Belçika'da Red Bull Cezaya Rağmen Domine Ederek Kazandı!

Formula 1'de sezonun on dördüncü yarışı Belçika'daki efsane Spa-Francorcahmps pistinde yapıldı.Grid cezaları nedeniyle sürprizlere açık olarak gözüken yarışın Spa'da gerçekleşmesi o sürpriz ihtimalini arttırıyordu.O sürprizlerin birazını görmüş olsak da sezonun en domine hafta sonlarından birisini geride bıraktık.Gelin yaz arası sonrasındaki ilk yarışta neler yaşandığına hep birlikte bir göz atalım.

Antrenman Seansları 

FP1

Spa'da beklenen hava şartları ilk günden kendisini gösterdi.Seanstan önce yağan yağmurla birlikte pilotlar yeşil logolu lastiklerle turlamaya başladılar.Ancak hızlıca kuruyan pistle beraber pilotlar kuru zemin lastikleriyle gerçekçi turları atmaya başladılar.Seansta herhangi bir kaza yaşanmazken Kevin Magnussen'in aracındaki bir problemden ötürü kenara çekmesi kırmızı bayraklara tek sebebiyet veren olaydı.Kırmızı bayrak bölümünün ardından yağmurun tekrar gelmesiyle pilotlar bir daha piste çıkmadılar.Bu sürekli değişen şartların olduğu seansın lideri ise Carlos Sainz oldu.İspanyol pilot 1:46.538'lik derecesiyle Charles Leclerc'in sadece 0.069 saniye önünde ilk sırayı almayı başardı.Max Verstappen 0.217 saniye geride üçüncü sırayı alırken hızlı olması beklenen Mercedes'te George Russell dördüncü,Lewis Hamilton ise dokuzuncu oldu.Lance Stroll ve Alexander Albon sürpriz bir şekilde beşinci ve altıncı sırayı alırken Albon,aynı zamanda en hızlı ilk sektör zamanını elde etti.Daniel Ricciardo ve Yuki Tsunoda'nın yedinci ve sekizinci olduğu seansta ilk onu tamamlayan isim en hızlı turunu sert lastikle atan Sergio Perez oldu.Alpine ve Haas pilotları hayal kırıklığı yaşarken Pierre Gasly'nin yerine kariyerinde ilk kez bir Formula 1 seansına çıkan Yeni Zelandalı Liam Lawson on dokuzuncu sırada kaldı.Valtteri Bottas ise aracındaki problemle birlikte zaman turu kaydedemedi.

FP2

Seansın başında pistin kuru olması ve seansın sonundaki yağmur beklentisiyle bütün pilotların erkenden piste çıktığı ikinci seansta birçok pilot zaman zaman pist dışına taşarken kırmızı bayrakları gerektirecek hiçbir olay yaşanmadı.Seansın başında liderliği alan Max Verstappen derecesini sürekli geliştirerek seansın sonundaki yağmurla beraber ilk sırayı almayı başardı.Hollandalı pilot şartların yine çok değişken olduğu seansta 1:45.507'lik derecesiyle Leclerc 0.862 saniye farkla önünde seansı lider kapattı.Leclerc haricindeki pilotlara karşı 1 saniyenin üzerinde farklar atan Verstappen seansın tek hakimi oldu.Lando Norris ilk seanstaki on üçüncülüğün ardından üçüncü sırayı alırken Lance Stroll ise ilk seanstaki beşinciliğin ardından dördüncü sırayı almayı başardı.İlk seansın lideri Carlos Sainz beşinci sırayı alırken Mercedes'te Hamilton ile Russell altıncı ve sekizinci sırayı aldı.İlk seansta on dördüncü sırada kalan Fernando Alonso yedinci sırayı alırken Ricciardo ve Perez ilk onu tamamlayan sürücüler oldular.

