Hollanda'daki Keyifli Yarışta Kazanan Max Verstappen!

 

Formula 1'de sezonun on beşinci yarışı Hollanda'nın Zandvoort pistinde düzenlendi.Eğimli virajlarıyla takvimin en ilginç pistlerinden biri olan Zandvoort'ta Max Verstappen,geçtiğimiz sezon 35 sene sonra takvime dönen pistte kazanmayı başararak kendi ülkesinde zaferi kazanmıştı.Alışılmışın dışında ve kısa bir pist olması bize Red Bull,Ferrari ve Mercedes arasında güzel bir rekabet vaad ediyordu.Sonuç olarak da hem sıralamalarda hem de yarışta bu rekabeti görmüş olduk.Gelin bu hafta sonunda neler yaşandığına hep beraber bir göz atalım

Antrenman Seansları

FP1

İlk antrenman seansında şüphesiz en dikkat çeken olay seansın henüz ilk dakikalarında Max Verstappen'in vites kutusu arızasıyla seansa veda etmesi oldu.Hollandalı pilot böylelikle kendi evindeki ilk seansa erkenden veda etmiş oldu.Verstappen dışında pist dışına taşan pek çok pilot görsek herhangi bir tehlikeli olay yaşanmadı.Zaman tablolarının zirvesinde ise Mercedes vardı.Alman takımı,Ferrari ve Red Bullların temiz turlar atamadığı seansı ilk iki sırada tamamladı.Zirvedeki isim ise 1:12.455'lik derecesiyle takım arkadaşı Lewis Hamilton'a 0.240 saniye fark atan George Russell oldu.Carlos Sainz 0.390 saniye geride üçüncü olurken seansın güçlü takımı McLaren'de Norris ve Ricciardo,dördüncü ve beşinci sırayı aldı.Leclerc ve Perez,altıncı ve yedinci sırada kalırken onları Alpine pilotları takip etti.İlk onu ise Alexander Albon tamamladı.

FP2

İkinci antrenman seansı Formula 2'deki kazalar nedeniyle geç başlasa da koşullar oldukça ideal seviyedeydi.Seansın içindek tek olay ise Yuki Tsunoda'nın spin atarak çakıl havuzuna gömülmesi oldu.İlk seansta Mercedes'in ilk ikiyi almasından sonra bu kez ilk iki sırada Ferrari pilotları vardı.Charles Leclerc 1:12.345'lik derecesiyle takım arkadaşının sadece 0.004 saniye önünde ilk sırayı almayı başardı.İlk seansın en iyi takımı Mercedes'te Hamilton 0.072 saniye farkla üçüncü sırayı alırken Russell ise beşinci sırada kaldı.Bu iki ismi ayıran ise güçlü bir cuma günü geçiren Lando Norris oldu.Lance Stroll güçlü bir turla altıncı sırayı alırken Alpine pilotları yedinci ve dokuzuncu olarak yine ilk ona girmeyi başardılar.Red Bull'un yavaş kaldığı seansta Verstappen sekizinci olurken Perez ise yalnızca on ikinci sırayı alabildi.Aracındaki arıza nedeniyle sadece on tur atabilen Ricciardo ise ilk onu tamamlayan isim oldu.

FP3

Sıralama turları öncesi son yol gösterici olacak seansta tur dereceleri gittikçe hızlandı ve pilotlar doğru ayarlara gittikçe yaklaşmaya başladılar.Seans içindeki bazı pilotların pist dışına taşmaları haricinde tehlikeli bir olay yaşanmazken seansın zirvesinde ise bir kez daha Leclerc vardı.Monakolu pilot 1:11.632'lik derecesiyle ilk sırayı alırken onu takip eden isim ise 0.066 saniye ile George Russell'dı.Verstappen,son hızlı tur denemesindeki hatasıyla üçüncü sırayı alırken Carlos Sainz,1:12'nin altına inen son isim olarak dördüncü sırada yer aldı.Lewis Hamilton beşinci sıranın sahibi olurken Sergio Perez ise sorunlu geçen hafta sonunun son antrenman seansını altıncı sırada noktaladı.İlk onu ise dört farklı takımdan sört farklı pilot tamamladı.Fernando Alonso bir kez daha geri kalanların en iyisi olarak yedinci sırayı alırken iki yakın dost Vettel ile Schumacher,ortalıkta pek gözükmedikleri cuma gününün ardından sekizinci ve dokuzuncu sırayı aldılar.İlk onu ise cuma gününün yıldızı Lando Norris tamamladı.

