2022 Formula 1 Sezonu Abu Dhabi'de Sona Erdi!

 

Formula 1'de sezonun yirmi ikinci ve son yarışı her zamanki gibi Abu Dabi'deki Yas Marina pistinde düzenlendi.Geçtiğimiz sene burada yaşananlardan dışında genellikle sıkıcı yarışların yapıldığı pistte bu sezon pilotlar ve takımlar şampiyonalarındaki ikincilik mücadeleleriyle en azından normalden daha iyi bir yarış olmasını bekliyorduk.Mercedes'İn geçtiğimiz hafta yaptığı çıkışla birlikte 6 aracın da kazanma şansının olduğu yarışta bu kez beklentiler biraz daha karşılandı ve sezon başından beri izlediğimiz şekilde Verstappen zaferiyle sezon noktalandı.Gelin bu hafta sonunda neler yaşandığına hep birlikte bir göz atalım.

Antrenman Seansları

FP1

Birinci antrenman seansında takımlar 8 adet farklı sürücüye şans verdiler.Gün ışığı altında yapılan seansta sıcaklığın fazla olmasından dolayı takımlar çok gerçekçi veriler de toplayamadılar.Bu şartlardan dolayı hafta sonunun devamını çok etkilemeyen bir seans oldu.Bölümün sonunda zaman ekranlarının ilk iki sırasında Mercedes pilotları vardı.Charles Leclerc üçüncü sırayı alırken Red Bull pilotları Sergio Perez ile Liam Lawson dördüncü ve beşinci sırayı aldılar.Sebastian Vettel kariyerinin son hafta sonuna altıncılıkla başlarken Robert Shwartzman,Ferrari'yle yedinci oldu.Ricciardo,Bottas ve Albon da ilk onu tamamlayan isimler oldular.Logan Sargeant da önümüzdeki sezon Williams'la yarışmak için gerekli olan süper lisans puanlarını toplamış oldu.

FP2

İkinci antrenman seansı her zamanki gibi Abu Dabi'deki en önemli antrenman seansı oldu.Pist koşullarının sıralama turları ve yarış koşullarına en yakın seans olması nedeniyle oldukça yoğun bir seans geride kaldı.Seansın ilk yarısında pilotlar daha tek tur hızına odaklandılar.Dereceler sürekli gelişirken Max Verstappen,ilk seansta piste çıkmamasına rağmen diğerlerinden hep bir adım önde gözüktü.Seansın ikinci yarısında ise takımlar yarış temposuna odaklandılar ve Verstappen seansı lider tamamladı.George Russell ikinci sırayı alarak iyi bir iş ortaya koyarken Leclerc ise üçüncüydü.İlk seansın lideri Hamilton dördüncü sırayı alırken Perez beşinci sırada kaldı.Carlos Sainz öndeki grubun en arkasında kalırken Alpine pilotları gayet iyi bir seans geçirerek öndekilerin hemen arkasına dizildiler.McLarenler dokuzuncu ve on birinci sırayı alırken onları ayıran ise Valtteri Bottas oldu.

FP3

Son antrenman seansında ilk bölümdekine benzer şartlar vardı.45 derece asfalt sıcaklığı takımların olumlu veriler toplamasının önünde bir engel oluşturuyordu.Ancak takımlar aracı son şekline sokacakları seansı koştukları için bu seans da oldukça hareketli geçti.Seansın tam ortasında Pierre Gasly'nin aracından bir parçanın kopup lastiğini patlatması ve bu parçanın pist üzerinde kalması nedeniyle kırmızı bayrakla seans durduruldu.Onun dışında sakin bir bölümü geride bıraktık.Oldukça yoğun geçen bir mücadelenin ardından Sergio Perez,takım arkadaşının hemen önünde seansı lider tamamladı.Mercedesler onların hemen arkasında dizilirken Lando Norris ise beşinci olarak gayet iyi bir işe imza attı.Ferrariler iyi gözükmedikleri seansta altıncı ve yedinci olurken Ricciardo,Vettel ve Albon ilk onu tamamladılar.Alpineler ise on birinci ve on ikinci sırada yer aldı.

