Suzuka'daki Tartışmalı Yarışın Ardından Şampiyon Max Verstappen!
Formula 1'de 2022 sezonunun on sekizinci yarışı Japonya'daki efsane pist Suzuka'da düzenlendi.Takvimin en eski pistlerinden ve pilotların en sevdiği pistlerden birisi olan Suzuka'da yıllar boyunca sürekli şampiyonlukların ilan edildiğini gördük.Bu sene de Max Verstappen,Singapur'daki kötü performansın ardından buraya şampiyonluğu almak için geldi.Uzun ve kaotik bir yarış gününün ardından da tartışmalı bir şekilde de olsa bu hedefine ulaşmayı başardı.Gelin hep beraber neler yaşandığına kısaca bir göz atalım.
Antrenman Seansları
FP1
Suzuka'dak ilk seansta pilotları yağmur karşıladı.Takımlar bir süre pilotlarını garajda tuttuktan sonra yoğun yağmur lastikleriyle ilk tur denemeleri gelmeye başladı.Seansın sonuna doğru pilotlar yeşil logolu lastiklere geçiş yaparken tur dereceleri de gittikçe gelişmeye başladı.Seansın son dakikalarında ise artan yağmurla birlikte pilotlar son zaman turlarını atamadı ve klasman karışmış oldu.Yağmurda iyi performanslarını hatırladığımız Fernando Alonso,1:42.248'lik derecesiyle liderliği alırken vatandaşı Carlos Sainz ise 0.315 saniye geride ikinci oldu.Charles Leclerc,0.386 saniye geride üçüncü olurken Esteban Ocon 0.774 saniye geride dördüncü oldu.İyi bir turla Kevin Magnussen beşinciliği alırken şampiyona lideri Max Verstappen altıncı sırada yer aldı.Mick Schumacher,Lando Norris ve Valtteri Bottas 0.1 saniye aralıklarla dizilirken Sergio Perez ilk onu tamamlayan isim oldu.Mercedes pilotları ise ilk ona giremeyerek hayal kırıklığı yaşadılar.Ayrıca Mick Schumacher'in seans bittikten sonra pite dönerken yaptığı kaza da bir hayli enteresandı.
FP2
İkinci seansta pilotlar yine yoğun yağmur lastikleriyle piste çıkarken süre ilerledikçe herkesin yeşil logolu lastiklere döndüğünü gördük.Seans içindeki tek önemli olay Charles Leclerc'in kızaklamayla birlikte pist dışına çıkması olurken Monakolu pilot aracını bariyere çarpmadan kontrol etmeyi başardı.Seansın yıldızı ise ilk seansı kötü geçiren Mercedes oldu.George Russell 1:41.935'lik derecesiyle ilk sırayı alırken takım arkadaşı Lewis Hamilton ise 0.235 saniye geride ikinci sırada yer aldı.Red Bull'la Verstappen ve Perez,üçüncü ve dördüncü olurken Kevin Magnussen bir kez daha beşinci sırayı almayı başardı.Ferrari bu seansta yavaş kalırken Sainz altıncı,Leclerc ise on birinci olabildi.Alpine'de Alonso ve Ocon,yedinci ve dokuzuncu olurken onları ayıran isim Valtteri Bottas oldu.İlk onu tamamlayan isim ise Guanyu Zhou oldu.McLaren pilotları bu seansın geride kalan isimleri olurken Mick Schumacher de ilk seanstaki kazasının ardından bu seansta piste çıkamadı.
FP3
Üçüncü seans kuru zeminde koşuldu ve sıralama turlarının da kuru zeminde yapılacak olmasından dolayı pilotlar koşullara alışmaya çalıştılar.Zaman zaman lastik kilitleyen ve pist dışına taşan isimler görsek de seans içinde herhangi bir kaza yaşanmadı.Seansın lideri ise Max Verstappen'di.Hollandalı pilot 1:30.671'lik derecesiyle zirvede yer almayı başardı.Ferrari'de Carlos Sainz ile Charles Leclerc,0.294 ve 0.309 saniye geride ikinci ve üçüncü sırada yer aldılar.Fernando Alonso güçlü bir performansla dördüncü sırayı alırken Sergio Perez beşinci oldu.Mercedes'te Russell ve Hamilton altıncı ve yedinci olurken bir diğer İngiliz Norris ise sekizinci oldu.Esteban Ocon ve Lance Stroll ise ilk onu tamamlayan isimler oldular.Seansın sürprizi ise seanstan önce Alpine'le anlaştığını açıklayan Pierre Gasly'nin son sırada kalması oldu.
