Red Bull'un Evindeki Yarışta Kazanan Charles Leclerc!


Formula 1'de sezonun on birinci yarışı Avusturya Spielberg'deki Red Bull Ring pistinde gerçekleşti.Geçtiğimiz sezon iki yarışa ev sahipliği yapan pistteki iki yarışı da Max Verstappen kazanmıştı.Bu pistteki son 6 yarışın dördünü kazanan Hollandalı pilot,Red Bull'un kendi evindeki yarışta yüz bini aşkın Orange Army desteğiyle de beraber favori olarak görülüyordu.Ayrıca sprint yarış hafta sonu olması da puan farkını daha fazla açabileceği anlamına geliyordu.Ancak işler çoğu insanın olduğu gibi Red Bull'un da beklediği gibi gelişmedi.Gelin bu hafta sonunda neler yaşandığına hep beraber bir göz atalım.

Birinci Antrenman Seansı

Bu seans diğer yarış haftalarının aksine herkes için çok ayrı bir önem taşıyor.Çünkü araçlar bu seanstan sonra Kapalı Park'a giriyorlar ve takımlar bir daha araçların ayarında bir değişiklik yapamıyorlar.Bu yüzden de bütün pilotlar yeşil ışığın yanmasıyla piste çıkarak tur atmaya başladılar.Seansın tek olayı Lando Norris'in aracından dumanlar çıkmasıyla kenara çekmesi ve kırmızı bayrakların sallanmasıydı.Araca yeni takılan motorla bu sorunu yaşaması Norris için hiç iyi bir haber değildi.Ayrıca takımın diğer pilotu Daniel Ricciardo'nun da DRS sorunu nedeniyle verimli turlar atamamasıyla birlikte McLaren hafta sonuna kabus gibi bir başlangıç yapmış oldu.Bütün pilotların 30 tur civarı mesafe kat ettiği seansın lideri Max Verstappen oldu.Şampiyona lideri 1:06.302'lik derecesiyle Charles Leclerc'in 0.255 saniye önünde ilk sırayı almayı başardı.Ayrıca Hollandalı pilot 33 turla en çok tur atan isimdi ve iyi bir veri toplamış oldu.George Russell 0.400 saniye geride üçüncü sırayı alırken takım arkadaşı Lewis Hamilton da beşinci oldu.Bu iki pilotu şampiyona ikincisi Sergio Perez ayırırken Kevin Magnussen,Haas'la muazzam bir sonuç aldı ve altıncı oldu.Silverstone'un galibi Carlos Sainz bu hafta sonuna biraz yavaş başladı ve yedinci sırada kaldı.İlk onu da üç farklı takımdan Fernando Alonso,Mick Schumacher ve Yuki Tsunoda tamamladı.

Sıralama Turları

Q1

Sıralama turlarına pist limiti ihlalleri damgasını buldu.Çok hızlı ve kerblerin çok iyi kullanılması gereken bir pist olması nedeniyle pilotlar pist sınırlarında kalma konusunda oldukça zorlandılar.Birçok tur zamanının silindiği seansta lider Charles Leclerc oldu.Carlos Sainz takım arkadaşının çeyrek saniye gerisinde ikinci olurken Max Verstappen üçüncü sırayı aldı.Fernando Alonso dördüncü sırayı alırken Lewis Hamilton ilk beşi tamamlayan isim oldu.Bu seansta elenen isimler ise Aston Martin pilotları ile birlikte ilk seansı verimli geçiremeyen Ricciardo,geçen hafta büyük kaza atlatan Guanyu Zhou ve geçen hafta Q3'e kalan Nicholas Latifi oldu.

Q2

İkinci seansta Mercedeslerin de çok hızlı gözükmesiyle birlikte ilk altı pilotu sadece yarım saniye ayırıyordu.Ancak birinci bir kez daha Charles Leclerc oldu.Verstappen bu kez ikinc sırayı alırken Mercedesler üçüncü ve beşinci olarak iyi performanslar gösterirken Sainz dördüncü Perez altıncı oldu.Q3'e yükselen diğer pilotlar Haas ve Alpine pilotları olurken Alpha Tauri pilotları ile birlikte Alexander Albon,güç ünitesi değiştirdiği için yarışa son sıradan başlayacak Valtteri Bottas ve McLaren'le ideal bir tur atamayarak birkaç kez de hata yapan Lando Norris elenen isimler oldular.Seansın önemli olayı ise Sergio Perez'in elenme bölgesindeyken son turunda altıncı sıraya çıkması fakat pist limitlerinin dışından geçip geçmediğinin anlaşılamaması üzerine Meksikalı pilotun Q3'e devam etmesi oldu.FIA bu turun sıralamaların ardından inceleneceği bilgisini Q2'nin bitiminde bizlere vermiş oldu.