FP3

Pistin kuru olması beklenen üçüncü seansta pilotlar pistin bu kadar uzun süre kuru olmasını fırsat bilerek daha fazla yarış temposuna odaklandılar.Seans içerisinde ciddi bir kaza yaşanmazken Charles Leclerc'in spin atıp bariyerlere ufak bir temasının ardından seansın tek kırmızı bayraklı bölümü yaşandı.Bu kırmızı bayrağın ardından pilotların bir zaman turu hakkı daha olurken bu fırsatı iyi değerlendiren Sergio Perez,seansı lider bitirmeyi başardı.Meksikalı pilot kötü giden hafta sonunu tersine çevirerek 1:45.047'lik derecesiyle Verstappen'in 0.137 saniye önünde ilk sırayı almayı başardı.Ferrari'de Carlos Sainz son bölümde tur atmayıp üçüncü sırada kalırken Leclerc ise yarış temposuna odaklanarak yedinci sırada kaldı.Norris ve Alonso güçlü performanslarıyla dördüncü ve beşinci sırayı alırken Mercedes'te Russell,takım arkadaşının on ikinci sırada kaldığı seansta altıncı sırayı almayı başardı.Cuma günü takım arkadaşına büyük farkla geçilen Sebastian Vettel sekizinci sırayı alırken ilk onu ise gridin iki Fransız sürücüsü Ocon ve Gasly tamamladı.

Sıralama Turları

Q1

Birçok pilotun grid cezası aldığı hafta sonunda sıralama turları oldukça karmaşık geçmeye adaydı.Seansın öncesinde başka bir seride yapılan yarışta yaşanan bir kaza nedeniyle bariyer tamiri yapılırken seans biraz geç başladı.Sonrasında pilotlar piste çıkıp hemen hızlı turlar atmaya başladılar.Olaysız geçen seansın lideri Verstappen olurken Sainz,Perez ve Leclerc onun hemen arkasına dizildiler.Alexander Albon son anda altıncı sırayı alması seansın en büyük sürprizi olurken beş takımdan beş pilot sıralamalara veda ettiler.Sebastian Vettel sadece 0.002 saniyeyle Q2'ye kalamazken Latifi,Magnussen,Tsunoda ve grid cezası olan Bottas diğer elenen isimler oldular.Ancak Bottas aldığı daha az cezayla birlikte diğer cezalıların önünden yarışa başlayacak.

Q2

İkinci seansta Verstappen en hızlı turu almışken ikinci tur denemesinde bulunmadı ve Leclerc onu geçerek seansı lider kapattı.Perez ile Sainz üçüncü ve dördüncü sırayı alırken Mercedes pilotları şimdiye kadar yavaş kaldıkları hafta sonunda beşinci ve altıncı sırayı almayı başardılar.Alpine pilotları da Mercedes'le benzer giden hafta sonunda Q3'e kalırken Norris de hata yapmayarak Q3'e kaldı.Seansın sürprizi ise Alexander Albon'un çok iyi bir turla Ricciardo'yu mağlup ederek bu sezon ilk kez Q3'e kalması oldu.Bu sonuçların ardından elenen pilotlar ise Ricciardo,Gasly ve Stroll'le beraber grid cezaları bulunan Zhou ve Schumacher oldu.

Q3

Verstappen,Leclerc,Ocon ve Norris gibi dört grid cezalı pilotun yarışacağı son bölümde pole pozisyonu savaşı oldukça kızıştı.İlk turların ardından Verstappen rahat bir şekilde önde gözükürken Sainz ise Perez'in önünde geçici pole pozisyonunu almıştı.Verstappen ikinci tur için piste çıkmazken Leclerc ise Sainz'a hava koridoru vermek için pistteydi.İspanyol pilot takım arkadaşından yardım aldığı bu turda yaptığı hatayla derecesini geliştiremezken Perez'in de derecesini geliştirememesiyle ikinci sırada kalmış oldu.Böylelikle Verstappen seansın lideri olurken pole pozisyonu ise Sainz'a gitmiş oldu.İspanyol pilot böylelikle kariyerinde ikinci kez pole pozisyonunun sahibi olmuş oldu.Perez üçüncü sıranın sahibi olurken Leclerc,Ferrari'nin onu kullanılmış lastiklerle piste yollamasıyla birlikte dördüncü sırayı alarak yarış gridinde Verstappen'in gerisinde kalmış oldu.Alpine'de Ocon ve Alonso sürpriz şekilde beşinci ve altıncı sırayı alırken Ocon grid cezasıyla birlikte son sıralara geriledi.Mercedes'te Hamilton ve Russell,Verstappen ve Leclerc'in yokluğunda üst sıraları hedeflerken yedinci ve sekizinci oldular.Alexander Albon dokuzuncu sırayı alırken cezalı Norris ilk onu tamamlayan isim oldu.

