Perez'in Evinde Zafer Bir Kez Daha Verstappen'in!


Formula 1'de sezonun yirminci yarışı Meksika'daki Autodromo Hermanos Rodriguez pistinde gerçekleşti.Takvimdeki en zor pistlerden birisi olan Hermanos Rodriguez pisti deniz seviyesinden 2200 metre yükseklikte Formula 1 araçlarını her zaman en zorlayan pistlerden birisi olarak dikkat çekmiştir.Araçların motor güçlerinin azalması ve yere basma etkisinin oldukça azalması takımları her sene olduğu gibi bu sene de çok fazla zorladı.Bu alışılmışın dışındaki şartlara rağmen çok fazla sürpriz yaşanmayan bir yarış oldu.Gelin neler yaşandığına hep birlikte bir göz atalım.

Antrenman Seansları

FP1

İlk seansta Amerika'da olduğu gibi burada da bazı koltuklarda yeni pilotları gördük.Nyck De Vries,George Russell'ın koltuğuna otururken Liam Lawson da Yuki Tsunoda'nın koltuğundaydı.Logan Sargaent,Jack Doohan ve Pietro Fittipaldi ise Alexander Albon,Esteban Ocon ve Kevin Magnussen'in yerine seansa katıldılar.İkinci antrenman seansında geçen yarışta olduğu gibi lastik testleri yapılacağı için pist oldukça yoğunda zaman zaman pist dışına taşanlar görsek de ciddi bir kaza görmedik.Önce Guanyu Zhou pit yolunda start denemesi sırasında aracını birinci vitese alamadı ve garaja itilmek zorunda kaldı.Sonrasında Pietro Fittipaldi ve Liam Lawson'ın yolda kalmasıyla iki kırmızı bayrak bölümü yaşadık fakat bu sürücüler ciddi bir kazayla bu bölümlere sebep olmadılar.Seansın lideri ise Carlos Sainz oldu.İspanyol pilot takım arkadaşı Charles Leclerc'in 0.046 saniye önünde 1:20.707'lik derecesiyle ilk sıranın sahibi oldu.Ev sahibi Sergio Perez,0.120 saniye geride üçüncü olurken takım arkadaşı Max Verstappen ise aynı dereceyle dördüncü oldu.Lewis Hamilton,0.142 saniye geride dördüncü olurken Fernando Alonso ise 0.192 saniye geride altıncı oldu.Böylelikle altı pilotun 0.2 saniye içinde dizildikleri yakın bir seansı geride bıraktık.

FP2

İkinci seans geçtiğimiz hafta olduğu gibi Pirelli lastik testlerine ayrıldı.Bu tarz seanslarda takımların Pirelli'nin kendilerine vermiş oldukları programları tamamlamaları gerekiyor ve takımlar araçlarda hiçbir ayar değişikliği yapamıyor.Bu nedenle de bu tarz seanslar hafta sonunun devamı için pek bir anlam ifade etmiyor.İlk seansta piste çıkmayan George Russell,Yuki Tsunoda,Esteban Ocon,Alexander Albon ve Kevin Magnussen'in seansın yarısında gerçek lastikleri kullanma avantajı vardı.Böylelikle George Russell,Yuki Tsunoda ve Esteban Ocon ilk üç sırayı almış oldu.Seansın en büyük olayı ise Leclerc'in kazası oldu.Monakolu pilot yedinci virajda aracının kontrolünü kaybederek bariyerlere girdi.Aracının arkasını tamamen dağıtan Leclerc böylelikle seansı erken noktalamış oldu.Onun dışında Guanyu Zhou da hidrolik sorunuyla yolda kaldı.

FP3

Üçüncü seans takımların yeterli veriye sahip olmaması nedeniyle gayet yoğun geçti.Pit yolunun açılmasıyla pilotlar piste çıkmaya başladı.Seansın hemen başında Guanyu Zhou'nun aracındaki bir problemle pite gelmek zorunda kaldığını gördük.Zirvenin sürekli el değiştirdiği seansta büyük bir mücadele gördük.Ancak seansın sonunda lider George Russell oldu.İngiliz pilot 1:18.399'luk derecesiyle takım arkadaşı Lewis Hamilton'ın 0.144 saniye önünde ilk sırayı almayı başardı.Max Verstappen 0.477 saniye geride üçüncü olurken Charles Leclerc 0.724 saniye geride dördüncü oldu.Kendi evinde Perez beşinci sırayı alırken Carlos Sainz ise altıncı oldu.