Sıralama Turları
Q1
Sıralama turlarının ilk bölümünde müthiş yakın bir mücadeleye tanıklık ettik.Pilotlar zaman zaman birbirlerinin turlarını engellese de olaysız bir seansı geride bıraktık.20 pilotun sadece 1.3 saniye içinde yer alması bizlere müthiş keyifli bir seans sundu.Seansın ilk beşi son antrenman seansıyla aynı sıralanırken elenme bölgesinde pek büyük bir sürpriz yoktu.Williams pilotları bir kez daha Q1'de havlu atarken Pierre Gasly,Kevin Magnussen ve Lance Stroll onlara eşlik eden isimler oldular.
Q2
Sıralama turlarının ikinci bölümünde mücadele daha da kızışırken iki turunda da idealini bulamayan ve sonuncu olan Mick Schumacher haricinde kalan herkes 1 saniye içinde dizildi.Max Verstappen ve Ferrari pilotlarının tek zaman turu kaydettiği seansta geri kalan herkes ikişer zaman turu kaydettiler.Seansın lideri Perez olurken Alonso ve Verstappen onu takip eden isimler oldular.Carlos Sainz ve Charles Leclerc ilk turlarına güvenerek piste çıkmasalar da altıncı ve dokuzuncu sırada kalarak hızlanan pistte kendilerini son anda Q3'e atmış oldular.Daniel Ricciardo sadece 0.003 saniye geride Q3'e kalamazken onunla birlikte elenen isimler Alfa Romeo pilotları ile yerel kahraman Yuki Tsunoda oldu.
Q3
Sıralama turlarının son bölümünde Red Bull,Ferrari,Mercedes ve Alpine pilotları ile birlikte Lando Norris ve en sevdiği pistte son yarışına çıkan Sebastian Vettel'i izledik.İlk zaman denemelerinin ardından Max Verstappen,Charles Leclerc ve Carlos Sainz'ın önünde liderliğini alırken ikinci turlarda mücadele oldukça yakındı.Leclerc ve Sainz,son turlarında derecelerini geliştirmeyi başarsalar da kendilerini bir üst sıraya atmayı başaramadılar.Böylelikle Max Verstappen son turunda derecesini geliştiremese de 1:29.304'le bu sezonki beşinci,kariyerinin ise on sekizinci pole pozisyonunu kazanmayı başardı.Charles Leclerc sadece 0.010 saniye geride ikinci olurken Carlos Sainz ise 0.057 saniye geride üçüncü oldu.Sergio Perez dördüncü sırayı alırken Esteban Ocon iyi bir turla beşinci sırayı almayı başardı.Lewis Hamilton altıncı sırada kalırken Fernando Alonso iyi geçirdiği hafta sonunda yedinci sırada kaldı.George Russell sekizinci sırayı alırken Sebastian Vettel ve Lando Norris de ilk onu tamamlamış oldular.Seansın içinde Max Verstappen ve Lando Norris'in 130R'deki olayı inceleme altına alınırken Verstappen kınama cezası aldı ve poleden başlaması kesinleşmiş oldu.