Bütün cezaların ardından ise grid şu şekilde oluştu:

1 SAI  3 ALO  5 RUS  7 RIC  9 STR  11 LAT  13 BOT  15 LEC  17 NOR  19 MSC

 2 PER  4 HAM  6 ALB  8 GAS  10 VET  12 MAG  14 VER  16 OCO  18 ZHO  20 TSU



Yarış

Oldukça karışık bir gridin olduğu yarışın öncesinde Pierre Gasly,aracındaki tamirat nedeniyle piste çıkamayıp pit yolundan start alırken pilotların 3 farklı lastiği de kullandığını gördük.Sainz,Verstappen,Leclerc ve Bottas yarışa yumuşak lastikle başlarken Tsunoda sert lastikleri tercih etti.Kalan pilotlar ise orta hamurla yarışa start aldılar.Startın ardından Sainz yerini korurken Perez patinajda kalarak Alonso ve Mercedes pilotlarına geçildi.Ricciardo ve Vettel,Albon'u geçerken Verstappen ise onuncu sıraya yükseldi.Böylelikle Kemmel düzlüğüne gelirken sıralama Sainz,Alonso,Hamilton,Russell,Perez,Ricciardo,Vettel,Stroll,Albon ve Verstappen şeklindeydi.Kemmel düzlüğünün sonuna gelirken Hamilton ve Perez önlerindeki rakiplerine atak yaparken Hamilton,Le Combes'da Alonso üstüne fazla kapanınca rakibine temas etti aracı zıplayarak pist dışına taştı.Alonso'yu da pist dışına taşıran olayın ardından Russell'ı da düzlüğün sonunda geride bırakan Perez,5 viraj önce kaybettiği ikinciliği geri kazanmış oldu.Arka tarafta aynı virajda Stroll de pist dışına taşarken tehlikeli bir olay yaşanmadı.Lewis Hamilton aldığı temasın ardından üçüncü sektörün başında aracını durdurup yarışı bırakırken 1 tur sonrasında Le Combes'da spin atan Latifi,Valtteri Bottas'ı da yanında götürdü ve bu olayın ardından güvenlik aracı piste dahil oldu.Bu kaotik geçen 2 turun ardından sıralama Sainz,Perez,Russell,Alonso,Vettel,Ricciardo,Albon,Verstappen ve Leclerc şeklinde oluşurken Leclerc,fren kanalına sıkışan bir parça nedeniyle pite gelmek zorunda kaldı ve o parça çıkartılmasına rağmen on yedinci sırada yarışa geri döndü.Bu olay belki de Leclerc'in yarışını bitiren olay oldu.Daha sonrasında ilk pitlere kadar Verstappen'in müthiş yükselişini gördük.Hollandalı pilot 3 tur içinde Albon,Ricciardo,Vettel ve Alonso'yu geçerken sonrasında 2 tur içinde de Russell'ı geçerek podyumun son basamağına yükseldi.Hafta sonunun başından beri herkesten hızlı gözüken Verstappen,on dördüncü başlamasına rağmen henüz sekizinci turda podyum basamağına çıkmış oldu.