Sıralama Turları

Q1

İlk bölümde pist sıcaklığı oldukça fazlaydı.Bu nedenle pist üçüncü antrenmana oranla daha yavaştı.Birçok pilotun zaman zaman pist dışına taştığını görsek de ciddi bir kaza veya kırmızı bayrak bölümü yaşanmadı.Bölümün lideri Lewis Hamilton olurken Verstappen ikinci Leclerc ise üçüncü oldu.Bottas iyi bir performansla dördüncülüğü alırken Sainz,Russell ve Perez de arka arkaya dizildiler.Elenme bölgesinde ise yakın geçen mücadelenin ardından Aston Martin ve Williams pilotları ile birlikte Mick Schumacher sıralama turlarına veda etmiş oldu.Böylelikle iki yarıştır yükselen performansın ardından Aston Martin pilotları hayal kırıklığı yaşamış oldular.

Q2

İkinci bölüm de ilk bölüme benzer bir şekilde geçildi.Pist gittikçe hızlanmaya başlarken yine kazasız ve kırmızı bayrak bölümünün olmadığı bir seansı geride bıraktık.Mücadelenin iyice kızıştığı bu bölümde de lider bir kez daha Lewis Hamilton oldu.Sainz ikinci Russell üçüncü sırayı alırken Verstappen dördüncü sırada kaldı.Perez beşinci sıranın sahibi olurken Bottas çok iyi bir turla altıncı oldu.Esteban Ocon,Leclerc'in önünde yedinci sırayı alırken Norris ve Alonso da ilk onu tamamlayan isimler oldular.Ricciardo yüzde beş saniye farkla elenirken Alpha Tauri pilotlarının yanında Zhou ve Magnussen de elenme bölgesinde kalan isimler oldular.

Q3

Kader seansında ilk turların ardından Max Verstappen liderliği alırken Russell ve Perez onu takip ediyordu.Hamilton'ın ise bir zaman turu pist limiti ihlalinden dolayı silinmiş oldu.İkinci ve son turların ardından pole pozisyonunun sahibi Max Verstappen oldu.Holandalı pilot 1:17.775'lik derecesiyle bu sezonki altıncı,kariyerinin on dokuzuncu pole pozisyonunu kazanmış oldu.George Russell son turunda en hızlı ikinci sektörü yakaladıktan sonra son sektörde devamını getiremedi ve ikincilikte kaldı.Lewis Hamilton ilk turundaki hatasından sonra ikinci turuyla birlikte üçüncü sırayı almayı başardı.Sergio Perez kendi evinde dördüncü sırayı alırken Ferrariler için kabus gibi geçen hafta sonu sıralamalarda da düzelmedi.Carlos Sainz beşinci sırayı alırken Charles Leclerc yalnızca yedinci sırayı alabildi.Bu iki ismi muhteşem bir sıralama bölümü geçiren Valtteri Bottas ayırırken Lando Norris de Alpine pilotlarının önünde sekizinci sırayı aldı.Fernando Alonso ise takım arkadaşı Ocon'un önünde dokuzuncu oldu.


Yarış

Yarış öncesinde yarışın kaderini belirleyecek lastik seçimlerinde ciddi bir ayrım vardı.Red Bull ve Ferrari pilotlarının yanında Vettel,Schumacher,Tsunoda ve Latifi yumuşak lastikle yarışa başlarken diğer pilotlar orta hamurla yarışa başladı.Yumuşak hamurla başlayan pilotların yarışı iki pit stopla bitirmesi bekleniyordu.Ancak evdeki hesap çarşıya pek uymadı.

Startta yumuşak lastikli pilotların avantajlı olması bekleniyordu.İlk düzlüğün çok uzun olması da startın karışma olasılığını arttırıyordu.Startın ardından Verstappen çok iyi bir startla yerini korurken George Russell yerini korumayı başaramadı.İkinci virajda Lewis Hamilton kendisini geçerken dördüncü virajda da Sergio Perez rakibini avlamayı başardı ve öndeki sıralama Verstappen,Hamilton,Perez ve Russell şeklinde oluştu.Orta sıralarda Bottas ve Norris kötü start alan isimler olurken Alpine pilotları sıra kazanmayı başardılar.Arka sıralarda ise Lance Stroll beş sıra birden kazanmayı başardı.Yarışın ilk bölümü oldukça sakin geçerken daha çok arka sıralarda birkaç geçiş olduğunu gördük.Bunlardan birinde de Pierre Gasly,Lance Stroll'e karşı yaptığı atak denemesinde lastiklerini kitledi ve kendisiyle birlikte rakibini de pistin dışına sürükledi.Bu atağından dolayı da kendisine 5 saniye ceza verildi.