Q3

5 takımın katıldığı üçüncü bölüme Mercedes pilotlarının kazaları damgasını vurdu.Lewis Hamilton ilk turunda hata yapıp yavaşladıktan sonra ikinci turunda yedinci virajın çıkışında aracın arkasını kaybetti ve bariyerlere çarptı.Böylelikle kırmızı bayraklar sallanırken Hamilton iyi bir derece yapabileceği seansa veda etmiş oldu.Kırmızı bayrakların kalkmasının ardından George Russell hemen piste çıkıp tur atmaya başlarken ilk zaman turunda onuncu virajda aracı arkadan kaydı ve İngiliz pilot bariyerlere çarparak seansa veda etti.İkinci kırmızı bayrak bölümünün ardından pilotların tek bir zaman turu hakkı vardı.İlk olarak Leclerc turunu tamamlayarak zirveye yerleşirken Sainz ondan sonra turunu tamamladı ve ikinci sırayı aldı.Ancak son sözü Max Verstappen söyledi ve bu sezonki üçüncü,kariyerinin on altıncı pole pozisyonuna ulaşmış oldu.Leclerc ikinci sırayı alırken takım arkadaşı Carlos Sainz üçüncü oldu.Sergio Perez dördüncü sırayı almasına rağmen ikinci seansın sonunda attığı tur ve üçüncü seanstaki bütün turların silinmesiyle on üçüncü sıraya kadar düşmüş oldu.Burada FIA'nın hem Gasly'e burada yarışamadığı için hem de Perez'e aracını daha fazla zorladığı ve riske girdiği için haksızlık yaptığını söyleyebiliriz.Böylelikle George Russell dördüncü sırayı alırken Esteban Ocon ve Kevin Magnussen üçüncü çizgiyi kapatan isimler oldular.Mick Schumacher ve Fernando Alonso dördüncü çizgiyi alan isimler olurken Lewis Hamilton yaptığı kazanın ardından Perez'in diskalifiyesiyle dokuzuncu sırada kaldı.

İkinci Antrenman Seansı

Hafta sonunun son antrenman seansında pilotlar tek tur temposunun bir önemi kalmadığından uzun sürüşlere odaklandılar.Herhangi bir kaza veya mekanik arızayla veda eden isim görmediğimiz seansta zirvede Carlos Sainz vardı.Ferrari'nin hızlı gözüktüğü seansta Charles Leclerc ikinci sırayı alırken Ferrarilerin aksine orta hamurla tur atan Max Verstappen ilk üçü tamamladı.Alpine pilotları çok iyi bir seans geçirdiler ve orta hamurlarla dördüncü ve beşinci olmayı başardılar.Sergio Perez de orta hamurla attığı turla altıncı oldu.Mercedes'te sıralamada kaza yapan George Russell yumuşak lastikle yedinci olurken bir başka kaza yapan ve yedek şasiye geçmek zorunda kalan Lewis Hamilton ise dokuzuncu sırada yer aldı.Bu iki ismi cuma günü ortalıkta gözükmeyen Valtteri Bottas ayırırken fren sorunu nedeniyle sıralamada istediğini alamayan Lando Norris ilk onu tamamlayan isim oldu.Haas pilotları ise çok hızlı gözüktükleri sıralamaların ardından bu seansı on beşinci ve on sekizinci tamamladılar.