Sıralama Turları

Q1

Sıralama turlarının ilk bölümü olaysızdı.Pilotlar piste çıkıp en iyi turlarını kaydederken pistin gittikçe hızlanmasıyla dereceler sürekli gelişti.Pistin kısa olmasıyla da herkesin tur derecesi birbirine oldukça yakındı.Verstappen seansı ilk sırada tamamlarken onu Lewis Hamilton takip etti.Seansın sürprizi Tsunoda üçüncü sırayı alırken Leclerc ise dördüncü sıradaydı.Carlos Sainz on dördüncü olarak ucu ucuna Q2'ye kalırken elenme bölgesinde ise beş farklı takımdan beş farklı pilot vardı.Valtteri Bottas,sadece 0.644 saniye geride elenirken Magnussen ve Ricciardo da 0.724 ve 0.764 saniye farkla elendiler.Sebastian Vettel güçlü bir turla gelirken hata yapıp 1 saniye geride kalırken Latifi ise 2 saniye geride elendi.

Q2

İkinci bölüm yine olaysız bir şekilde geçerken rekabet daha da kızıştı ve Q3'e kalmak için pilotlar kıyasıya bir mücadeleye girdiler.1:11'in altında 4 tur derecesi gördüğümüz seansta bu dereceleri kaydeden isimler Sainz,Russell,Verstappen ve Leclerc oldu.Hamilton ve Perez de hata yapmayarak Q3'e kalırken Norris,Stroll,Schumacher ve Tsunoda da takımlarının tek pilotu olarak son bölüme kaldılar.Pierre Gasly ve Alpine pilotları seansın hayal kırıklığı yaşayan isimler olurken Zhou ve Albon da bu bölümde sıralamalara veda etti.Özellikle Ocon ve Alonso'nun on ikinci ve on üçüncü sıralarda kalmaları seansın en büyük sürprizi oldu.Bütün pilotların sadece 1 saniyenin içinde dizilmeleri de seansa büyük keyif kattı.

Q3

Pole almanın en önemli olduğu pistlerden biri olan Zandvoort'taki kader seansında ilk turların ardından zirvede Charles Leclerc vardı.Monakolu pilot ikinci turunda da derecesini geliştirse de 10. virajda yaptığı hatayla birlikte zaman kaybetti ve Max Verstappen,attığı hatasız turla kendi evinde üst üste ikinci kez pole pozisyonunu kazanmayı başardı.Bu sonuçla birlikte de bu sezon dört,kariyerinde ise on yedinci kez ilk sırayı elde etmiş oldu.Ferrari'de Leclerc ile Sainz,ikinci ve üçüncü sırayı elde ederek yarış için ideal konumu yakaladılar.Lewis Hamilton,güçlü bir turla gelirken Perez'in spininin ardından çıkan sarı bayraklarla derecesini geliştiremedi ve dördüncü sırada kaldı.Sergio Perez,iyi bir turla gelirken attığı spinle beşinci sırada kalırken George Russell da Perez'in spininden etkilenen isimler arasındaydı ve altıncılıkla yetinmek zorunda kaldı.Lando Norris geri kalanların en iyisi olarak yedinci sırayı alırken bu sezon üçüncü kez Q3'e kalan Mick Schumacher sekizinci sırayı aldı.Yuki Tsunoda dokuzuncu sırayı alırken Lance Stroll ise aracındaki arızanın giderilememesiyle birlikte zaman turu kaydedemedi.