Yarış
Yarış günü bizi cuma gününde olduğu gibi bir kez daha yağmur karşıladı.Pilotlar yeşil logolu lastiklerle gride dizilirken sprey etkisi oldukça can sıkıcı gözüküyordu.Pierre Gasly'nin pit yolundan başlaması dışında herkes griddeki yerlerini aldı.Startta Charles Leclerc,Max Verstappen'den daha iyi bir çekişle liderliği kısa bir süreliğine aldı.Ancak şampiyona lideri Max Verstappen ilk virajın dışından Leclerc'e muazzam bir atak yaptı ve liderliği geri almayı başardı.Islak zeminde yol tutuşunu kestiremeden yapılan bu atak kesinlikle sezonun en iyi ataklarından birisiydi.Fakat ilk turda aksiyon bitmedi.Sergio Perez,Carlos Sainz'ı geçerek üçüncülüğü alırken Sebastian Vettel ise Alonso'ya atak yaptığı esnada sprey etkisiyle rakibine temas etti ve pist dışına taşarak son sıraya geriledi.Ardından hairpin çıkışında Guanyu Zhou'nun spin attığını görürken Alexander Albon ise mekanik arızayla birlikte aracını kenara çekmek durumunda kaldı.Ancak ön büyük olay yarışın ön tarafında yaşandı.Carlos Sainz,kızaklama etkisiyle aracının kontrolünü kaybetti ve bariyerlere çarptı.O sırada piste savrulan Sainz'a neyse ki başka bir araç çarpmadı.Carlos Sainz'ın yarışa vedasının ardından güvenlik aracı devreye girdi.Bu esnada da Pierre Gasly'nin piste giren bir vince neredeyse çarpacak olması 2014'teki Jules Bianchi kazasının ardından bir kez daha büyük tartışmalara neden oldu.Yarışın ardından da bu olay için Gasly'e hız sınırını aştığı gerekçesiyle 20 saniye zaman cezası verildi.Ayrıca Sainz'ın aracının kaldırıldığı esnada pistteki bir görevlinin yanından hızlıca geçen bir araç görüntüsü de ayrı bir tartışmaya neden oldu.Bu çok tartışılan güvenlik olaylarının ardından yarış kırmızı bayraklarla durdurulurken pilotlar araçlarını pit yoluna çektiler.
Pit yolunda sıralama Verstappen,Leclerc,Perez,Ocon,Hamilton,Alonso,Russell,Ricciardo,Tsunoda,Schumacher,Stroll,Magnussen,Norris,Bottas,Latifi,Vettel,Zhou ve Gasly şeklindeydi.Yarış 8.05 gibi durdurulduktan sonra 8.50'de yarışın tekrar başlayacağı söylendi fakat sonrasında yine vazgeçildi.Yağmur şiddetini arttırmıştı ve yarış yönetimi aceleci olmak istemedi.Ancak 3 saatlik yarış süresi de erimeye devam ediyordu.En sonunda 10.05 itibari ile yarışın 10.15'te başlayacağı bilgisi verildi.En sonunda da yaklaşık 2 saatlik bekleyişin ardından güvenlik aracının arkasında herkes yoğun yağmur lastiğiyle piste çıktı ve yeşil bayrakların sallanmasıyla 45 dakikalık son bölüm heyecanı başlamış oldu.
Daha ilk turdan arka sıralarda Vettel ve Latifi erken yeşil logolu lastiklere geçiş yaparken onlardan bir tur sonra da Norris ve Bottas aynı şekilde bu taktiğe geçtiler.Magnussen'in Stroll'e karşı çok güzel bir atağını izlesek de pist hâlâ çok ıslaktı ve görüş mesafesi düşüktü.Ancak bu koşullara rağmen pilotların neredeyse hepsi yedinci turda pite gelirken Alonso,Ricciardo,Schumacher ve Zhou gibi isimler pistte kaldılar.Bir tur sonra bu kez Alonso ve Ricciardo da pite geldi ve Schumacher'i start düzlüğünde geçmeyi başaran Verstappen liderliği yeniden ele geçirmiş oldu.Pist üzerinde sadece Zhou ve Schumacher mavi logolu lastiklerle yoluna devam ederken Schumacher'e telsizden olası bir güvenlik aracını bekledikleri söylendi.Ancak mavi logolu lastiklerin performansı çok düşük kaldı ve önce Zhou,sonra da Schumacher pite gelerek yeşil logolu lastiklere geçtiler.Herkesin pitinin ardından erken pit kumarı oynayan pilotlar istediklerini alırken Vettel yedinci,Latifi ise dokuzuncu sıraya yükseldi.Takımının çift pitinde büyük zaman kaybeden George Russell on üçüncü sıraya gerilerken İngiliz pilot takımına büyük tepki gösterdi.