Sprint Yarışı

Sprint yarışının başında Fernando Alonso,formasyon turuna başlayamadı ve Alpine aracı garaja çekerek Alonso'yu yarıştan çekmiş oldu.Formasyon turu tamamlamak üzereyken Guanyu Zhou'nun motoru kapandı ve gride yerleşemedi.Bunun üzerine ikinci kez formasyon turu atılırken Zhou aracını çalıştırmayı başardı.Buna rağmen kurallar gereği yarışa pit yolundan başlamış oldu.Lastiklere bakıldığında Aston Martin ve Williams pilotları yumuşak hamurla başlarken kalan herkes orta hamur tercihinde bulundular.Yarışın başında Verstappen yerini korurken Carlos Sainz takım arkadaşını geçerek ikinci sıraya çıktı.Ardından üçüncü viraja gelirken Versteppen'e atak yaptı fakat Hollandalı pilot yerine korumayı başardı ve Sainz bu atakla momentum kaybetmiş oldu.Bu fırsattan faydalanan Leclerc dördüncü virajda startta kaybettiği pozisyonu geri kazanmış oldu.Sonrasında Verstappen farkı açmaya başlarken Carlos Sainz da Charles Leclerc'i sıkıştırmaya başladı fakat atak denemesinde başarılı olamadı ve blokajla oluşan yanık noktanın da etkisiyle bir daha farkı kapatamadı.Orta sıralarda Sergio Perez muazzam bir yükseliş yaparken Mick Schumacher'in takım arkadaşına atağı sırasında Meksikalı pilotun onu gafil avlaması oldukça etkileyici bir hareketti.Daha sonrasında da Lewis Hamilton'la Mick Schumacher'in son puan için müthiş çekişmesini izledik.Mick Schumacher uzun bir süre önündeki takım arkadaşı Kevin Magnussen'in hava koridorundan faydalanarak yedi kez dünya şampiyonu rakibine geçiş imkanı tanımazken son turlarda DRS avantajını kaybetti ve rakibine geçilmekten kurtulamadı.

Yarışın geri kalanı sakin geçerken Max Verstappen İmola'nın ardından bu sprint yarışında da galibiyeti alarak 8 puanı hanesine yazdırmış oldu.Leclerc ve Sainz ikinci ve üçüncü olarak takımlarına 13 puan kazandırırken George Russell tek başına sürdürdüğü yarışta rahat bir şekilde dördüncülüğü aldı.Sergio Perez on üçüncü sıradan başladığı yarışı beşinci sırada bitirerek geçen sene Brezilya'daki Hamilton performansından sonra en iyi sprint yarışı performanslarından birisini göstermiş oldu.Esteban Ocon takımının tek pilotu olarak altıncı oldu ve takımına 3 puan kazandırdı.Kevin Magnussen,son turlarda Lewis Hamilton'ı arkasında tutmayı başardı ve yedinci sırayı aldı.Lewis Hamilton ise son puanı alan isim oldu.İlk onu tamamlayan isimler ise Mick Schumacher ve Valtteri Bottas oldu.Ancak Bottas motor değiştirdiği için yarışa son sıradan başlayacak.McLarenler dörder sıra kazanarak on birinci ve on ikinci olurken Lance Stroll ve Guanyu Zhou birkaç sıra kazanarak on üçüncü ve on dördüncü oldular.Lewis Hamilton'ın temasıyla startta çok fazla geriye düşen Pierre Gasly on beşinci olurken takım arkadaşı Tsunoda Alpha Tauri'nin çok yavaş olduğu yarışta on yedinci sırada kaldı.Williams'ta cezalı Albon on altıncı olurken Latifi on sekizinci oldu.Sebastian Vettel,Albon'un temasının ardından sonuncu olurken Fernando Alonso yarışa başlayamadan veda etmiş oldu.