Yarış

Yarış öncesinde pist şartları oldukça ideal gözükürken yarışta çok ufak da olsa bir yağmur ihtimali vardı.Ancak yarışın sonuna kadar pistte tek bir damla bile görmedik.Start öncesi lastik seçimlerine baktığımızda Mercedesler,Lando Norris,Alexander Albon ve Haas pilotları orta hamurla yarışa başlarken kalan herkes yumuşak lastiklerle yarışa başladı.Startın ardından Verstappen ve Leclerc yerini korurken Hamilton ilk virajda Sainz'ın yanına kadar geldi.Fakat geçişi tamamlayamazken bir de rakibine temas etti.Orta sıralarda ise Norris iyi bir startla Russell'ı geçerek altıncı sırayı aldı.Esteban Ocon ve Lance Stroll de iyi start alan isimler oldular.İkinci turda Kevin Magnussen aracının kontrolünü kaybederek dışarı taşsa da ufak bir temasla kurtulmayı başardı ancak son sıraya düşmekten kurtulamadı.Dördüncü turda George Russell,Lando Norris'ten startta kaybettiği sırayı geri alırken ilk pitlere kadar ortalık sakindi.İlk pitlerde ise Ferrari taraftarlarını bir kez daha hayal kırıklığına uğratan anlar yaşandı.

Carlos Sainz ve Sergio Perez,15. turda aynı anda pite geldiler.Sergio Perez 2.09 saniye ile bu sezonun en hızlı pit-stop'unu yaparak orta hamurlara geçerken Carlos Sainz tarafında ise senaryo bunun tam tersiydi.Ferrari mekanikerleri Sainz'ın 3 lastiğini değiştirdiler ancak sol arka lastik ortalıkta yoktu.Apar topar lastik içeriden getirildikten sonra dördüncü lastik de takıldı ve Sainz yeniden piste yollandı.Toplamda 12.79 saniye süren pitin ardından Sainz orta hamurlara geçerken Perez'in arkasına düşmüş oldu.Perez'in pitten çıkarken Ferrari'nin sol arkasındaki lastik tabancasının üzerinden geçmesi hayli enteresan bir görüntü oluştururken Ferrari'nin 3 lastikle pit denemesi takımın bu seneki saçmalıklarına bir yenisini daha eklemiş oldu.Bu iki takımın diğer pilotları Leclerc ve Verstappen,sırasıyla 18. ve 19. turda pite gelirken orta hamurlarla piste geri döndüler.Orta hamurlarla yarışa başlayan Mercedes pilotları ise pistte kaldı ve sıralama Hamilton,Russell,Verstappen,Leclerc,Perez ve Sainz şeklinde oluştu.Sakin geçen yaklaşık on turluk bölümün ardından Hamilton 30. turda pite gelerek sert lastiklere geçti ve beşinci sırada yarışa döndü.Russell ise 32. turda pite gelerek aynı hamura geçti ve beşinci sırada geri döndü.Böylelikle Carlos Sainz,arkasındaki üç pilota da pitlerin ardından geçilirken Mercedesler ise orta hamurun ardından sert hamura geçerek tek pit-stop stratejisine dönmüş oldu.Herkesin ilk pitinin ardından ise sıralama Verstappen,Leclerc,Perez,Hamilton,Russell ve Sainz şeklinde oluştu.