Pirelli'nin yarış öncesi tahminlerinde yumuşak lastikle yarışa başlayan pilotların yirmili turlara yaklaşırken ilk pitlerini yapmaları bekleniyordu.Ancak Red Bull bölümü uzatmayı başardı ve Sergio Perez 24. turda orta hamurları takmak için pite geldi.Max Verstappen de takım arkadaşından iki tur sonra yine aynı hamurları takmak için içeriye alındı.Ferrari pilotları ise Red Bullardan birkaç tur sonra orta hamuru takmak için pite geldiler.Mercedesler ise orta hamurla başladıkları yarışta bölümleri daha da uzattılar.Ancak Hamilton,yumuşak hamurla başlayan Sainz'la aynı turda sert lastik için pite gelirken Russell ise onlardan beş tur sonra yine sert lastik için içeriye geldi.Böylelikle pitlerin ardından sıralama starttan sonraki haline geri döndü.Orta ve alt sıralarda ise birçok pilot orta hamurla bölümü uzatmaya devam etti.Birçok pilotun 40 tur ve üzerinde orta hamurla bölümler attığını gördük.Bunun üzerine Red Bull pilotlarının yarışı tek pitle bitirme ihtimali ciddi ciddi ortaya çıkmaya başladı.

Yarış sakin devam ederken 45 turluk orta hamur bölümünün ardından yumuşak lastiğe geçen Daniel Ricciardo iyi götürdüğü yarışta yükselmeye başladı.51. turda ise bu yükseliş sırasındaki en büyük hatasını yaptı.Altıncı virajda Yuki Tsunoda hiç mümkün olmayan bir atak yapan Avustralyalı pilot rakibine temas etti ve rakibini pist dışına uçurdu.Japon pilot aracını pite kadar getirmesine rağmen yarışa devam edemezken Daniel Ricciardo da bu anlamsız atak denemesinin ardından 10 saniye zaman cezası aldı.Kalan turlarda yarışın ön tarafı gayet sakin ilerlerken farklar da belli bir seviyede hiçbir pilotun birbirine atak yapamayacağı şekilde sabitlenmişti.65. turda sezonun başından beri sıklıkla mekanik arıza yaşayan Fernando Alonso bir kez daha iyi bir yerde bitirebileceği yarışta motor patlatarak yarışa veda etti.Aracından indikten sonra oldukça sinirli gözüken İspanyol pilot yarıştan sonra da "Mekanik arızalar sezon başından beri sadece 14 numaralı araçta oluyor.Bu çok can sıkıcı!" demeciyle takıma da bir mesaj gönderdi.Takımdan ayrılacak olma sebeplerinden birisinin de bu olduğu gayet açık bir biçimde ortaya çıkıyor.Yarışın kalan turlarında herkes Red Bull'un ikinci piti yapmasını beklerken bu gerçekleşmedi ve George Russell'ın en hızlı tur için yaptığı pit haricinde pek bir heyecan görmedik.

