Amerika'daki İkinci Yarışta Zirve Yeniden Verstappen'in!


Formula 1'de sezonun on dokuzuncu yarışı Amerika Birleşik Devletleri'nin Austin kentindeki COTA pistinde düzenlendi.Miami ardından bu sezon Formula 1 ikinci kez Amerika'ya gelirken önümüzdeki sezon Las Vegas'ın da dahil olmasıyla bu sayı ilerleyen yıllarda daha da artacak gibi duruyor.Bu yarışa dönecek olursak Max Verstappen'in geçtiğimiz yarışta şampiyonluğunu ilan etmesinin ardından herkes nispeten sakin bir yarış bekliyordu.Ancak Red Bull'un 8 yıllık Mercedes hegemonyasından sonra takımlar şampiyonluğuna ulaşma ihtimali ve Mercedes'in iddialı bir güncelleme paketiyle buraya gelmesi yarışın keyifli olmasını bekleyenlerin ana sebebiydi.Gelin bu hafta sonu neler yaşandığına hep birlikte bir göz atalım.

Antrenman Seansları

FP1

Birinci antrenman seansı birçok yeni yüzü gridde gördüğümüz bir seans oldu.5 farklı takım herhangi bir antrenmanda genç pilot yarıştırma zorunluluğunu bu seansta kullandı.Ferrari'de Charles Leclerc,koltuğunu Robert Schwartzman'a bırakırken Valtteri Bottas'ın yerini ise Theo Pourchaire aldı.Daniel Ricciardo ve Nicholas Latifi'nin yerine Alex Palau ve Logan Sargeant piste çıkarken Haas'ta ise Kevin Magnussen'in koltuğuna eski F1 pilotu Antonio Giovinazzi oturdu.

İtalyan pilot önümüzdeki sezon için kendisi adına çok önemli olan seansta aracın kontrolünü kaybederek bariyerlere girdi ve belki de önümüzdeki sezon için son şansını kullanmış oldu.Kırmızı bayrak bölümünün ardından seans olaysız tamamlanırken zaman ekranlarında lider Carlos Sainz oldu.İspanyol pilot 1:36.857'lik derecesiyle Max Verstappen'in 0.224 saniye önünde seansı ilk sırada tamamlamayı başardı.Güncellenmiş Mercedes'le Lewis Hamilton üçüncü sırayı alırken George Russell ise yedinci sırada kaldı.Seansın iyi isimlerinden Lance Stroll,Aston Martin'le dördüncü sırayı alırken 5 sıra grid cezası bulunan Sergio Perez beşinci sırada yer aldı.Buraya ufak güncellemelerle gelen Alpine'le Fernando Alonso altıncı sırayı alırken Esteban Ocon ise on birinci sırada kaldı.Pierre Gasly,Lando Norris ve Sebastian Vettel ise ilk onu tamamlayan isimler oldular.

FP2

İkinci antrenman seansı sıra dışı ve nispeten sıkıcı bir seans oldu.Pirelli'nin lastik testlerini gerçekleştirdiği seansta takımlar tamamen Pirelli'nin verdiği programlara uymak zorunda oluyor ve esneklik şansları olmuyor.Ayrıca hangi hamurla sürdüklerini de sadece Pirelli bildiği için yeterli veri de toplayamamış oluyorlar.Hal böyle olunca da pek önemi olmayan bir seans oldu diyebiliriz.İlk seansta piste çıkmayan Leclerc,Bottas,Ricciardo,Magnussen ve Latifi bu prototip lastikleri kullanmak zorunda kalmadılar ve seansın yarısını normal lastiklerle koştular.Böylelikle de Leclerc,Bottas ve Ricciardo ilk üçü almış oldu.Ancak genel anlamda hafta sonunun gidişatını hiç etkilemeyen bir seans geride kaldı.