Sıralama Turları

Q1

İlk bölümde koşullar daha ideal bir haldeydi ve dereceler iyice iyileşmeye başladı.Olaysız geçen ilk bölümde ideal koşullarla birlikte bir Red Bull dominasyonu izledik.Max Verstappen ilk sırayı alırken Sergio Perez sadece 0.066 farkla ikinciydi.Ferrariler üçüncü ve dördüncü sırada yer alırken Sainz'la fark 0.336,Leclerc'le ise 0.457 saniyeydi.Elenme bölgesinde heyecan son saniyelere kadar devam ederken Ricciardo ve Alonso çok yaklaşmalarına rağmen elenmekten son anda kurtuldular.Magnussen sadece 0.052 farkla elenirken Gasly 0.077,Bottas ise 0.110 saniye farkla elendi.Williamslar ise son iki sırada yer aldılar.

Q2

İkinci bölümde mücadele daha da kızışırken pist üstündeki trafik zaman zaman tartışmalara neden oldu.Özellikle Sebastian Vettel'in üç kez üst üste son virajda Red Bull tarafından yavaşlatıldığını söylemesi dikkat çekiciydi.Ancak neyse ki olaysız bir seansı geride bıraktık.Seansın lideri Sergio Perez olurken Ferrariler onun hemen arkasındaydı.Verstappen dördüncü sırayı alırken üç İngiliz Hamilton,Norris ve Russell onun arkasında dizildiler.Elenme bölgesinin sürprizi ise yedi yarış aradan sonra son bölüme kalamayan Fernando Alonso oldu.Alonso'nun arkasında Tsunoda,Schumacher,Stroll ve Zhou da son bölüme kalamayan isimler oldu.Böylelikle Sebastian Vettel son hafta sonunda son bölüme kalmış oldu.

Q3

Pole mücadelesinin iyice kızıştığı son bölümde ilk turların ardından Verstappen liderdi.Red Bull'un gayet iyi gözüktüğü bölümde şampiyon da işini yaparak ilk turların ardından liderliği aldı.Ferrariler Red Bull'a pek uzak gözükmezken Mercedesler ise geçtiğimiz haftaya oranla çok gerideydi.İkinci ve kader turlarında ise herkes derecesini geliştirdi fakat pole pozisyonu Verstappen'de kalmış oldu.Böylelikle Hollandalı pilot bu sezon altıncı,kariyerinin ise yirminci pole pozisyonunu kazanmış oldu.Son turunda takım arkadaşından hava koridoru alarak iyi bir dereceye imza atan Sergio Perez ikincilik yarışı için önemli olan bölümde pist üstü avantajını almayı başardı.Charles Leclerc rakibinin hemen arkasında üçüncü sırada yer alırken takım arkadaşı Carlos Sainz ise dördüncü sıradaydı.Mercedes'te Hamilton ve Russell,beşinci ve altıncı sırada kalırken geri kalanların en iyisi Lando Norris oldu.Esteban Ocon sekizinci sırayı alırken bu sezon Formula 1'e veda eden Sebastian Vettel ve Daniel Ricciardo ilk onu tamamlamış oldu.Ancak Ricciardo geçtiğimiz hafta yaptığı kazanın ardından aldığı cezayla yarışa üç sıra geriden başlayacak.


