Sao Paulo'daki Sürprizlerle Dolu Hafta Sonunda Kazanan George Russell!

 

Formula 1'de sezonun yirmi birinci ayağı Brezilya'nın Sao Paulo kentindeki Interlagos pistinde koşuldu.Yıllar boyunca her zaman bizlere keyifli yarışlar izleten bu pist bu sene de bizlere yarış öncesi tahminlerin aksine şeyler sundu.Sezonun son sprint yarışını da izlediğimiz bu hafta sonunda sprint hafta sonlarında olmasını beklediğimiz heyecanı bulduğumuzu söyleyebiliriz.Mercedes'in her yarış üstüne koyarak geldiği herkesin kabul ettiği bir gerçekti.Fakat düzlükler sebebiyle avantajlı görünen Red Bull karşısında bu kadar rahat olmaları hiç beklenen bir şey değildi.Gelin bu uzun hafta sonunda neler yaşandığına hep birlikte bir göz atalım.

Birinci Antrenman Seansı

Sprint hafta sonu formatında diğer hafta sonlarına oranla önemi çok fazla olan birinci antrenman seansında takımlar aracı anlamak için müthiş bir mücadele içerisine giriyorlar.Aracın bu seansın ardından kapalı park kurallarına giriyor olması takımların işini çok zorlaştırdığından sprint hafta sonlarında takımlar bu seansa çok önem veriyorlar.Nitekim yine pistin seansın başından sonuna kadar hareketli olduğunu gördük.Seansın içinde herhangi bir kırmızı bayrak bölümü görmedik ve temiz bir seans geride kaldı.Seansın lideri Charles Leclerc'in 0.004 ve Max Verstappen'in 0.008 saniye önünde 1:11.853'lük derecesiyle Sergio Perez olurken Carlos Sainz da sadece 0.186 saniye geride seansı tamamladı.Mercedesler 0.187 ve 0.202 saniye geriden rakiplerini takip ederken Sebastian Vettel de sadece 0.304 saniye geride yedinci sırayı aldı.Schumacher,Bottas ve Gasly ilk onu tamamlarken son sıradaki Daniel Ricciardo bile sadece 1.5 saniye gerideydi.Bu yakın seansla birlikte hafta sonu şahane bir şekilde başlamış oldu.

Sıralama Turları

Q1

Yağmurun gelmesiyle ilk seans gayet olaylı oldu.Takımların antrenmanda yaptıkları tek tur çalışmaları hiçbir anlam ifade etmezken takımlar ellerinde hiç veri olmadan piste çıktılar.Pist oldukça ıslak olmasına rağmen yarış çizgisi nispeten kuruydu.Fakat bütün pilotlar yeşil logolu lastiklerle derecelerini kaydettiler.Ancak pist gittikçe hızlanmaya başladı ve 1.19'larla başlayan seans 1.17 civarlarına kadar indi.Sonrasında Pierre Gasly yumuşak lastik kumarını ilk oynayan isim olarak turlamaya başladı.Fransız pilotun ilk turları yavaş olsa da sonrasında en hızlı tur zamanını kaydetti ve bu derecenin ardından herkes pite gelmeye başladı.Yumuşak lastiğe erken geçen pilotlar lastikleri erken ısıtıp avantaj yakalarken klasman sürekli değişti.Seansın sonunda ise lider Lando Norris oldu.Ardından üç dünya şampiyonu Hamilton,Alonso ve Vettel sıralanırken Red Bulllar beşinci ve altıncı sırayı aldı.Favorilerden George Russell on birinci sırayı alırken Ferrariler ise on ikinci ve on dördüncü sırada ikinci bölüme geçmeyi başardılar.Elenme bölgesinde kalan isimler ise Alfa Romeo sürücüleri ile birlikte Latifi,Tsunoda ve Schumacher oldu.