Bu sakin yarışın ardından Max Verstappen damalı bayrağı ilk sırada gören isim oldu ve bu seneki on dördüncü,kariyerinin ise otuz dördüncü yarış galibiyetine ulaşmayı başardı.Ayrıca bu yarış galibiyetiyle bir sezonda en fazla yarış kazanma rekoruna tek başına sahip olmuş oldu.Lewis Hamilton ters lastik stratejisiyle yarışı kazanma hayalleri kursa da sert lastik istediği performansı vermedi ve Verstappen'in ciddi bir farkla arkasında ikinci sırada finishe geldi.Podyumu tamamlayan isimse ev sahibi Sergio Perez oldu.Meksikalı pilot kendi evinde geçtiğimiz sezonun ardından bu sezon da podyuma çıkmış oldu.George Russell,ikinci başladığı yarışta startta kaybettiği sıraların ardından sert lastiği de çalıştıramayınca dördüncü sırada finishe gelmiş oldu.Fakat sonlarda aldığı en hızlı tur puanıyla en azından zararı biraz telafi etmiş oldu.Ferrarilerin hiç ortalıkta gözükmediği hafta sonunda yarışta da durum farklı olmadı.Kırmızılar ön tarafla hiç mücadele haline giremezken arka taraftan da hiçbir tehdit görmedi.Böylelikle bir pazar gezintisine dönüşen yarışta Sainz beşinci,Leclerc ise altıncı oldu.Geri kalanların en iyisi ise bu sezonki en iyi yarışınu koşan Daniel Ricciardo oldu.Avustralyalı pilot 10 saniye cezaya rağmen orta-yumuşak lastik stratejisini müthiş çalıştırdı ve sezonun en iyi performanslarından birisiyle yarışı yedinci sırada noktaladı.Esteban Ocon,Lando Norris'le girdiği sekizincilik mücadelesinden galip ayrılmayı başardı ve Alonso'nun kaldığı yarışta takımın zararını biraz daha azaltmış oldu.Lando Norris dokuzuncu sırayı alırken son puanı alan isim Valtteri Bottas oldu.Fin sürücü böylelikle başından sonuna iyi geçirdiği hafta sonunda on bir yarış sonra puan almayı başardı.Pierre Gasly ortalıkta gözükmediği yarışta on birinci sırayı alırken Alexander Albon iyi bir yükselişle on ikinci sırayı aldı.Guanyu Zhou zaman zaman ikili mücadelelere girdiği yarışı on üçüncü sırada noktalarken Aston Martin pilotları son iki haftanın oldukça uzağında gözüktükleri yarışı on dördüncü ve on beşinci sırada noktaladılar.Aynı şekilde Haas pilotları da ortalıkta pek gözükmedikleri yarışı arka arkaya noktaladılar.Yarışı son bitiren isim Nicholas Latifi olurken Yuki Tsunoda ve Fernando Alonso puan alabilecek gibi gözüktükleri yarışı tamamlayamadılar.

Pilotlar klasmanında Max Verstappen 416 puana yükseldi ve sezonun bitmesine 2 yarış kala bir sezonda en fazla puan alma rekorunu kırmış oldu.İkincilik mücadelesinde Sergio Perez bu yarışta birlikte 280 puanla yerini geri alırken Charles Leclerc 275 puanda kaldı.George Russell 231 puanla dördüncü sırada devam ederken Lewis Hamilton 216 puanla 212 puanlı Carlos Sainz'ın önüne geçerek beşinci sıraya oturdu.Lando Norris 111 puanla yedinciliğini devam ettirirken Alpine pilotları Ocon ve Alonso,82 ve 71 puanla onu uzaktan takip ediyor.Valtteri Bottas 47 puanla onunculuğunu devam ettirirken Vettel ve Ricciardo,36 ve 35 puanla art arda sıralanıyolar.Magnussen ve Gasly de 24 ve 23 puanla sıralanırken Stroll,Schumacher ve Tsunoda grubu da 13,12 ve 12 puanla çok yakın devam ediyorlar.Takımlar klasmanında Red Bull 696 puanla lider devam ederken Ferrari 487 puanla ikinciliğini sürdürüyor.Mercedes 447 puanla ikincilik için son iki yarışta fena olmayan bir konuma geldi.Dördüncülük yarışında Alpine 153 puanla önde giderken McLaren bu yarışta fark kapatarak 146 puanla rakibine epey yaklaştı.Alfa Romeo 53 puanla altıncılığını devam ettirirken Aston Martin 49 puanla yakın takibi sürdürüyor.Haas ve Alpha Tauri,36 ve 35 puanla art arda sıralanırken Williams ise 8 puanla son sırada bulunuyor.

Özetle Verstappen'in bir rekor daha kırdığı,Mercedes'in galibiyete bir kez daha ulaşamadığı,Perez'in kendi evinde podyuma çıktığı,Ferrari'nin ortalıkta gözükmediği ve McLaren'in Alpine'e üstün geldiği sezonun en sakin ve en hatırlanmayacak yarışını geride bıraktık.Bir sonraki durağımız Brezilya Sao Paolo'daki İnterlagos pisti olacak.Sezonun son sprint yarışının düzenleneceği yarışta bakalım Verstappen'in galibiyetini engelleyebilecek birisi çıkacak mı?Önümüzdeki yazılarda görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!