Yarış

Yarış öncesinde bir veya iki pit arasında herkes kararsız görünüyordu.Pirelli'nin tahminleri iki pite işaret ederken sezon başından beri bu tahminlerin tutmadığına birçok kez şahit olduk.Lastik seçimlerine baktığımızda ise neredeyse herkesin orta hamurla yarışa başladığını gördük.Pierre Gasly yumuşak lastikle başlarken Magnussen ve Bottas ise sert hamurla yarışa start aldı.Startta Verstappen,Perez ve Leclerc yerlerini korurken Hamilton ve Norris önlerindeki rakiplerini geçerek bir sıra kazandılar.Beşinci virajda Leclerc'in Perez'e iyimser bir atak denemesi başarılı olmazken altıncı virajda ise Carlos Sainz,startta kaybettiği yeri geri kazanmak için Hamilton'a atak yaptı.Geç frenle rakibinin yanına kadar gelen İspanyol pilot,rakibini kerblere doğru sürükledi.Böylelikle Hamilton'ın aracı sekerek pistin dışına taştı ve İngiliz pilot virajı keserek rakibinin önünde piste geri döndü.Aracın sekmesi esnasında da aracın tabanında muhtemel bir hasar oluştu.Bu olaydan birkaç tur sonra ise takımın talimatıyla birlikte Hamilton,Sainz'a yerini geri vermek durumunda kaldı.Ancak bir tur sonra bu kez Hamilton rakibine DRS ile atak yaptı ve geri vermek durumunda kaldığı sırayı yeniden geri almış oldu.Aynı turda Russell da Norris'i geçerek altıncı sıraya yükseldi.Bu olaylardan üç tur sonra ise bu kez arkadan kovalayan Sainz,DRS yardımıyla yerini geri aldı ve yarışa başladığı pozisyona dönmüş oldu.Hamilton,Sainz'a geçildikten sonra gerilemeye devam etti ve bir tur sonra da takım arkadaşına geçilerek altıncı sıraya kadar düşmüş oldu.Böylelikle ilk pitlerin ardından sıralama Verstappen,Perez,Leclerc,Sainz,Russell ve Hamilton şeklinde oluştu.

Öndeki isimlerden ilk olarak Perez ve Russell pite geldi.Russell sağ arka lastiğin takılamamasının ardından önemli zaman kaybederken ayrıca Norris'in üstüne tehlikeli bir şekilde pit yoluna yollandığı için 5 saniye zaman cezası da aldı.Bu ikiliden iki tur sonra Sainz,üç tur sonra da Hamilton pite gelirken Verstappen ve Leclerc bölümü uzatmayı tercih ettiler.Verstappen ilk pite giren ikiliden beş tur sonra pite girerken Leclerc ise altı tur sonra ilk pitini yaptı.Herkes sert lastiklerle pitten çıkarken sıralama ise değişmedi.İlk pitlerden birkaç tur sonra Fernando Alonso,Alpine'le son yarışında bir kez daha arıza yaşadı ve aracındaki su sızıntısından dolayı yarışa devam edemedi.Böylelikle Alonso'nun sezon boyunca devam eden çilesi son yarışında da yarış dışı kalmasıyla son bulmuş oldu.

Alonso'nun yarış dışı kalmasının ardından pist üstünde devam eden mücadelede Leclerc,Perez'e gittikçe yaklaşıyordu.İkilinin arasının bu denli kapanmasıyla birlikte Red Bull pit duvarı,Leclerc'in erken bir pitle onları geçebileceğini düşünmeye başladı.Bunun üstüne de Ferrari'nin telsizden Leclerc'e ''Red Bull'un tersini yap!" mesajının gitmesinin ardından Red Bull,Sergio Perez'i bir kez daha pite aldı.Böylelikle Red Bull,herkesin ve özellikle Leclerc'in ikinci bir pite ihtiyacı olacağını düşünerek pist üstü pozisyonunu Leclerc ve Ferrari'ye devretmiş oldu.Bu pitten birkaç tur sonra arka sıralarda Mick Schumacher,bir amatör hatasıyla Nicholas Latifi'ye temas etti ve ikili senkronize bir şekilde spin atarak yavaş bir şekilde bariyerlere çarptılar.Güvenlik aracının çok olası olabileceği kazada neyse ki iki araç da piste döndü ve bariyerlerde de ciddi bir hasar oluşmayınca yarış kaldığı yerden devam etti.Ayrıca Mick Schumacher 5 saniye zaman cezasına çarptırıldı.Bu kazadan bir tur sonra öndekilerden Sainz ve Russell da ikinci pitlerini yaptılar.Böylelikle ikinci piti yapmayan Verstappen,Leclerc ve Hamilton ilk üç sırayı oluştururken Perez,Sainz ve Russell da onların arkasına dizildiler.