Q2

İkinci seansta da heyecan hiç kesilmedi.Pist kuruydu ancak takımlar yağmurun tekrar bastırma ihtimalinden dolayı pilotlarını hemen piste yolladılar.Dereceler oldukça yakın bir şekilde gelirken favorilerden bazıları belli bir süre boyunca elenme bölgesinde kaldılar.Seansın sonuna kadar beklenen yağmur gelmezken klasman her turun ardından karıştı ve seansın en sonunda sürpriz bir sonuç görmedik.Verstappen ilk sırayı alırken Ferrariler onun hemen arkasındaydı.Mercedes'te George Russell rahatça son bölüme kalırken Hamilton ise dokuzuncu sıradan son bölüme geçti.Elenme bölgesinde kalan isimler ise Aston Martin pilotlarıyla birlikte Albon,Gasly ve Ricciardo oldu.

Q3

Sprint yarışının gridini belirleyecek son bölümde ikinci bölüme benzer şekilde yağmur beklentisiyle pilotlar erkenden piste çıkmıştı.İlk turlarda pilotların hepsi yumuşak lastikle turlarken Charles Leclerc ilginç bir şekilde yeşil logolu lastiklerle pistteydi.Ferrari bu tercihin hemen yanlış olduğunu anlayarak pilotunu pite almak istedi ancak bu Leclerc'e ççok fazla zamana mâl oldu.Oldukça kritik olan ilk turların ardından sürpriz bir şekilde Kevin Magnussen ilk sıradaydı.Verstappen ve Russell ise onu yakından takip ediyordu.Tam bu esnada da sıralama turlarının kaderini değiştiren olay gerçekleşti.George Russell,dördüncü viraja gelirken aracını çime taşırdı ve kontrolünü kaybederek çakıllara doğru sürüklendi.Ardından yola oturmak üzereyken gaza fazla yüklendi ve spin atarak çakıllara gömüldü.Bunun üzerine kırmızı bayraklar sallanmaya başladı ve seans durduruldu.Russell'ın aracının kaldırılmasından sonra seans devam etse de beklenen yağmur geldi ve kimse derecesini geliştiremedi.Böylelikle Kevin Magnussen hiç beklenmedik şekilde kariyerinin ilk pole pozisyonunu kazanmış oldu.Ayrıca Haas tarihinin de ilk pole pozisyonunu elde ederken Formula 1 tarihinin de yüz altıncı pole pozisyonu sahibi pilotu oldu.Danimarkalı pilot pole pozisyonu elde eden yirmi dördüncü farklı ülke sürücüsü olarak ülkesine de büyük bir başarı kazandırmış oldu.Max Verstappen ikinci sırayı almayı başarırken seansı çakıl havuzunda tamamlayan George Russell üçüncü sırayı almayı başardı.Lando Norris ikinci çizgiyi tamamlarken Sainz ve Ocon üçüncü çizgide yer alan isimler oldular.Fernando Alonso yedinci sırayı alırken seansı hayal kırıklığıyla noktalayan Hamilton sekizinci oldu.Sergio Perez attığı hazırlık turunun ardından ikinci turunu tamamlayamayıp dokuzuncu olurken Charles Leclerc ise yeşil logolu lastiğin kurbanı olarak onuncu sırada kaldı.

İkinci Antrenman Seansı

Sprint yarışından önceki son seansta takımlar doğal olarak tek tur hızını önemsemeyip uzun bölümlere odaklandılar.Kapalı park kurallarından dolayı araçlarda ayar değişikliği yapılamazken takımlar da ceza pahasına ayar değiştirmekten kaçındılar.Kuru zemin şartlarından geçen sakin bir seansın ardından klasman beklentilerinden farklı oluştu.Alpine'in gayet iyi gözüktüğü seansta Esteban Ocon seansın lideri olurken takım arkadaşı Alonso ise dördüncü sırayı aldı.Perez ve Russell takım arkadaşlarını ayıran isimler olurken Verstappen ve Hamilton da beşinci ve altıncı sırayı aldılar.Haaslar sekizinci ve dokuzuncu olarak iyi gözükürken Ferrariler ise on birinci ve on üçüncü sırada kaldılar.Ayrıca bu seansta Williams adına süper lisans puanları adına Logan Sargeant da mücadele etti ve seansı son sırada tamamladı.