FP3

Sıralama turlarından önceki son seansta ikinci seanstaki Pirelli testlerinden sonra takımların daha fazla veri toplaması gerekiyordu.Bu nedenle pilotlar daha uzun sürüşlere odaklandılar ve gerekli verileri toplamaya başladılar.Seansın lideri ise Max Verstappen oldu.2 kez dünya şampiyonu Hollandalı pilot,cuma günkü Ferrari üstünlüğünün ardından gerekli yerde temposunu buldu ve 1:35.825'lik derecesiyle yarışta 10 sıra grid cezası olan Leclerc'in 0.320,Sainz'ın ise 0.446 saniye önünde ilk sırayı almayı başardı.Sergio Perez dördüncü sırayı alırken Mercedes ise Hamilton ve Russell'la beşincilik ve yedinciliği aldı.Bu iki ismi yarışta 5 sıra grid cezası olan Fernando Alonso ayırırken Aston Martin pilotları sekizinci ve dokuzuncu olmayı başardılar.Pierre Gasly ilk onu tamamlayan isim olurken McLaren pilotları ise on ikinci ve on beşinci sırada kalarak hayal kırıklığı yarattılar.

Sıralama Turları

Q1

Sıralama turlarının ilk bölümü sürpriz elenmelere sahne oldu.Mick Schumacher'in kazası dışında olaysız geçen seansta pole favorilerinden zirveyi Carlos Sainz aldı.Cezalı takım arkadaşı Charles Leclerc ikinci sırayı alırken Max Verstappen üçüncü sırada kaldı.Mercedes'te Hamilton ve Russell dördüncü ve altıncı sırayı alırken onları Sergio Perez ayırdı.Elenme bölgesindeki en büyük sürpriz Esteban Ocon oldu.Fransız pilot,Alpine'in yeni güncellemelerle iddialı geldiği hafta sonunda Q1'de elenerek büyük bir hayal kırıklığı yaşadı.Benzer bir hayal kırıklığını yaşayan bir diğer isim ise Daniel Ricciardo'ydu.Avustralya'lı pilot McLaren'deki son yarışlarından birinde böylelikle bir kez daha Q2'ye kalamamış oldu.Bu iki ismin dışında da Haas pilotları ile Nicholas Latifi elenen isimler oldular.

Q2

İkinci bölümde mücadele daha da sertleşti ve pilotlar birbirlerine oldukça yakın turlar atmaya başladı.Zirvede ve elenme bölgesinde mücadelenin çok kızıştığı seansta hata yapan olmazken pilotların kazasız atlattığı bir bölümü geride bıraktık.Bu seansta ise zirvede Charles Leclerc vardı.Monakolu pilot Max Verstappen ve Carlos Sainz'ın önünde ilk sırayı almayı başardı.Russell ve Hamilton,Mercedes'le dört ve beş olurken Perez ise altıncı sırayı aldı.Elenme bölgesindeki yakın mücadelenin kazananları ise Bottas ve Norris oldu.Bu iki pilot onda bir saniyeden daha az farklarla Albon ve Vettel'i elemeyi başararak son bölüme kalmış oldular.Bu iki ismin dışında ise Alpha Tauri pilotları ile Guanyu Zhou Q3'e kalamayan isimler oldular.

Q3

Kader seansında bu seneki en yakın mücadelelerden birisine tanıklık ettik.İlk denemelerin ardından Charles Leclerc ilk sırayı alırken takım arkadaşı Sainz onun hemen arkasındaydı.Lewis Hamilton iyi bir turla üçüncü sırayı alırken Verstappen ise dördüncü sıradaydı.Son denemelerde ise Charles Leclerc derecesini geliştirerek pole pozisyonunu aldığını düşündü.Ancak Carlos Sainz çok iyi bir turla takım arkadaşının sadece 0.065 saniye önünde 1:34.356'lık derecesiyle kariyerinde ikinci kez pole pozisyonunun sahibi oldu.Charles Leclerc ikinci sırayı aldı ancak cezayla birlikte yarışa on ikinci sıradan başlayacak.Max Verstappen üçüncü sırayı alırken o da Leclerc'in cezasıyla ilk çizgiye yükselmiş oldu.Sergio Perez sıralamayı dördüncü bitirdi fakat o da cezayla birlikte yarışa dokuzuncu sıradan start alacak.Hamilton ve Russell,sırasıyla beşinci ve altıncı sırayı alırken cezalarla birlikte iki sıra yükselmiş oldular.Lance Stroll gayet iyi bir turla yedinci olurken yarışa beşinci sıradan başlayacak.Lando Norris onun hemen arkasında yer alırken Fernando Alonso ise burada aldığı dokuzunculuktan sonra yarışa on dördüncü başlayacak.Valtteri Bottas ise ilk onu tamamlayan isim olurken yarışa ise yedinci sıradan start alacak.