Kırk beşinci tura geldiğimizde öndekilerin tek pitle yarışı bitireceği ortaya çıkmıştı.Böylelikle Perez'in,Hamilton ve Leclerc'i pist üstünde taze lastiklerle geçmek dışında bir seçeneği kalmadı.Kırk beşinci turda Perez ilk hamleyi yaparak Hamilton'ı geçti,Ancak İngiliz pilot bu geçişin hemen ardından DRS ile rakibini geçerek geçtiğimiz sezonun bir karşılığını rakibine yaşatmış oldu.Ancak bir tur sonra Perez bu kez rakibinin yeniden atak denemesine fırsat vermeyeceği bir noktada rakibine atak yaptı ve üçüncülüğü almış oldu.Bu geçişin ardından önünde on üç turu ve kapatması gereken bir dokuz saniye vardı.Perez tüm hızıyla önündeki rakibini kovalamaya başladı ve farkı her tur biraz daha kapattı.Ancak tur bindirme esnasında vakit kaybetmesiyle farkı belli bir yere kadar indirse de DRS alacak kadar indirmesi pek mümkün gözükmüyordu.Son üç tur kala Lewis Hamilton,telsizden vites değiştiremediğini takıma iletti.Takım da bir hidrolik sorunu yaşadıklarını ve aracı yarıştan çekeceklerini pilotlarına bildirdi.Böylelikle Lewis Hamilton,Belçika'daki kazasının ardından bu sezon ikinci kez bir yarışı tamamlayamamış oldu.Şampiyona ikinciliği mücadelesinde ise fark kademeli olarak azalsa da turlar yetmedi ve Perez atak yapma fırsatını yakalayamadı.

Tüm bu olan bitenin ardından yarış boyunca hiç ekrana gelmeyen Max Verstappen bu sezon on beşinci,kariyerinin ise otuz beşinci yarış galibiyetini kazandı ve şampiyon olduğu sezonu galibiyetle kapatmış oldu.Böylelikle bir sezonda en fazla yarış kazanma rekorunu da geliştirmiş oldu.Charles Leclerc çok iyi bir sürüş çıkarttığı hafta sonunda rakibini yanlış pit stratejisine sürükleyerek ikinciliği aldı ve şampiyonada da ikinciliği kapmış oldu.Podyumun son sırasını ise Ferrari'ye karşı stratejide belki de ilk kez hata yaparak şampiyona ikinciliğini kaybeden Sergio Perez aldı.Carlos Sainz,yarışın başında Hamilton'la girdiği mücadelenin ardından pek ekrana gelmeden dördüncü olurken George Russell da aynı şekilde pek fazla olaya karışmadan beşinci sırayı aldı.Lando Norris bir kez daha geri kalanların en iyisi olarak altıncı sırayı almayı başarırken Esteban Ocon,yarışta kalan tek Alpine'le yedinci olmayı başardı.Lance Stroll çift pit stratejisini gayet iyi çalıştırarak sekizinci sırayı almayı başarırken takım arkadaşı Sebastian Vettel ise takımının tek pit stratejisine dönmesinin ardından Hamilton'ın kalmasıyla onuncu sırayı elde etti.Bu iki pilotu ayıran isim ise McLaren'de son yarışına çıkan Daniel Ricciardo oldu.Yuki Tsunoda puan potasının civarında gezindiği yarışı on birinci tamamlarken Guanyu Zhou da çift pit stratejisiyle yarışı on ikinci sırada noktaladı.Alexander Albon on üçüncü sırayı alırken yarışa yumuşak hamurlarla başlayan Pierre Gasly on dördüncü olarak takımıyla son yarışında hayal kırıklığı yaşadı.Valtteri Bottas sert lastikle başladığı yarışta ancak on beşinci sırayı alırken Haas'la son yarışına çıkan Mick Schumacher on altıncı sırayı aldı.Kevin Magnussen de sert lastikle başladığı yarışta on yedinci sıradan öteyi göremezken yarışı tamamlayan son isim de Formula 1'e veda eden Nicholas Latifi oldu.Eski takım arkadaşları Lewis Hamilton ve Fernando Alonso da yarışı tamamlayamayan isimler oldular.