Sprint Yarışı

Sprint yarışı öncesinde en ilginç tercih Red Bull cephesinden geldi.Max Verstappen,ikinci antrenmanda Red Bull'un lastikler konusunda yaşadığı sıkıntıların ardından yarışa orta hamurla start aldı.Bunun yarış için bir set sıfır yumuşak lastik saklama avantajı olsa da sprint için kesinlikle makul bir tercih değildi.Bu sayede startta Magnussen yerini korumayı başardı.Verstappen orta hamurlarla yavaş bir start alsa da yerini korumayı başardı.Arkada Alpine pilotları dördüncü virajda birbirlerine temas etseler de Alonso aracını iyi kontrol ederek kazanın önüne geçti.Sonrasında ise start düzlüğünde bu kez Alonso arkadan Ocon'a temas etti ve kanadını kırarak pite gelmek durumunda kaldı.

Magnussen startın ardından sıra kaybetmemiş olsa da arkasındaki pilotlar sırasıyla onu geçmeye başladılar ve Danimarkalı pilot dokuzuncu turda altıncı sıraya kadar geriledi.Aynı tur içinde arka tarafta Vettel,takım arkadaşı Stroll'e atak yaparken Stroll'ün onu dışarı itmesiyle büyük bir tehlike yaşadı.Alman pilot aracını pistte tutmayı başarırken Stroll ise 10 saniye ceza aldı.Ön tarafta orta hamurlarla yarışı lider devam ettiren Verstappen,Russell'la farkı açmayı başaramadı.Nitekim on ikinci ve on üçüncü turda George Russell rakibine atak denemesinde bulunup başarılı olamadıktan sonra on beşinci turda net bir atakla rakibini geride bıraktı ve liderliğe yükseldi.Verstappen'in liderliği kaybetmesinin ardından arka taraftaki pilotlar da ona yaklaşmaya başladı.On dokuzuncu turda Carlos Sainz eski takım arkadaşından ikinciliği almayı başarırken bu geçiş esnasında Verstappen'in ön kanadına da zarar verdi.Hemen bir tur sonra da Hamilton,Verstappen'i rahat bir şekilde geçmeyi başardı ve üçüncü sıraya yükseldi.

Yarışın geri kalanında George Russell sakin bir sırada damalı bayrağı ilk sırada geçti ve grand prix yarışında ilk sıranın sahibi olmuş oldu.Carlos Sainz yarışı ikinci sırada tamamlarken hafta sonunun başında aldığı 5 sıra cezayla birlikte yarış gridinde yedinci sıraya kadar düşmüş oldu.Lewis Hamilton üçüncü sırada yarışı noktalarken Mercedes,tam bir sene aradan sonra grand prix için ilk çizgiyi kapatmış oldu.Red Bulllar Mercedeslerin hemen arkasında yer alırken Leclerc ise Red Bull pilotlarının hemen arkasında yer almayı başardı.Lando Norris dördüncü başladığı yarışı yedinci noktalarken son puanı alan isim yarışa poleden başlayan Kevin Magnussen oldu.Arkalarda Mick Schumacher son sıradan başladığı yarışta on ikinciliğe kadar yükselirken Alpine pilotları ise yarışı on beşinci ve on sekizinci noktaladı.Albon ise mekanik bir sorunla yarışı tamamlayamadı.

Grand Prix Yarışı

Yarış öncesinde lastik stratejisi adeta ikiye bölünmüştü.Mercedes,Red Bull ve Alfa Romeo pilotlarının yanı sıra Norris,Ocon,Bottas,Vettel ve Gasly yumuşak lastiği tercih eden isimler oldular.Albon sert lastikle yarışa başlarken kalan herkes orta hamurla yarışa başladı.Startın ardından Mercedes ve Red Bull pilotları yerlerini korumayı başarırken Norris ise Leclerc'i geçmeyi başardı.Sonrasında Daniel Ricciardo iyi startın ardından sekizinci virajda Magnussen'e temas etti ve iki pilot yarış dışı kaldı.Böylelikle Magnussen için şahane devam eden hafta sonu Ricciardo'nun amatör hatasıyla yarışı tamamlayamadan sonlanmış oldu.Bu kazanın ardından güvenlik aracı piste dahil olurken yedinci turda yarış kaldığı yerden devam etti.Burada da yarışın en tartışılan olaylarından birisi yaşandı.

