Fernando Alonso kendi beklentisinin altında kalarak beşinci oldu.Russell ve Hamilton,Mercedes'e altıncılık ve yedinciliği getirirken Lance Stroll ise kırık eliyle beraber sekizinci olmayı başardı.Esteban Ocon dokuzuncu sıranın sahibi olurken yeni takımıyla ilk sıralama turlarında iyi bir iş yapan Nico Hulkenberg onuncu oldu.
Yarış
Yarış öncesinde Leclerc'in beklenmedik bir şekilde sezonda sadece iki kez değiştirme hakkı olan kontrol ünitesi ve bataryada değişikliğe gitmesi oldukça ilginç bir olaydı.Sıralama turlarının sonunda problem yaşayan Ferrari'de muhtemelen bu zorunlu bir değişiklikti.Yarışa bütün pilotlar yumuşak lastiklerle başlarken sadece Kevin Magnussen sert lastiklerle uzun bir bölüm atma stratejisini deneyen isim oldu.Charles Leclerc ise sıfır set bir yumuşak lastikle yarışa başlayarak startta bir avantaj yakalamayı hedefledi ve nitekim de istediğini başardı.Max Verstappen'in rahat bir şekilde lider geçtiği ilk düzlükte Sergio Perez sert bir şekilde ikinciliği savunmaya çalışsa Charles Leclerc onu mağlup etti ve ikinci sırayı aldı.Arkada ise Lewis Hamilton startta takım arkadaşını geçtikten sonra Fernando Alonso'yu da atak yaparak geride bıraktı.Bu atak esnasında Russell ve Stroll onların arkasında mücadele ederken Stroll geç bir frenle virajı dönmeye çalıştı ve o karmaşada takım arkadaşına temas etti.Alonso oradan kaybettiği ivmeyle Russell'a da geçilirken Stroll de startta çok iyi yükselen Bottas'a yerini kaybetmiş oldu.Fin pilot böylelikle startta dört sıra kazanarak en çok yükselen pilot oldu.Hemen arkasından yarışa başlayan takım arkadaşı Guanyu Zhou ise dört sıra kaybederek en çok gerileyen isim oldu.Orta sıralarda ise Nico Hulkenberg,Esteban Ocon'la temas yaşadıktan sonra kanadına hasar aldı ve pite gelmek durumunda kaldı.Lance Stroll'ün Bottas'a göre çok hızlı olan aracıyla ondan yerini geri alması dışında da ilk pitlere kadar pek bir olay yaşanmadı.
Favorilerden ilk pite giren isim Lewis Hamilton olurken İngiliz pilot on üçüncü turda sert lastiklere geçiş yaptı.Onun pite girdiği turda ise Fernando Alonso birkaç tur boyunca DRS ile zorladığı George Russell'ı geçmeyi başararak startta kaybettiği sıralardan birini geri almış oldu.Alonso geçildikten sonra Russell pite gelirken Ferrari pilotları da onunla aynı turda pite geldiler.Verstappen ve Alonso ise bu pilotlardan bir tur sonra pitin yolunu tuttular.Lance Stroll ise onlardan da bir tur sonra pit-stop yaptı.Max Verstappen hariç herkes sert lastiklere geçiş yaparken Hollandalı pilot yumuşak lastikle yola devam etti.Sergio Perez ise takım arkadaşından üç tur sonra pite geldi ve o da yumuşak lastikle yola devam etti.Arka tarafta erken pit yapmanın avantajıyla Alonso,Russell ve Stroll'ü geçerek altıncı sıraya kadar çıkan Bottas sonraki turlarda rakiplerine geçilse de Alfa Romeo takım halinde iyi bir startejiye imza atmış oldu.Tüm bu karmaşanın ortasında ise Oscar Piastri vites kutusunda yaşadığı arıza sonrası pite girse de takımının direksiyon değiştirmeye kadar uzanan çabalarına rağmen yarışa veda etmekten kurtulamadı ve Formula 1'deki ilk yarışını yarıda bırakmak durumunda kaldı.İlk pitlerin ve Bottas'ın geri düşmesinin ardından sıralama Verstappen,Leclerc,Perez,Sainz,Hamilton,Alonso,Russell ve Stroll şeklinde oluştu.