Yavaş yavaş Perez'e de yaklaşan Verstappen,önce Perez'den savunma yedi ve kolay bir geçiş şansı bulamadı.Ardından 12. turda Sainz'ın yumuşak hamurlarla pite gelmesiyle Verstappen,takım arkadaşını da geçerek yarışın liderlik koltuğuna oturdu.Sainz ise bu pitin ardından orta hamurlarla yarışa altıncı sırada geri döndü.Orta sıralardaki herkesin sıra sıra pite gelmesiyle dördüncü turda pit yapan Leclerc,dördüncü sıraya kadar yükseldi.Red Bull,orta hamurlu Perez'i 15. turda pite alırken yumuşak hamurlu Verstappen'i ise 16. turda pite aldı.Bu pitlerin ardından orta hamurla piste dönen Red Bull pilotları ikinci ve üçüncü sırayı alırken herkesin ilk pitinin ardından sıralama Sainz,Verstappen,Perez,Leclerc ve Russell şeklinde oluştu.Sonrasında Russell,Leclerc'in lastiklerinin bitmeye yaklaşmasıyla rakibini yakaladı ve DRS ile rakibini avlayarak dördüncü sırayı aldı.18. turda ise Verstappen,önündeki Sainz'a yaklaştı ve DRS ile birlikte rakibini geçerek yarışın net bir şekilde liderliğini almış oldu.21. turda da çok hızlı Red Bull'la Sainz'a yaklaşan Perez,Verstappen'le aynı noktada Sainz'ı geçerek ikinci sırayı almış oldu.Bütün bunlar yaşanırken Leclerc'le Ferrari arasında enteresan bir konuşmaya şahit olduk.Ferrari Leclerc'e pite gelip hangi hamuru takmak istediğini sordu.Leclerc ise orta hamuru tercih edeceğini fakat şu anda pite gelmesinin gerekmediğini söyledi.Takım da o zaman 5 tur daha Leclerc'e pistte kalmasını söyledi.Ferrari'nin bu akılalmaz,stratejiden tamamen pilotları sorumlu tutan telsiz konuşmaları sezonun bu kısmına kadar zaten oldukça baş ağrıtmışken sezonun devamında da bu olay devam edecek gibi gözüküyor.Leclerc takım arkadaşı Sainz ile birlikte 26. turda yaptığı pitle orta hamurlara geçti ve yarışa yedinci sırada geri döndü.Sainz ise sert hamurlarla Russell'ın ardında dördüncü sırada piste döndü.Öndekilerden pite gelen bir sonraki isim Perez olurken Meksikalı pilot 28. turda sert hamurlara geçerek yarışa Russell'ın ardında üçüncü sırada döndü.30. turda bu kez Russell pite gelirken İngiliz pilot sert hamurlarla piste dördüncü sırada geri döndü.31. turda ise bu kez yarışın lideri Verstappen pite geldi ve orta hamurlarla ilk sırada piste geri döndü.İkinci pitlerin ardından da sıralama Verstappen,Perez,Sainz,Russell,Leclerc ve Alonso şeklinde oluştu.

Yarışın son çeyreği nispeten sakin geçerken 35. turda Kemmel düzlüğünde Vettel,Gasly ve Ocon'un yedincilik mücadelesi nefes kesti.Önce start düzlüğünde Vettel,Gasly'den yedinciliği aldı.Ardından Kemmel düzlüğünde Gasly ve Ocon,DRS açık şekilde Vettel'e atak yaptılar.Ocon,Alpine'in düzlük hızı farkıyla dokuzuncu sıradan gelip iki pilotu da avlarken Gasly de Vettel'i yeniden geçti.Ancak 3 viraj sonrasında Rivage'da içeriden çok güzel bir atakla Gasly'i avlayan Vettel,sekizinci sırayı geri almış oldu.Yarışın sonuna doğru ortalık sakinledi ve herkes yarışın bu şekilde tamamlanacağını düşündü.Ancak Ferrari yarışın sonunu gereksiz şekilde bir kez daha hareketlendirdi.Son 2 tur kala Leclerc'i hızlı tur denemesi için pite alan Ferrari,pilotunu yumuşak hamurla piste yolladı.Ancak takım Leclerc'in Alonso'yla farkını iyi hesaplayamadı ve Leclerc,bu pitin ardından Alonso'nun ufak farkla önünde çıksa da soğuk lastiklerle beraber DRS ile rakibine geçilmiş oldu.Son turda Monakolu pilot aynı düzlükte sırasını rakibinden geri alsa da en hızlı turu atamadı.Yarışın bitişinin ardından da Tifosilere bir kötü haber daha geldi.Yarış yönetimi son pitte Leclerc'in pit yolundaki hız limitlerini aştığına karar verdi ve Monakolu pilot 5 saniye ceza aldı.Böylelikle yarışın klasmanında altıncı sırada kalmış oldu.Ferrari de 1 puan ekstra almak için elindeki 2 puandan olmuş oldu.