Yarış 

Yarış öncesinde pilotların lastikleri zorlayan bu pistte orta veya sert hamurla gride geldiklerini gördük.Alonso,Magnussen,Ocon ve Schumacher arkadan başlayan pilotlar olarak sert hamurla yarışa başlarken geri kalan bütün pilotlar ise orta hamurla yarışa başladılar.Esteban Ocon ayrıca sıralama turlarındaki hayal kırıklığının ardından aracında yapılan ayar ve parça değişiklikleri nedeniyle pit yolundan yarışa başladı.Start anında çift sayılı sıralardan kalkan pilotların daha iyi bir start aldığını gördük.Max Verstappen,Carlos Sainz'ı daha frenleme noktasına gelmeden geçmeyi başarırken George Russell da takım arkadaşı Lewis Hamilton'ın az bir farkla önüne geçti.Yarışı etkileyen en önemli olaylardan bir tanesi de ilk virajın sonunda gerçekleşti.George Russell,takım arkadaşı Lewis Hamilton'ı geçmeye çalışırken biraz geç frenledi ve lastiklerini kitledi.Ardından virajın çıkışında da aracını tam olarak yarış çizgisine oturtamadı ve Carlos Sainz'a temas etti.Bu temasın ardından Carlos Sainz spin atıp son sıraya düşerken George Russell'ın kanadı da ufak bir hasar aldı.Carlos Sainz yola tekrar döndükten sonra aracını pite döndürmeyi başarsa da yarışa veda etti ve pole pozisyonundan başladığı hafta sonundan eli boş ayrılmış oldu.Bu kaosun ardından Russell ve Norris sıra kaybeden isimler olurken Aston Martin pilotları kaostan faydalanarak üçüncü ve beşinci sırayı almış oldular.

Bu önemli olayın ardından Russell,Perez ve Leclerc'in üst sıralara yükselme mücadelesini izledik.Russell startta kaybettiği sıraları geri kazanırken Perez ve Leclerc ise grid cezalarını telafi etmeye başladılar.Böylelikle ilk pit stoplar öncesi bütün favoriler arka arkaya dizilmiş oldu.Öndekilerden ilk pit yapan isim on ikinci turda Lewis Hamilton olurken Max Verstappen ve George Russell onu hemen bir tur sonra takip ettiler.Ancak George Russell yavaş bir pitle Perez'e geçiş imkanı bıraktı.Sergio Perez de bu fırsatı iyi kullandı ve bir tur sonra pite gelerek rakibinin önünde piste geri döndü.Charles Leclerc ise tüm olan bitenden bağımsız pist üstünde ilerlemeye devam etti.Sezon boyunca lastikler konusunda büyük problemler yaşayan Ferrari için enteresan gözüken bu kumar onların çok işine yaradı.Çünkü Valtteri Bottas,yarıştan sonraki kendi deyimiyle rüzgardan etkilenerek spin attı ve çakıl havuzuna gömülerek yarışı terk etti.Bu olayın ardından yarış yönetimi güvenlik aracını piste yolladı ve ilk bölümü uzatan Leclerc,Alonso,Vettel,Magnussen,Ocon ve Schumacher gibi isimlere gün doğmuş oldu.Charles Leclerc yaptığı pitle Russell'ın önüne geçerken pitteki 1 saniyelik kayıpla Perez'in arkasında kalmış oldu.Böylelikle ilk pitlerin ardından sıralama herkeste sert lastik olacak şekilde Verstappen,Hamilton,Perez,Leclerc ve Russell şeklinde oluştu.Bu güvenlik aracı periyodundan birkaç tur sonra ise yarışın en büyük olayı gerçekleşti.