Yarışın ortalarına doğru gelinirken Sergio Perez,yumuşak lastiklerinin avantajıyla pit sonrası Charles Leclerc'le arasındaki farkı kapatmaya başladı.Yirmi altıncı turda da start düzlüğünde DRS ile birlikte atağını yapan Sergio Perez startta kaybettiği pozisyonunu geri aldı ve ikinci sıraya yerleşti.İkinci pitlere doğru yaklaşırken Aston Martin pilotları boşalan depolarıyla beraber önlerindeki Mercedesleri yakalamaya başladılar.Hatta Lance Stroll arkasındaki pilotların pit yapmasıyla sıra kaybetmeden pit-stop yapmış oldu.Mercedes ise rakiplerinin pitte geçiş yapma ihtimalinden çekinerek lastiklerinin iyi olduklarını söylemelerine rağmen Stroll'den bir tur sonra Hamilton'ı içeri aldı ve sert lastiği taktı.Ondan bir tur sonra ise Russell içeri girdi ve sert lastiğe geçti.Ancak Mercedes'in korktuğu başına geldi ve Russell piste Stroll'le yan yana döndü.Daha sıcak lastik avantajıyla Lance Stroll pit çıkışı rakibini geçmeyi başardı ve yedinci sıraya yükseldi.Öndeki pilotlar bu olaylardan birkaç tur sonra sırayla pite gelseler de oradaki sıralama değişmedi.
Alonso'nun ikinci pitinin ardından Hamilton'ın önde kalması Mercedes'e teselli olsa da taze lastiklerle ve boş depoyla daha hızlı görünen aracıyla Fernando Alonso aradaki farkı kapatmaya başladı.Otuz yedinci turda start düzlüğünde istediğini alamayan Alonso kısa düzlükte de rakibinin yanına kadar gelmesine rağmen geçişi tamamlayamadı.Otuz sekizinci turda ise sekizinci virajın ardından pilotlar yan yana geldi ve Fernando Alonso dokuzuncu virajın çıkışında kendisini onuncu virajın içine atarak rakibini çok güzel bir atakla geride bırakmayı başardı ve yarışa başladığı konuma geri dönmüş oldu.Bu olayın ardından yarış öncesi Tifosilerin korktukları şey başına geldi.Charles Leclerc rahat bir şekilde üçüncü sırada devam ederken otuz dokuzuncu turda gücü kaybetti ve yarışı bırakmak zorunda kaldı.Böylelikle neredeyse garanti olan podyum şansı Leclerc adına kaçmış oldu.Bu olayın ardından sanal güvenlik aracı uygulaması devreye girdi ve Leclerc'in aracının kaldırılmasının ardından yarış kaldığı yerden devam etti.Charles Leclerc'in kalmasının ardından yaşlı kurt Fernando Alonso podyumun kokusunu aldı ve Carlos Sainz'a baskı yapmaya başladı.Vatandaşına gittikçe yaklaşan Alonso kırk beşinci turda rakibini mağlup etmeyi başardı ve Hamilton'ı geçtiği yere benzer bir konumda Sainz'ı geçerek podyum basamağına yükselmiş oldu.
Yarış galibiyeti adına mücadelenin yaşanmadığı yarışta Max Verstappen dominant bir performansla damalı bayrağı ilk gören isim oldu ve kariyerinin otuz altıncı yarış galibiyetini elde etmiş oldu.Hollandalı pilot sadece takım arkadaşı Perez'in pite girmediği 3 turluk bir bölümde liderliği kaptırırken hiçbir rakibiyle mücadeleye girmeden bu zafere uzanmış oldu.Son iki senenin dünya şampiyonu bu performansla rakiplerinin gözünü biraz daha korkutmuş oldu.Sergio Perez,startta yerini kaybettikten sonra Leclerc'i pist üstünde geçmeyi başararak Leclerc hariç kimseyle mücadele etmediği yarışı ikinci sırada noktaladı.Red Bull böylelikle dominant bir hafta sonunu geride bırakmış oldu.Hafta sonunun yıldızı ise şüphesiz Fernando Alonso'ydu.