Pitlerin ardından Mercedes pilotları taze lastiklerle Perez'e yaklaşmaya başladılar.36. turda Perez,sert bir savunmayla Hamilton'a geçiş izni vermese de bir sonraki tur DRS ile beraber rakibine direnemedi ve bitmeye yaklaşan lastiklerle bir sıra geri düştü.Tam geçiş yapıldığı esnada ise pitten çıkan Vettel bu ikilinin önünü kesti ve Perez bu sayede karşı bir atak fırsatı buldu.Fakat Hamilton bu geçişe izin vermedi ve yerini korumayı başardı.Ancak İngiliz pilot Vettel'in arkasında önemli saniyeleri bırakmış oldu.39. turda bu kez Russell,Perez'i geride bırakırken tek pit stratejisi ve lastikleri iyi çalıştırmasıyla birlikte Mercedes'e galibiyet hatta 1-2 şansı gelmiş oldu.Perez de bu geçişlerin ardından 41. turda pite geldi ve sert lastiklerle piste yedinci sırada geri döndü.Carlos Sainz da 44. turda pite gelerek sert hamura geçti ve dokuzuncu sırada piste döndü.Verstappen ve Leclerc'in ikinci pit aralığı yaklaşırken Mercedesler pist üstünde 1-2 olacaklarını ve rakiplerine karşı savunma yapacaklarını tahmin ediyorlardı.Fakat o anda yarışın kaderini etkileyen çok enteresan bir olay oldu.44. turda pite gelen Yuki Tsunoda piste çıktıktan sonra aracını kenara çekti ve telsizden lastiklerin düzgün takılamadığını söyledi.Yaklaşık 20 saniye bekledikten sonra takım araçta sorun olmadığını ve piste geri dönebileceğini telsizden pilotuna iletti.Ardından bir tur sonra Tsunoda bir kez daha pite geldi ve takım mekanikerleri Japon pilotun kokpitinde bazı ayarlamalar yaptılar.Ancak 47. turda araçta muhtemelen diferansiyelde oluşan bir sıkıntıyla Tsunoda'ya durması söylendi ve Japon pilot yarışa veda etmiş oldu.Tsunoda'nın yaşadığı bu olayın ardından sanal güvenlik aracı uygulaması devreye alındı ve Verstappen için pit yolu gözündü.Leclerc ise Tsunoda'nın ilk kenara çekmesinin ardından sanal güvenlik aracı beklentisiyle pite geldi ancak sanal güvenlik aracı devreye girmeyince çok değerli zamanları kaybetmiş oldu ve Mercedeslere geçildi.Verstappen pite gelip sert hamura geçerken artık stratejilerinin işe yaramayacağını anlayan Mercedes pilotları pite gelip orta hamura geçiş yaptılar.Orta sıralarda Alonso ve Norris de pite gelip yumuşak lastiğe geçerken Ocon ise pistte kaldı.Tüm bu olan bitenin ardından sıralama Verstappen,Hamilton,Russell,Leclerc,Perez,Ocon,Sainz,Norris ve Alonso şeklinde oluştu.

Zirve mücadelesi için sanal güvenlik aracının ardından işler tersine dönmüştü.Verstappen en önde sert lastikle giderken Hamilton ve Russell ise yaklaşık 20 saniye geriden orta hamurla rakiplerini yakalamaya çalışacaklardı.Ancak evdeki hesap bir kez daha çarşıya uymadı.Mercedes'in eski pilotu Valtteri Bottas,start düzlüğünde mekanik arızayla birlikte kenara çekti ve durdu.O sırada sarı bayrakların ardında Sainz'ın Ocon'u geçmesi oldukça enteresan bir görüntü oluştururken buna ceza çıkmaması da bir hayli ilginçti.Bottas'ın orada kalmasının ardından yarış neredeyse 1 tur daha devam etti.Ancak en sonunda güvenlik aracı piste girdi.Bu güvenlik aracının ardından Verstappen,Leclerc ve Ocon pite gelerek yumuşak lastiğe geçerken Perez de orta hamurlara geçiş yaptı.Bu pitlerden sonra Bottas'ın aracının start düzlüğünde kalmasıyla aracın daha rahat kaldırılması için güvenlik aracının pit yolundan geçeceği açıklandı.Güvenlik aracının pit yolundan geçtiği esnada da Sainz ve Norris pit yaparken Russell ise takımına uzun uğraşlar sonrasında pit yaptırtmayı başardı.Mercedes'in stratejide geride kalmasının ardından Russell stratejiyi kendisi yaparak yumuşak hamurlara geçerken Norris de aynı şekilde yumuşak lastiklere geçti.Carlos Sainz ise pitte bir kez daha istemediği bir olay yaşadı.İspanyol pilot orta hamurlara geçip pit yoluna tekrar yollandığı esnada bir McLaren mekanikerine çarpmak üzereyken aniden yön değiştirdi ve böylelikle tehlikeli bir şekilde vatandaşı Alonso'nun önüne çıkmış oldu.Sonrasında ise bu olayın ardından 5 saniye zaman cezası aldı.Bütün bu kaosun ardından Mercedes,Hamilton'ı pite almazken güvenlik aracının arkasındaki sıralama Hamilton,Verstappen,Russell,Leclerc,Perez,Sainz,Alonso ve yavaş pit yapan Norris şeklinde oluştu.