Fernando Alonso güvenlik aracının ardında pit yaptıktan sonra taze lastiklerle Lance Stroll'ü kovalamaya başladı.Arka düzlükte rakibine iyice yaklaştı ve geçiş için hamlesini yaptı.Ancak Lance Stroll,Alonso onun tam yanına geleceği esnada aracını sola doğru kapattı ve rakibi ona arkadan son sürat çarptı.Bu kazanın ardından Fernando Alonso'nun aracı havalanırken İspanyol pilot aracını son anda olabilecek en az hasarla pistte tutmayı başardı.Lance Stroll'ün ise aracının büyük bir kısmı parçalandı ve Kanadalı pilot yarışa devam edemedi.İki pilotun da sağlık durumuyla alakalı neyse ki kötü bir durum yaşanmazken Lance Stroll yarışa devam edemedi.Fernando Alonso ise aracını pite çekerek hasarlı otomobiliyle son sırada piste geri döndü.Bu sırada pistteki parçaların temizlenmesi için güvenlik aracı devreye alınırken pilotlar daha yeni lastik değiştirdiği için yeniden pite gelmedi.

Bu yaşananların ardından Verstappen ve Hamilton önde rahat bir yarış sürdürürken Leclerc ise üçüncülük için Perez'le çekişmeye başladı.Meksikalı pilot Leclerc'in pek çok atak denemesine cevap vermeyi başarsa da Monakolu pilot otuzuncu turda geç frenle virajın içerisine kendisini atarak geçişi tamamlamayı başardı ve podyumun son basamağına yükselmiş oldu.Ardından yarışın son önemli kısmı son pitlerde gerçekleşti.Ön tarafta ilk pite gelen isim Lewis Hamilton olurken İngiliz pilot takımından temiz bir servis aldı.Ardından bir tur sonra Verstappen ve Leclerc pite girdi ve işler burada karıştı.Red Bull bu sene hiç görmediğimiz bir şekilde Verstappen'le 10 saniyeye yakın bir kayıp yaşadığı bir pit stop yaptı ve takımından temiz bir servis alan Leclerc pit stopla beraber rakibinin önüne geçmiş oldu.Bu iki isimin pitinden bir tur sonra da George Russell pite geldi fakat Verstappen'in önünde kalmayı başaramadı.Bu olayların ardından sıralama pit yapmayan Perez ve Vettel'in arkasında Hamilton,Leclerc,Verstappen ve Russell şeklinde oluştu.Pitlerin ardından Max Verstappen hemen Leclerc'i baskı altına almaya başladı ve Hollandalı pilot otuz dokuzuncu turda rakibini arka düzlüğün sonunda avlayarak teorik ikinciliğe yükseldi ve 4.5 saniye arkadan Hamilton'ı kovalamaya başladı.Birkaç tur sonra Perez'in de pit yapmasıyla Sebastian Vettel uzun zaman sonra bir yarışı lider götürmüş oldu.Onuncu sıradan başladığı yarışta ilk sıraya kadar yükselen 4 kez dünya şampiyonu Alman pilot müthiş götürdüğü yarıştaki bütün emeğini tek pitle çöpe atmış oldu.Aston Martin pilotuna yaklaşık 12 saniye kaybettirdiği bir pit stop yaptı ve Vettel on üçüncü sırada piste geri döndü.İkinci pitlerin ardından Mercedesler sert hamura geçerken diğer favoriler orta hamura geçtiler.Bu da yarışın devamını oldukça etkiledi.