İki kez şampiyon İspanyol pilot testlerdeki ve antrenmanlardaki performansının sürpriz olmadığını gösterdi ve çok hak edilmiş bir üçüncülüğü cebine koymuş oldu.Günün sürücüsü de seçilen Alonso telsizdeki mesajlarıyla da birlikte aradığı ortamı sonunda bulduğunu da gösterdi.Carlos Sainz,takım arkadaşı kaldıktan sonra podyuma uzanma hayalleri kurarken Alonso'ya direnemedi ve dördüncü oldu.Yarış boyunca öndekilerle yakın kalamayan Sainz böylelikle sezonun ilk yarışını vasat bir şekilde geçirmiş oldu.Lewis Hamilton iyi bir performans gösterdiği yarışta eski takım arkadaşına direnemedi ve beşinci sırada kaldı.Lance Stroll,elini kırdıktan sonra testlere katılamadı ve ilk defa bu hafta sonunda aracının koltuğuna oturdu.Buna rağmen ikna edici bir performans ortaya koyan Kanadalı pilot Russell'ı geçtiği yarışta altıncı sırayı alarak iyi bir sonuçla buradan ayrılmış oldu.George Russell,altıncı başladığı yarışta startta pozisyonunu korusa da Stroll'le geçilmekten kurtulamadı ve yedinci sırada finish gördü.Yarışın orta sıralarının en iyi ismi ise Valtteri Bottas oldu.Fin sürücü on ikinci sıradan başladığı yarışta starttan itibaren geri kalanların en iyisi olarak yarışı sürdürdü ve sekizinci sırada finishe geldi.Orta sıraların en iyi performansı ise Pierre Gasly'den geldi.Sonuncu başladığı yarışta pit stratejileriyle de beraber müthiş bir yükseliş yakalayan Fransız sürücü yeni takımıyla ilk yarışında dokuzuncu sırayı almış oldu.Alexander Albon starttaki yükselişinin ardından puan potasında gezindiği yarışta Gasly'ye geçilmekten kurtulamasa da onuncu sırayı alarak takımına puan kazandırmış oldu.Yuki Tsunoda iyi performans gösterdiği yarışta on birinci olurken çaylak Logan Sargeant da ilk yarışında on ikinci sırayı alarak iyi bir sonuç ortaya koydu.Farklı lastik stratejisinden istediğini alamayan Kevin Magnussen on üçüncü sırayı alırken çaylak Nyck de Vries ise sonlardan başladığı yarışı on dördüncü sırada tamamlamayı başardı.Yarışın başından kanat kırdıktan sonra bir türlü istediği tempoyu yakalayamayan Nico Hulkenberg on beşinci sırayı alırken yarışı daha yukarılarda bitirecek olan Guanyu Zhou son turda en hızlı tur puanı için pite gelerek on altıncı sırada yarışı noktaladı.O sırada Pierre Gasly'de olan en hızlı tur puanını sadece rakiplerinden silmek için bu hamleyi yapan Alfa Romeo'nun kendilerine hiçbir şey katmayacak bu hamleyi yaparak kendilerini Alpine'e rakip olarak gördüklerini düşünebiliriz.Yarışı bitiren son isim Lando Norris olurken İngiliz pilot birçok sorun yaşadığı ve 6 kez pite geldiği yarışta büyük bir hayal kırıklığı yaşadı.Yukarıda bahsettiğimiz Piastri ve Leclerc dışında yarışı bitiremeyen son isim de Esteban Ocon oldu.Fransız pilot startta cebe doğru yerleşemediği için 5 saniye ceza aldıktan sonra bu cezayı doğru çekemediği için 10 saniye daha ceza aldı.Bu 10 saniye cezayı çekmek için pite gelirken pit yolunda hız yaptığı için 5 saniye daha ceza alan Ocon kabus gibi geçen yarışta kırk birinci turda pite gelerek yarıştan çekildi.
Özetle Red Bull ve Aston Martin'in istediğini aldığı,Mercedes'in vasat kaldığı,Ferrari'nin hayal kırıklığı yaşadığı,orta sıralarda müthiş bir çekişmenin yaşandığı ve bundan sonrası için de bu çekişmenin devam edeceğinin sinyallerinin verildiği,çaylakların iyi performans gösterdiği ve McLaren ile Haas'ın hayal kırıklığı yaşadığı bir hafta sonunu geride bıraktık.Önümüzdeki yarış iki hafta sonra Suudi Arabistan'daki Cidde sokak pistinde düzenlenecek.Bakalım orada takımlar arasındaki denge nasıl olacak?Red Bull domine edecek mi?Ferrari nasıl hamleler yapacak?Aston Martin performansını koruyabilecek mi?Mercedes ileriye adım atmak için neler yapacak?Bütün bu soruların ve çok daha fazlasının cevabını önümüzdeki yarıştan sonra cevaplandırıyor olacağız.Sonraki yarışlarda görüşmek üzere...
Eren Arslanoğlu
Yorumlar
Yorum Gönder