Tüm bu olan bitenin ardından Max Verstappen,on dördüncü sıradan başladığı yarışta ikinci sıradaki Perez'e 20 saniyeye yakın fark atarak bu sezonki dokuzuncu,kariyerinin yirmi dokuzuncu galibiyetine ulaştı ve sezonun en dominant performanslarından birisini göstermiş oldu.Kariyerinde en geriden başlayarak kazandığı yarış istatistiğini bir önceki Macaristan yarışının ardından bir kez daha geliştiren Hollandalı pilot,sıralama turlarının ardından on dördüncü sıradan başlayacak olsa bile herkesin neden onu yarış öncesi favori gördüğünü göstermiş oldu.Ayrıca en hızlı tur puanını da cebine koyan Verstappen,hafta sonunu maksimum puanla kapatmış oldu.İkinci sırada kalan Sergio Perez,yarış öncesinde yarışın en büyük favorilerinden birisiyken yarışta Verstappen'in temposuna hiç ayak uyduramadı.Ancak geri kalan herkesten de daha hızlı gözüken Meksikalı pilot damalı bayrağı ikinci sırada görmeyi başararak Red Bull'un bu hafta sonunu maksimum puanla kapatmasını sağlamış oldu.Podyumun son basamağını ise Carlos Sainz aldı.İspanyol pilot pole pozisyonundan başladığı yarışta Red Bullların temposuna ayak uyduramadı ve yarışı üçüncü sırada noktaladı.George Russell,özellikle yarışın ikinci yarısında Ferrarilerden daha hızlı gözükürken Carlos Sainz ile farkı yeterince kapatamadı ve az bir farkla yarışı dördüncü sırada tamamladı.Bu sonuçla birlikte de bu sezon bitirdiği yarışların hepsini ilk beşte bitirme serisini devam ettirmiş oldu.Charles Leclerc,George Russell'a geçildikten sonra pist üstünde beşinci sırayı almasına rağmen aldığı 5 saniye cezayla birlikte altıncı sıraya geriledi ve unutmak isteyeceği bir yarışı geride bırakmış oldu.Bu cezanın ardından beşinci sıra ise geri kalanların en iyisi olan Fernando Alonso'ya gitti.İspanyol pilot sıralamalardaki performansının ardından daha üst sıraları hedeflerken ilk turda Hamilton'la yaşadığı olayın ardından beşincilikte kaldı.Esteban Ocon,üçlü mücadeleden galip çıktıktan sonra yedinci sırayı alırken Vettel ile Gasly sekizincilik ve dokuzunculukla takımlarına önemli puanlar kazandırmayı başardılar.Son puan ise cumartesi gününün ardından pazar gününü de iyi geçiren,düzlükteki hızıyla birlikte rakiplerini arkada tutmayı başaran Alexander Albon'a gitti.Lance Stroll az bir farkla puanı kaçırırken Lando Norris de onun hemen ardından finish geldi.Albon treninin diğer vagonları Yuki Tsunoda,Guanyu Zhou ve Daniel Ricciardo olurken özellikle Ricciardo'nun yedinci başladığı yarışı on beşinci bitirmesi çok büyük hayal kırıklığı oldu.Böylelikle McLaren buraya getirdiği güncelleme paketinden istediği sonucu alamazken sezon sonu takımdan ayrılacak Ricciardo'nun da performansı gittikçe gerilemeye başladı.Yarışı tamamlayan diğer pilotlar ise hafta sonu boyunca hiç ortada gözükmeyen Haas'la Kevin Magnussen ve Mick Schumacher dışında yaptığı kazanın ardından on birinci başladığı yarışta istediğini yapamayan Nicholas Latifi oldu.Eski takım arkadaşları Lewis Hamilton ve Valtteri Bottas ise yarışı tamamlayamayan isimler oldular.Hamilton'ın yarış dışı kalmasıyla birlikte de bu sezon bütün yarışları tamamlayan bir isim kalmamış oldu.