Ön tarafta Verstappen,Leclerc'in 7 saniye önünde yarışı rahat devam ettirirken Perez de Leclerc'in 7 saniıye gerisindeydi.Ancak turlar ilerledikçe Verstappen'le Leclerc'in farkı açılırken Perez'le de fark kapanmaya başladı.Bunun üzerine Leclerc pit yaparsa kaçıncı sırada döneceğini sordu.Yedinci sıra cevabını alınca yola devam etmeye karar verdi.Yarışın bitmesine 15 dakika kala arkadaki pilotlar ikinci kez pite geldiler.Lastikleri fazla yiyen bir pist olan Suzuka'da Zhou,Gasly ve Stroll gibi isimler yeni yeşil logolu lastiklerle iyi turlar atmaya başladılar.Bu turların birinde de Guanyu Zhou yarışın en hızlı tur derecesini kaydetti.Ancak arkadakiler iyi bir tempoyla gelseler de öndekiler için risk almak kolay değildi.Risk alan tek isim Fernando Alonso oldu.İspanyol pilot yedinci sıradayken pite girip onuncu sırada piste geri döndü.Alonso arkadan iyi bir yükselişle Norris ve Latifi'yi geçti ve Russell'ı kovalamaya başladı.Yarışın sonlarına doğru İngiliz rakibini geçmeyi başaran Alonso altıncılık için Vettel'le finish çizgisine kadar mücadele etti.Önde ise Leclerc gittikçe yavaşlamaya başladı ve Perez rakibini aşırı yakından takip etmeye başladı.Son tura kadar devam eden mücadelede Charles Leclerc,son şikanda hata yaparak şikanı kesmek durumunda kaldı ve rakibinin önünde kalmayı başarsa da ceza için inceleme altına alındı.
Bu uzun sabahın ardından Max Verstappen,ikincinin tam 27 saniye önünde müthiş bir performansla zafere uzanmayı başardı ve bu sezonki on ikinci,kariyerinin ise otuz ikinci zaferini elde etti.Bu galibiyetle birlikte bir sezonda en fazla galibiyet alan pilot olma rekoruna da bir adım daha yaklaşmış oldu.Charles Leclerc,lastiklerinin çok fazla aşınmasının ardından Perez'e yakalandı.Finish çizgisini rakibinin önünde geçmeyi son anda başarsa da finishten sonra aldığı 5 saniye ceza ile birlikte rakibinin arkasına düşmüş oldu.Sergio Perez,Leclerc'le start sonrasında açılan farkı çok iyi kapattı.Rakibine atak denemeleri yapsa da onu geçemedi,Fakat en sonunda kurduğu baskıyla hatayı yaptırarak pist üstünde rakibini geçemese de klasmanda önünde kaldı ve ikincilik yarışında önemli bir mini zafer almış oldu.Esteban Ocon,yarışın yeniden başlamasının ardından uzun süre Lewis Hamilton'ın baskısına maruz kalsa da rakibine geçiş imkanı tanımadı ve nefis bir sürüşle dördüncü sırayı alarak bu sezonki en iyi sonucunu elde etti.Lewis Hamilton,birkaç kez atak denemesinde bulunsa da Ocon'u geçmeyi başaramadı ve beşinci sırada kaldı.Sebastian Vettel,yarışın yeniden başlamasının ardından yaptığı erken pitle birçok rakibini mağlup etmeyi başardı.Finish çizgisinde de Fernando Alonso'nun 0.011 saniye önünde altıncı sırayı almayı başardı ve en sevdiği pistteki son yarışında sezonun en iyi sonucunu tekrar etmiş oldu.Fernando Alonso,ikinci piti yaptıktan sonra gayet iyi yükseldi.Muhtemelen bir turu daha olsa Vettel'i geçecekti fakat sadece 0.011 saniye geride kalarak yedincilikle yetindi.Mercedes'in çift piit taktiğinin kurbanı olan George Russell,sonrasında gayet iyi yükselse de sekizinci sıradan öteyi göremedi.Nicholas Latifi,Vettel'le birlikte erken pitle avantaj sağlayan bir diğer isim olurken sonrasındaki iyi sürüşüyle de beraber dokuzuncu oldu ve bu sezonki ilk puanlarını aldı.McLaren'de Lando Norris,onuncu başladığı yarışı onuncu bitirip son puanı alırken Daniel Ricciardo,on birinci olarak puanların uzağında kaldı.Lance Stroll on ikinci sırada finish görürken ev sahibi Yuki Tsunoda yarışı on üçüncü sırada tamamladı.Kevin Magnussen ve Valtteri Bottas,on dördüncü ve on beşinci sırayı alırken Guanyu Zhou en hızlı turu attığı yarışı on altıncı tamamladı.Pierre Gasly ve Mick Schumacher ise yarışı tamamlayabilen son isimler oldular.Carlos Sainz ve Alexander Albon ise yarışı bitiremeyen isimler oldular.