Pilotlar şampiyonasında Max Verstappen 454 puanla şampiyonluğa ulaşırken bir sezonda en çok puan kazanan pilot ünvanını da kazanmış oldu.Charles Leclerc 308 puanla ikincilik mücadelesinin galibi olurken Sergio Perez 305 puanla ucu ucuna ikinciliği kaybetmiş oldu.George Russell,Mercedes'le ilk sezonunda 275 puanla pilotlar şampiyonasını dördüncü tamamlarken Carlos Sainz da 246 puanla şampiyonayı beşinci tamamladı.Lewis Hamilton son yarışta kalmasının ardından 240 puanla altıncı sıraya düşerken vatandaşı Lando Norris ise rahat bir şekilde 122 puanla geri kalanların en iyisi olmayı başardı.Esteban Ocon 92 puanla sekizinci sırayı alırken Fernando Alonso ise 81 puanla dokuzuncu sırada kaldı.Valtteri Bottas 49 puanla ilk onu tamamlarken Daniel Ricciardo ve Sebastian Vettel 37 puanla sezonu noktaladılar.Kevin Magnussen 25 puanla on üçüncü olurken Pierre Gasly de 23 puanla on dördüncü oldu.Lance Stroll 18 puanla on beşinci olurken Mick Schumacher ve Yuki Tsunoda 12 puanla sezonu noktaladı.Guanyu Zhou çaylak sezonunu 6 puanla noktalarken Alexander Albon da Formula 1'e geri döndüğü sezonu 4 puanla noktaladı.Nicholas Latifi ve Nyck De Vries de 2 puanla bu sezonu noktaladı.Takımlar şampiyonasında ise Red Bull 759 puanla zafere ulaşırken ikincilik yarışında pilotlarda olduğu gibi zafer Ferrari'ye gitti.Kırmızılar 554 puanla sezonu tamamlarken Mercedes onları 515 puanla takip etmiş oldu.Yıl boyunca yakın giden dördüncülük mücadelesinde zafer 173 puanla Alpine'e giderken 159 puan alan McLaren'de Ricciardo'nun çok katkı yapamaması hayal kırıklığı oldu.Alfa Romeo ve Aston Martin sezonu 55 puanla noktalarken Valtteri Bottas'ın İmola'daki beşinciliği Alfa Romeo'yu üstte tuttu.Haas 37 puanla sezonu sekizinci tamamlarken sezonun en büyük hayal kırıklıklarından Alpha Tauri 35 puanla sezonu dokuzuncu noktaladı.Williams ise 8 puanla sezonu son sırada noktaladı.

Son olarak Sebastian Vettel'in vedasını değerlendirmemek olmaz.Alman pilot sezon ortasında Formula 1'den emekli olacağını açıklamıştı ve bu yarışla da birlikte Formula 1'e veda etti.15 senelik kariyerine 4 dünya şampiyonluğu,53 yarış galibiyeti,122 podyum ve 57 pole pozisyonu sığdırmayı başaran efsane isim kendisine yakışır bir şekilde Formula 1'e veda etmiş oldu.Hafta boyunca büyük bir sevgi gösterisine maruz kalan Vettel,yarışın ardından yaptığı telsiz konuşması ve start düzlüğünde yaptığı gösteriyle çok güzel bir veda yaptı.35 yaşında Formula 1'den ayrılan Vettel'in herkes gibi biz de bir gün geri dönmesini beklesek de bu veda onun için gayet hatırlanacak bir son dans oldu.Bize bugüne kadar yaşattıkların için sonsuz teşekkürler.Danke Seb


Özetle Verstappen'in rahatça kazandığı,Ferrari'nin iki şampiyonada da ikinciliği aldığı,Perez ve Mercedeslerin hayal kırıklığı yaşadığı,Vettel ve Ricciardo'nun puanla veda ettiği ve Alonso'nun bir kez daha yarışı tamamlayamadığı bir hafta sonunu geride bıraktık.Bu yarışla birlikte Sebastian Vettel,Daniel Ricciardo,Mick Schumacher ve Nicholas Latifi Formula 1'den ayrılırken Fernando Alonso ve Pierre Gasly takımlarıyla son yarışlarına çıkmış oldular.Bu yarışla birlikte de Formula 1,yaklaşık 15 haftalık bir araya girmiş oldu.2023 Formula 1 sezonu 3 Mart'ta Bahreyn yarışıyla birlikte start alıyor olacak.Biz de bu arada takımların geçirdikleri sezonları ve 2023'te nelerin değişeceğini sezon sonu değerlendirmesi yazımızda daha detaylı bir şekilde değerlendireceğiz.Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!