Max Verstappen startın ardından ilk virajda Hamilton'ın yanına kadar geldi.Ardından ikinci virajda atağı devam ettirmek istedi ve Hamilton da kolay pes etmeyince temas kaçınılmaz oldu.Bu temasın ardından iki araçta da hasar oluşurken Hamilton'ın hasarı Verstappen'e oranla yok denecek kadar azdı.Verstappen pite gelip kanat değiştirmesinin ardından son sıraya gerilerken Hamilton ise sekizinci sırada pite gelmeden yarışa devam etti.Aynı tur içinde Lando Norris de yedinci virajda Charles Leclerc'e temas etti ve rakibini bariyerlere doğru uçurdu.Bu temasın ardından herkes Leclerc'in yarış dışı kalmasını ve güvenlik aracının gelmesini beklerken Monakolu sürücü aracını piste döndürmeyi ve pite kadar getirmeyi başardı.Bu iki olayın ardından Norris ve Verstappen beşer saniye ceza alırken özellikle Verstappen'in cezası büyük tartışma konusu oldu.Açıkçası iki pilot da kazadan çekinmedikleri için herkes yarış yönetiminin bu olayı yarış kazası olarak değerlendirmesini bekledi.Ancak komiserler kurulu Verstappen'in bu kazada daha kusurlu olan taraf olduğunu karar verdi.Ancak yarış olayı olarak değerlendirilseydi de muhtemelen kimsenin bir itirazı olmazdı.Bu olayların ardından Verstappen ve Leclerc son iki sırada yarışa devam ettiler ve düşük olan galibiyet şansları da bu kazaların ardından tamamen sıfırlanmış oldu.

Yarışın devamında ilk pitlere kadar Hamilton'ın yükselişini seyrettik.İngiliz pilot önündeki Schumacher,Gasly,Vettel ve Norris'i geçerek dördüncü sıraya kadar yükseldi.Ön taraftaki pilotlardan ilk pit Sainz'dan gelirken yumuşak hamurla başlayan pilotların aksine orta hamurla Sainz'ın pite gelmesi bir hayli ilginç oldu.Ferrari pilotu on sekizinci turda pite gelirken Russell,Hamilton ve Perez gibi isimler yirmili turlarda pite geldi.Hatta Lewis Hamilton yumuşak lastiklerle 30 turu devirdi.Arka sıralarda Verstappen ve Leclerc de ilk pitlerini yedinci turda yaptıktan sonra ikinci pitlerini de yirmili turlarda yapmak zorunda kaldılar.Verstappen cezasını da bu pitle beraber çekmiş oldu.Herkesin pit yapmasının ardından ise sıralama Russell,Perez,Sainz,Hamilton,Alonso,Bottas,Vettel,Ocon,Gasly ve Norris şeklinde oluştu.Bu sıralamanın ardından yarış sakin devam ederken Sainz,Alonso ve Gasly otuz beşinci tur civarlarında bir kez daha pite geldiler.Sainz orta ile başladıktan sonra yumuşak lastikten pek verim alamadan pitte Perez'i geçme amacıyla erken pite gelerek tekrar orta hamura geçerken Alonso ise yarışta üçüncü kez orta hamur takmış oldu.Russell,Perez ve Hamilton ise orta hamurla bölümü uzatmayı başardılar.Bu esnada ise Hamilton,Mercedes'in çok hızlı olduğu yarışta Perez'e yaklaşmaya başladı.Kırk beşinci turda da DRS ile beraber start düzlüğünde rakibini rahatça geride bıraktı ve ikinciliği almayı başardı.Bu geçişten birkaç tur sonra podyumda bulunun üçlü Russell,Hamilton ve Perez sırasıyla pite geldiler.Mercedesler yumuşak hamura geçerken Perez ise orta hamura geçti.Bu pitlerden birkaç tur sonra yarışı bir kez daha etkileyen başka bir olay yaşandı.