Pilotlar klasmanında Max Verstappen aldığı maksimum puanla 284 puana ulaştı ve farkı daha da açmış oldu.Sergio Perez,burada aldığı sonuçla birlikte ikinciliği Leclerc'in elinden 191 puanla almış oldu.Leclerc ise 186 puanla ikinciliği yakından takip ediyor.Dördüncü sıra mücadelesinde bu haftaki sonuçla Russell'ı geçen Sainz,171 puanla rakibinin önünde bulunurken Russell ise sadece 1 puan geride beşinci sırada yer alıyor.Lewis Hamilton 146 puanla altıncı sırada yer alırken Lando Norris ise 76 puanla yedinci sırada yer alıyor.Alpine pilotları Ocon ve Alonso,64 ve 51 puanla sekizinci ve dokuzuncu sırada bulunurken Valtteri Bottas ise 46 puanla onları takip ediyor.On birincilik için 22 puanlı Magnussen,20 puanlı Vettel,19 puanlı Ricciardo ve 18 puanlı Gasly arasında çok yakın bir mücadele bulunurken 12 puanlı Schumacher ve 11 puanlı Tsunoda onları biraz geriden takip ediyor.5 puanlı Zhou ve dörder puanlı Albon ve Stroll ise bu sezon puan alan diğer pilotlar konumunda bulunuyorlar.Takımlar klasmanında ise Red Bull 475 puanla liderliğini devam ettirirken Ferrari ve Mercedes,357 ve 316 puanla ikincilik için yakın bir mücadele halindeler.Alpine 115 puanla dördüncülükte daha güçlü bir noktaya gelirken McLaren 95 puanla onları takibe devam ediyor.Haftayı puansız kapatan Alfa Romeo ve Haas,51 ve 34 puanla altıncı ve yedinci sıradaki yerlerini korurken bu hafta aldıkları puanlarla Alpha Tauri ve Aston Martin,29 ve 24 puanla önümüzdeki yarışlarda öndeki iki ekibi zorlayacak gibi görünüyor.Williams ise Albon'un 4 puanıyla klasmanda son sırada bulunuyor.

Özetle Red Bull'un sezonun en domine hafta sonlarından birini geçirdiği,Ferrari'nin stratejide yine hatalar yaptığı,Mercedes'in şanssızlık yaşadığı,Alpine'in McLaren'le farkı açtığı,Vettel ile Albon'un puan aldığı ve McLaren,Alfa Romeo ve Haas'ın unutması gereken bir hafta sonunu geride bıraktık.Önümüzdeki hafta Verstappen'in ülkesi Hollanda'nın Zandvoort pistindeyiz.Orange Army'nin önünde geçtiğimiz sezon kazanmayı başaran Verstappen bakalım bu hafta sonu nasıl bir performans gösterecek?Ferrari ve Mercedes ne kadar aktör olabilecek?Orta sıra ve puan mücadelesinde neler yaşanacak?Bu soruların cevabını önümüzdeki yarışın ardından almış olacağız.Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!