60. turda güvenlik aracı pisti terk etti ve kontrolü yaklaşık 12 turluk orta hamurlarıyla arkasındaki taze yumuşak lastiklere sahip üç pilota karşı savunma yapmak üzere Hamilton'a bıraktı.Hamilton yarışı kendisi adına oldukça kötü bir şekilde başlattı ve daha ilk düzlükte Verstappen'den atak yedi.Taze lastiklerle geçişi yapmakta çok zorlanmayan Verstappen,rakibini rahat bir şekilde geride bırakarak ilk sırayı geri almayı başardı.Arkada ise Leclerc,Russell'a atak yapıp geçmeyi başaramazken Sainz,Perez'e atak yapıp geçmeyi başardı.64. turda bu kez Russell,Hamilton'a yaklaştı ve lastik farkıyla takım arkadaşını rahat bir şekilde geçmeyi başardı.66. turda ise bu kez Leclerc 7 kez dünya şampiyonu pilotu geçmeyi başardı.Bu süreçte de Hamilton'ın telsizden takımın stratejisini ağır bir dille eleştirmesini de dinlemiş olduk.Yarışın kalan kısmında ise Perez'in Sainz'a atak yaparken pist dışına taşması dışında pek olay görmedik.Perez'in 5 saniye zaman cezası bulunan Sainz'a karşı neden böyle riskli bir deneme yaptığını da pek fazla anlayamadık.

Bütün bu heyecanın ardından Max Verstappen damalı bayrağa ilk sırada ulaşan isim oldu ve bu pistteki ikinci,bu sezonki onuncu ve kariyerinin otuzuncu yarış galibiyetine ulaşmış oldu.Hollandalı pilot poleden başladığı yarışta en hızlı tur puanını da alarak hattrick'i tamamladı ve kendi taraftarlarının önünde puan farkını da açmış oldu.George Russell,güvenlik aracı esnasında kendi başına aldığı stratejik kararla müthiş bir iş ortaya koydu ve altıncı başladığı yarışı ikinci sırada tamamlayarak koşulamayan 2021 Belçika yarışıyla birlikte kariyerinin en iyi sonucunu tekrarlamış oldu.Ayrıca bu sezon tamamlayamadığı 1 yarış haricinde üçüncülük,dördüncülük ve beşincilik dışında bitirdiği ilk yarışı geride bırakmış oldu.Podyumun son basamağı ise Charles Leclerc'e gitti.Monakolu pilot Ferrari'nin genel olarak beklenenden yavaş kaldığı hafta sonunda yanlış pit zamanlamasıyla ikinciliği kaçırsa da 3 yarış aradan sonra podyuma çıkmış oldu.Lewis Hamilton,Mercedes'in stratejik hatasının kurbanı olarak Tsunoda'nın kalmasından önce kazanma ihtimali olan yarışı dördüncü sırada tamamladı.Carlos Sainz,bir kez daha Ferrari'nin hatalar zincirinin kurbanı olduğu yarışta pist üstünde beşinci sırayı alırken aldığı 5 saniye cezayla birlikte sekizinci sıraya kadar geriledi ve unutmak isteyeceği bir hafta sonunu geride bıraktı.Sergio Perez,beşinci sırada başladığı yarışı Russell'a geçilerek altıncı sırada bitirse de Sainz'ın cezasıyla birlikte başladığı yerde yarışı bitirmiş oldu.Fernando Alonso,pitte Lando Norris'i geçerek on üçüncü başladığı yarışta geri kalanların en iyisi oldu ve üst üste onuncu hafta sonundan da puan çıkarmış oldu.Bu iki pilot yarışı yedinci ve sekizinci sırada bitirirken Sainz'ın cezasıyla birer sıra kazanmış oldular.Esteban Ocon,gayet iyi bir startın ardından yarışın devamında da stabil bir performans sergiledi ve on ikinci başladığı yarışı dokuzuncu sırada tamamladı.Lance Stroll,neredeyse hiç gözükmediği yarışı başladığı yerde bitirerek son puanı takımına götürmeyi başardı.Pierre Gasly de yarışı başladığı yerde bitirerek on birinci sırayı alırken Alexander Albon ise üç sıra yükselerek on ikinci sırada yer aldı.Mick Schumacher,sekizinci başladığı yarışta kötü startın ardından lastiklerden de istediği performansı alamadı ve on üçüncü sırada finish gördü.Alman pilotun yarış içinde geçmeyi başardığı Sebastin Vettel de on dokuzuncu sıradan başladığı yarışı on dördüncü sırada noktaladı.Kevin Magnussen,ikinci turda yaşadığı olayın ardından on beşinci sırada kalırken Guanyu Zhou ise hiçbir etki yapmadığı yarışı on altıncı sırada noktaladı.Daniel Ricciardo,seneye koltuğu olmamasına rağmen bu yarışta da Q1'de elendikten sonra hiçbir varlık gösteremedi ve on yedinci sırada kaldı.Nicholas Latifi ise yarışı son bitiren isim oldu.Yuki Tsunoda ve Valtteri Bottas ise yarışı tamamlayamayan isimler oldular.