Verstappen daha yumuşak lastiklerle Hamilton'a her tur yavaş yavaş yaklaşmaya başladı.Leclerc'i geçtikten sonra önü açık gittiği bölümde gayet hızlı turlar atan Hollandalı pilot 10 turda 4.5 saniyelik farkı kapatarak rakibinin arkasına geldi.Hamilton,Verstappen'in ilk birkaç denemesinde rakibine fırsat tanımasa da arka düzlüğün sonunda Verstappen,Hamilton'in içerisine kendisini atmayı başardı ve rakibinin çok da sert olmayan savunmasını kırıp pitin ardından verdiği liderliği geri almış oldu.Arka bölümde Sebastian Vettel yükselişine devam ederken Lando Norris'le Fernando Alonso arasında da yakın bir mücadele vardı.İspanyol pilotun hasarlı araçla son sıralardan altıncılığa kadar yükselmesi mtühiş bir iş oldu.Ancak kazanın ardından hasar gören aynası bu yükseliş esnasında aracından koptu ve yarış yönetimi güvenlik prosedürü gereği bunu incelemeye aldı.Sebastian Vettel de Fernando Alonso gibi müthiş bir yükselişle dokuzuncu sıraya kadar geldi ve Kevin Magnussen'i baskı altına aldı.Yarışın son virajlarında da rakibini muhteşem bir mücadelenin sonunda avlamayı başararak bir sıra daha yükselmiş oldu.Böylelikle daha sürülebilir bir araçla Sebastian Vettel'in ne kadar olumlu işler yapabileceğini emekliliğine 3 yarış kala bir kez daha görmüş olduk.

Tüm olan bitenin ardından Max Verstappen,takımının hatalı pit-stop'una rağmen damalı bayrağı ilk sırada gören isim oldu ve bu seneki on üçüncü,kariyerinin ise otuz üçüncü zaferini aldı.Böylelikle 2013 Sebastian Vettel ve 2004 Michael Schumacher'le birlikte bir sezonda en fazla yarış kazanma rekoruna ortak oldu.Kalan 3 yarışta bir galibiyet daha alması halinde Hollandalı pilot bu rekora tek başına sahip olmuş olacak.Ayrıca bu galibiyetle Red Bull,Mercedes'in 8 yıllık dominasyonunu sona erdirerek takımlar şampiyonasını kazanmış oldu.Takımın kurucu ortaklarından Dietrich Mateschitz'in vefat ettiği hafta sonunda takımın bu başarıyı alması çok anlamlı oldu.Lewis Hamilton,bu seneki en iyi performanslarından birini gösterdiği yarışta Verstappen'in yavaş pitiyle galibiyet şansını yakaladı.Ancak rakibine direnemedi ve yarışı ikinci sırada tamamlamış oldu.Ancak bu yarışta getirilen güncellemelerin ardından bu performans ilerisi için takıma çok olumlu işaretler vermiş oldu.Podyumun son basamağının sahibi ise Charles Leclerc oldu.Monakolu pilot on ikinci başladığı yarışta güvenlik aracı zamanlamasının da yardımıyla gayet iyi bir yükseliş gösterdi ve şampiyona ikinciliği yolunda önemli puanların sahibi oldu.Sergio Perez ikincilik yolunda en büyük rakibi Charles Leclerc'e direnemedi ve sonda da rakibini zorlasa da geçiş yapamadı ve dördüncü sırada finish gördü.George Russell,Carlos Sainz'la temasının ardından aldığı 5 saniye cezaya rağmen yarışın devamını iyi götürdü ve sonlarda attığı en hızlı turla da beraber önemli puanları cebine koymuş oldu.Geri kalanların en iyisi bir kez daha Lando Norris olurken İngiliz pilot bu sezonki istikrarlı performanslarına bir yenisini daha eklemiş oldu.Fernando Alonso yaşadığı büyük kazaya rağmen yarışın devamını müthiş götürdü.Çok iyi bir yükselişle damalı bayrağı yedinci sırada geçse de FIA,kazadan epey sonra aracından kopan aynasının bir güvenlik ihlali olduğuna karar verdi ve İspanyol pilot aldığı 30 saniye cezayla klasmanda on beşinci sıraya kadar geriledi.Yine de onun adına sezonun en iyi yarışlarından birisi olduğunu söyleyebiliriz.Alonso'nun arkasında son turlarda muhteşem bir sekizincilik mücadelesi yaşandı ve Sebastian Vettel bir ara liderliğe yükseldiği yarışta yavaş pitle çok geriye düşmesinin ardından son virajlarda Kevin Magnussen'i geçerek sekizinci sırayı aldı.Kevin Magnussen ise tek pit stopla muazzam bir yarış çıkarttı ve yedi yarışlık puan alamama hasretine son vermiş oldu.Yuki Tsunoda on iki yarışlık puan hasretine son verip son sırada başladığı yarışı sessiz sedasız iyi performansla ilk onda tamamlarken Alonso'nun gerilemesiyle bir sıra daha kazanmış oldu.Böylelikle son puan yarışa pit yolundan başlayan Esteban Ocon'a gitti.Alexander Albon,Williams'la güçlü bir performansla pist üstünde ok ikinci,klasmanda da on birinci sırayı aldı.Guanyu Zhou onun hemen arkasından finishe gelirken Pierre Gasly ise onları biraz daha arkadan takip etti.Genel olarak bütün hafta sonunda ortalıkta gözükmeyen Mick Schumacher ve Daniel Ricciardo ise Nicholas Latifi'nin önünde yarışı son bitiren isimler oldular.Carlos Sainz,Valtteri Bottas ve Carlos Sainz ise yaşadıkları kazaların ardından yarışı bitiremeyen isimler oldular.