Yarışın sonunda en kafa karıştıran konu ise puan hesaplamaları ve Verstappen'in şampiyonluğunu garantileyip garantileyemediği oldu.Normalde yarısı ile dörtte üçü tamamlanan yarışlarda ilk üçe sırasıyla 19.14 ve 12 puan verilmesi gerekiyor.Bu senaryoda da Verstappen'in şampiyonluğu bir sonraki yarışa kalıyordu.Ancak FIA,kuralın sadece tamamlanamayan yarışlarda geçerli olduğunu söyleyerek damalı bayrak altında biten bu yarışta tam puanın verileceğini açıkladı ve böylelikle 25 puan alan Max Verstappen,366 puanla şampiyonluğunu ilan etmiş oldu.İkincilik yarışında 18 puan alan Sergio Perez,253 puana ulaşarak bu yarışta 15 puan alan ve 252 puana ulaşan Charles Leclerc'in önüne geçerek ikinciliği geri almış oldu.Bu iki isim de Verstappen'in 112 puandan fazla gerisine düşerek şampiyonluk şansını kaybettiler.Dördüncülük yarışında George Russell,207 puanla üstünlüğünü arttırırken Carlos Sainz bitiremediği yarışın ardından 202 puanda kaldı.Lewis Hamilton ve Lando Norris,180 ve 101 puanla altıncılık ve yedincilikte rahat ilerlerken Alpine'de Esteban Ocon ve Fernando Alonso,78 ve 65 puanla üst tarafa az da olsa yaklaştılar.Valtteri Bottas,46 puanla onunculuğunu devam ettirirken Sebastian Vettel,32 puanla on birinciliğe yükseldi.Takımlarda ise Red Bull,619 puanla liderliğini sürdürüyor ve şampiyonluğa epey yakın görünüyorlar.Eğer 454 puandaki Ferrari 19 puan fark kapatmayı başaramazsa Red Bull bir sonraki yarışta takımlar şampiyonluğunu da ilan edecek.Mercedes 387 puanla ikincilik yarışından uzaklaşmış gibi gözükürken dördüncülük mücadelesi yine el değiştirdi.Bu hafta 18 puan toplayarak 143 puana ulaşan Alpine sadece 1 puan alan 130 puanla McLaren'i geçerek bir kez daha dördüncülüğü geri almış oldu.Alfa Romeo,Aston Martin,Haas ve Alpha Tauri'nin altıncılık mücadelesinde Alfa Romeo'nun 52 puanı bulunurken Aston Martin 45 puanla rakibine yaklaşmayı başardı.Haas ve Alpha Tauri ise otuz dörder puanla şampiyonayı yakın götürüyor.Williams ise Latifi'nin aldığı 2 puana rağmen 8 puanla son sırada bulunuyor.
Özetle Max Verstappen'in sonuna kadar hak ettiği şampiyonluğa tartışmalı da olsa ulaştığı,ikincilik yarışının son dört yarışta müthiş bir yere doğru evrildiği,Alpine'in dördüncülük yarışında avantaj aldığı,Vettel'İn favori pistinde muazzam bir sonuç aldığı,Russell'ın üzüldüğü ve Latifi'nin puan aldığı kaotik bir yarış gününü geride bıraktık.Tartışmalarla geçen yarışın ardından sıradaki durağımız Amerika'daki COTA pisti olacak.Amerika'daki ikinci yarışımız olacak Austin'deki pistte bakalım bizleri ne gibi sürprizler bekliyor olacak?Verstappen'in şampiyonluğu garantilemesinin ardından Red Bull'un ilgisi Perez'e kayacak mı,yoksa Verstappen'in galibiyet rekorunu kırması için stratejiler yine onun üzerine mi kurulacak?İkincilik ve dördüncülük yarışında geriye düşen Ferrari nasıl hamleler yapacak?Tüm bu soruların yanıtını iki hafta sonraki yarışta hep beraber alıyor olacağız.Önümüzdeki yarışlarda görüşmek üzere...
Eren Arslanoğlu
Yorumlar
Yorum Gönder