Pilotlar şampiyonasında Max Verstappen,maksimum puanı topladığı hafta sonunda 310 puana ulaşarak farkı biraz daha açmayı başardı.Charles Leclerc,201 puana yükseldiği hafta sonunda aynı puana sahip olan Sergio Perez'i yarış galibiyeti farkı ile geçerek ikinci sırayı geri aldı.George Russell da 188 puana yükseldiği hafta sonunda sorunlar yaşayıp 175 puanda kalan Carlos Sainz'ı geçerek dördüncü sırayı geri almış oldu.Lewis Hamilton 158 puanla altıncı sırada şampiyonayı devam ettirirken Lando Norris 82 puanla yedinci sırada kalmayı sürdürüyor.Alpine'de Esteban Ocon ve Fernando Alonso,66 ve 59 puanla sekiz ve dokuzunculuklarını sürdürürken Valtteri Bottas ise 46 puanla ilk onu tamamlıyor.Takımlar klasmanında ise Red Bull,511 puanla farkı biraz daha açarak liderliğini sürdürdü.Ferrari 376 puanla ikinci sırada bulunurken Mercedes ise 346 puanla yakın takibe devam ediyor.Alpine 125 puanla dördüncülüğünü sürdürürken 101 puanı bulunan McLaren,sadece bir pilotla puan almaya devam ederse dördüncülük yarışından kopacak gibi gözüküyor.Haftayı puansız kapatan Alfa Romeo,Haas ve Alpha Tauri;51,34 ve 29 puanla şampiyonayı sürdürürken bu hafta 1 puan alan Aston Martin 25 puanla bu grubu yakalamaya çalışıyor.Williams ise 4 puanla son sırada bulunuyor.

Toparlarsak Mercedes'in stratejide iyi başlayıp kötü ilerlediği.Verstappen'in kendi evinde güçlü bir performans sergilediği,Ferrari'nin yine sınıfta kaldığı,Perez'in yoklara oynadığı,Alpine'in bir kez daha McLaren'e üstün geldiği ve Aston Martin'in puana uzandığı bir hafta sonunu geride bıraktık.Önümüzdeki hafta sonu Formula 1'in tarihi ve en ikonik pistlerinden birisi olan Monza'dayız.İtalya'daki ikinci yarışta Red Bull herkesten bir tık daha favori gözükse Monza'nın özellikle son iki yıldaki sonuçlarına bakarsak sürprizlere açık olduğunu söyleyebiliriz.Bakalım bu efsane pistte bizi neler bekliyor olacak?Önümüzdeki hafta görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!