Pilotlar klasmanında birincilik mücadelesinin tamamlanmasının ardından gözler ikincilik mücadelesine çevrildi.Charles Leclerc,bu hafta sonuna bir puan geride girmesine ve grid cezasıyla geriden başlamasına rağmen 265 puanlı Perez'i geride bıraktı ve 267 puanla ikinciliğin yeni sahibi oldu.George Russell,218 puanla 202 puanlı Carlos Sainz'ın yarış dışı kalmasının ardından dördüncülüğünü sağlamlaştırırken Lewis Hamilton ise 198 puanla beşinci Sainz'a bir hayli yaklaştı.Lando Norris 107 puanla uzun süredir sürdürdüğü yedinciliği devam ettirirken Alpine pilotları onu 79 ve 65 puanla uzaktan takip ediyorlar.Valtteri Bottas 46 puanla ilk onu tamamlarken Sebastian Vettel 38 puanla onu yakından takip ediyor.Ricciardo 29 puanla sezonu devam ettirirken Magnussen ve Gasly üçer puan arayla onun arkasında dizilmiş durumdalar.Stroll,Tsunoda ve Schumacher 13,13 ve 12 puanla birbirlerini çok yakından takip ederken Zhou,Albon,Latifi ve De Vries de bu sezon puan alan pilotlar arasında yer alıyorlar.Takımlar şampiyonasında Red Bull 656 puanla şampiyonluğunu ilan ederken ikincilik mücadelesi burada da devam ediyor.Ferrari 469 puanla ikinciliği devam ettirirken Mercedes 416 puanla uzaktan da olsa rakibini takip ediyor.Alpine-McLaren mücadelesinde 144-138'lik Alpine üstünlüğü devam ederken bu iki takımın dördüncülük yarışı da sonuna kadar devam edecek gibi duruyor.Alfa Romeo-Aston Martin mücadelesi 52-51'lik Alfa Romeo üstünlüğüyle devam ederken Aston Martin yakaladığı momentumla birlikte sezon sonunda altıncılık için daha favori gibi gözüküyor.Haas-Alpha Tauri mücadelesinde 38-36'lık Haas üstünlüğü devam ederken bu iki takımdan herhangi bir pilotun sezon sonunda geçireceği iyi bir yarış bu klasmanı değiştirebilir.Williams ise 8 puanla bütün mücadelelerden uzakta son sırada klasmanı tamamlıyor.


Özetle Verstappen'in yine her koşula rağmen kazandığı,Mercedes'in müthiş bir ileri adım attığı,Sainz'ın yine şanssızlık yaşadığı,iki veteran Vettel ve Alonso'nun yine müthiş yarıştığı ve Red Bull'un Mercedes hakimiyetine son vererek şampiyonluğunu ilan ettiği bir hafta sonunu geride bıraktık.Sıradaki durağımız Sergio Perez'in ülkesi Meksika olacak.Bakalım Leclerc'le çok yakın bir ikincilik mücadelesinde bulunan Perez kendi evinde rakibine üstünlük kurabilecek mi?Önümüzdeki yarışlarda görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!