Lando Norris,Leclerc'le temasının ardından çok da iyi gitmeyen yarışta aracındaki bir elektrik arızası nedeniyle kenara çekildi ve yarışı bırakmak durumunda kaldı.Böylelikle McLaren iki araçla birlikte yarışı tamamlayamazken güvenlik aracı piste dahil oldu.Böylelikle aradaki farklar kapanırken Hamilton'a Russell'a yaklaşma fırsatı doğdu.İkinci pitlerini erken yapan Sainz,Alonso ve Gasly üçlüsü de bir kez daha pite gelerek taze lastiklerle avantaj almak istediler.Yarışın başında arkalara düşen Leclerc ile Verstappen yarışın o anına kadar gayet iyi bir yükselişle altıncı ve onuncu sıraya yükselmeyi başarsalar da onlar için de daha fazla puan için bir fırsat doğmuş oldu.Yarış yeniden başladıktan sonra Mercedesler yerlerini korudu ve Russell,Hamilton'la DRS mesafesini açıp galibiyete bir adım daha yaklaştı.Perez ise orta hamurlarla istediği tempoyu tutturamadı ve Ferrarilerden baskı yemeye başladı.Nitekim altmış üçüncü turda Sainz,altmış dördüncü turda ise Leclerc Perez'i avlamayı başardı ve Meksikalı pilot podyum basamağından beşinci sıraya kadar geriledi.Alonso sıfır set yumuşak lastiklerle müthiş bir tempoyla altıncı sıraya kadar yükselirken Verstappen de yediye çıkmıştı.Ancak Perez,Alonso'dan da yavaştı ve Meksikalı pilot bir tur sonra Alonso'ya da geçildi.Perez'in bu kötü temposunun ardından Red Bull enteresan bir tercihle Verstappen'i Perez'in önüne geçirdi.Takımın amacı Verstappen'in Alonso ve Leclerc'i geçerek Perez'in şampiyona ikinciliğinde avantaj almasını sağlamaktı.Ama buradaki yanlış Verstappen'in bunu başarması ile hiç denememesi arasında Red Bull adına hiçbir farkın olmamasıydı.Her türlü farkın 2 puan olacağı bir senaryoda bunu denemek çok da anlamlı değildi.Zaten bunun yanlış olduğunu ve işe yaramadığını gören Red Bull,Verstappen'den yerini geri vermesini istedi.Ancak Verstappen telsizden sert bir dille "Bir daha benden sakın bunu istemeyin.Size gerekçelerimi söyledim" şeklinde hiç beklenmedik bir mesaj gönderdi ve yerini geri vermedi.Perez de ona karşılık "Bu onun nasıl birisi olduğunu gösterdi" şeklinde bir mesaj gönderdi.Yarışın ardından Perez "Max 2 şampiyonluğu benim sayemde kazandı" tarzından gereksiz bir açıklama yapsa da Perez eğer bu iki puanlık kayıpla şampiyona ikinciliğini kaptırırsa bu uzun vadede Red Bull'a ve Verstappen'e çok olumsuz yansıyabilir.

Bütün bu olayların ardından yarış boyunca çok az ekrana gelen George Russell damalı bayrağa ilk sırada ulaşmayı başardı ve bu sezon Mercedes'e ilk galibiyeti getirmiş oldu. Kariyerindeki ilk zaferle birlikte Formula 1 tarihinde 113. yarış galibi olan İngiliz pilot ayrıca ülkesinin yarış kazanan yirminci pilotu oldu.Ayrıca en hızlı tur puanını da cebine koyarak bu hafta sonundan maksimum puanla ayrılmış oldu.Lewis Hamilton,fahri vatandaşlık aldığı Brezilya'daki büyük destekle birlikte galibiyeti zorlasa da istediğini alamadı.Fakat yarışı ikinci sırada tamamlayarak Mercedes'in bu haftayı alabileceği maksimum puanın sadece 1 puan gerisinde tamamlamasına yardımcı oldu.Podyumun son basamağı ise Carlos Sainz'a gitti.İspanyol pilot takım arkadaşından hızlı gözüktüğü hafta sonunda cezasına rağmen podyuma çıkmayı başardı.Böylelikle sezonun ilk yarışının ardından ilk kez Red Bull pilotunun olmadığı bir podyumu görmüş olduk.Charles Leclerc damalı bayrağı dördüncü sırada gören isim olurken yarışın sonuna doğru takım arkadaşından yerini vermesini istemesi çok olası bir istek değildi.Yine de son sıraya kadar düştüğü yarışı iyi bir sırada noktalamış oldu.Fernando Alonso,güvenlik aracı periyodundan çok iyi faydalandı ve sıfır set yumuşak hamur saklamanın avantajıyla yarış sonunda iyi yükselerek beşinci sırada finish gördü.Red Bullların oldukça sert savaşında Verstappen,Perez'in önünde altıncı sırayı almış oldu.Esteban Ocon,Alpine'le oldukça gerilerden başladığı yarışta alabileceği maksimum sırayı alarak sekizinci oldu.Valtteri Bottas geçen haftanın ardından bu hafta da gayet iyi bir performansla takımına puan kazandırmayı başardı.Aston Martin'de yarış boyunca puana daha yakın isim Vettel gibi gözükürken yarışın son turlarında yumuşak hamurlu Stroll,orta hamurla Vettel'i geçti ve son puanın sahibi oldu.Vettel on birinci sırada yarışı noktalarken Pierre Gasly beklediğini bulamadığı yarışı on ikinci sırada noktaladı.Guanyu Zhou ve Mick Schumacher pek aktör olamadıkları yarışı arka arkaya noktalarken Williams pilotları da onların hemen arkasına dizildi.Yuki Tsunoda ise güvenlik aracının arkasında pit yapmasının ardından zaman ekranlarındaki hatanın ardından turunu geri alamayınca en geride yarışı tamamlamış oldu.McLaren pilotları ve Kevin Magnussen ise yarışı tamamlayamayan isimler oldular.Özellikle Magnussen adına pole pozisyonunu kazandığı hafta sonu büyük bir hayal kırıklığıyla noktalandı.McLaren için de şampiyonu dördüncülüğü mucizelere kalmış oldu.

Pilotlar şampiyonasında ikincilik mücadelesi son yarışa kalmış oldu.Leclerc ve Perez 290 puanla ikinciliği paylaşırken yarış galibiyeti olarak Leclerc avantajlı durumda.George Russell 265 puanla dördüncü sırada bulunurken onun ikinciliği için son yarışta büyük bir mucize gerekiyor.Lewis Hamilton 240 puanla beşinciliğini sürdürürken Carlos Sainz ise 234 puanla onu yakından izliyor.Lando Norris 113 puanla yedincilikte devam ederken Ocon ve Alonso,86 ve 81 puanla Alpine adına takımlar şampiyonasını götürüyorlar.Valtteri Bottas da 49 puanla ilk onu tamamlayan isim konumunda.Takımlar şampiyonasında Red Bull 719 puanla liderliğini sürdürürken ikincilik yine son yarışa kaldı.Ferrari 524 puanla ikinci sırada bulunurken Mercedes 505 puanla son yarışa şansını taşımış oldu.Dördüncülük yarışında Alpine 167 puana yükselirken 148 puanda kalan McLaren'in işi çok zor görünüyor.Alfa Romeo 55 puanla altıncılıkta devam ederken 50 puanlı Aston Martin'in son yarışta onları yakalama ihtimali çok olası durmuyor.Tabii ki kaotik bir yarışta her şey olabilir.Haas ise bu hafta 37 puana yükseldi ve 35 puanlı Alpha Tauri'ye 1 puan daha üstünlük sağlamış oldu.Williams ise 8 puanla yıllardır olduğu gibi son sırada şampiyonayı sürdürüyor.

Özetle Mercedes'in çok hızlı gözüktüğü hafta sonunda aradığı galibiyete sonunda ulaştığı,Ferrari'nin zararı iyi azalttığı,Red Bull hem yavaş görünüp hem de pilotlarının arasının bozulduğu,Alpine'in şampiyona dördüncülüğünde çok avantajlı bir konuma geldiği,Magnussen'in pole zaferinin ardından hayal kırıklığı yaşadığı ve McLaren'in unutmak isteyeceği bir hafta sonunu geride bıraktık.Sezonun son yarışı bu hafta sonu Abu Dhabi'deki Yas Marina pistinde ulaşacak.Bakalım sezonun son yarışında pilotlar ve takımlar klasmanı nasıl şekillenecek?Sezonun son yarışının ardından tekrar buluşmak üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!