Grand Prix Yarışı

Yarış öncesinde merak edilen en büyük şey hava şartlarıydı.Yarış sabahı yağan yağmur acaba yarışta da olur mu diye düşünülürken yarışın tamamı kuru zeminde yapıldı.Yuki Tsunoda,Guanyu Zhou,Sebastian Vettel ve Fernando Alonso yarışa sert hamurla başlarken kalan herkes orta hamurla yarışa başladı.Startta Verstappen ve Leclerc yerini korurken George Russell,Carlos Sainz'in yanına kadar geldi ve rakibini pist dışına sürükleyerek öne geçti.Sonrasında Sainz tekrar rakibinin yanına gelirken bu kapışmaya Perez de katıldı.Sainz,Russell'ı geçerek üçüncü sırayı geri alırken Perez'le Russell yan yana çekişmeye devam ettiler.Dördüncü viraja gelirken Sergio Perez dışarıdan atak yaptı ve Russell ona temas etti.Böylelikle çakıl havuzuna giren Perez aracını piste döndürmeyi başarsa da son sıraya gerilemiş oldu.George Russell da bu temasın ardından 5 saniye ceza almış oldu.On ikinci turda da pite gelerek hem ön kanadını değiştirdi hem de cezasını çekti ve son sıralara gerilemiş oldu.Yarışın beşte birlik bölümü tamamlanırken Charles Leclerc şovuna başladı.Monakolu pilot ilk turlarda rakibinin farkı açmasına izin vermedi ve DRS mesafesinde kalmayı başardı.Nitekim on ikinci turda dördüncü viraja gelirken geç frenle içeriye daldı ve rakibini geçmeyi başardı.On dördüncü turda Max Verstappen pite gelip çift pit stop stratejisine geçti ve sekizinci sırada piste geri döndü.Pitin ardından Hollandalı pilot yükselişine başladı ve beş tur içinde yeniden Ferrarilerin arkasında üçüncü sıraya yükseldi.Özellikle Hamilton'la kapıştıkları bölüm bize geçen seneden bazı kareler sundu.Orta sıralara döndüğümüzde de yarışın üçte birine gelinirken beş pilotluk muazzam bir mücadeleye tanıklık ettik.Magnussen,Norris,Alonso,Schumacher ve Zhou yarın turluk müthiş bir mücadeleye girdiler ve bizlere yarışın en güzel anlarından birisini yaşattılar.

Yirmi yedinci turda Ferrari Leclerc'i pite aldı ve sert hamurlarla üçüncü sırada piste yolladı.Bir tur sonra da Sainz'ı pite aldılar ve onu da üçüncü sırada piste çıkardılar.Leclerc taze lastikleriyle birlikte Verstappen'le arasındaki farkı hızla kapattı ve otuz üçüncü turda rakibini ikinci kez geçerek liderliği yeniden almış oldu.Bu geçişin ardından Sainz'ın da Verstappen'le arayı kapatmasının ardından Red Bull,Hollandalı pilotu bir kez daha pite aldı ve sert lastiklerle üçüncü sırada piste yolladı.Leclerc en önde yarışı rahat bir şekilde götürürken Ferrari ellinci turda yarışın sonunda risk almamak adına Leclerc'in hızına da güvenerek Monakolu pilotu pite aldı.Bir tur sonra da Sainz'ı pite aldılar ve böylelikle Verstappen bir kez daha liderliğe yükselmiş oldu.Aradaki farkı bir kez daha çabucak kapatan Leclerc elli üçüncü turda üçüncü viraja gelirken atağını yaptı.Verstappen ilk başta iyi dirense de virajın çıkışında Leclerc'e oranla oldukça kötü bir çekiş yakaladı ve Monakolu pilot onu rahat bir şekilde geçmiş oldu.Verstappen telsizden lastiklerin çekişi yakalayamaması konusunda serzenişte bulunurken Charles Leclerc,şampiyonadaki en büyük rakibini aynı yarışta üçüncü kez pist üstünde geçmiş oldu.Leclerc dünkü sprint yarışının ardından yarışta Red Bull'u geçebileceklerini söylemişti ve dedikleri gerçek olmuştu.Ferrari herkesten hızlıydı ve Sainz da arkadan hızla Verstappen'e yaklaşırken kimsenin Ferrari'nin ilk iki sırayı alacağına şüphesi yoktu.Fakat yine Ferrari'yi yıkan,Tifosileri hayal kırıklığına uğratan bir sorunla karşı karşıya kaldılar.

Carlos Sainz,Verstappen'e saniye saniye yaklaşıyordu ve DRS alabilecek mesafeye gelmişti.Fakat dördüncü viraja gelirken Sainz yavaşladı ve aracından dumanlar yükselmeye başladı.Carlos Sainz aracını kaçış alanına çekerken aracından alevler yükselmeye başladı.Eğimli bir yere park ettiğinden aracı arkaya doğru kaymaya başladı ve alevler altındaki aracından Sainz bir süre inemedi.Bu korkutucu anların ardından Ferrari pilotu araçtan inmeyi başardı ve görevliler aracı kontrol altına aldılar.Böylelikle Ferrari oldukça kıymetli puanları bir kez daha kaçırırken Verstappen'in zararı azaltmasına yardım etmiş oldu.Bu olayın ardından sanal güvenlik aracı devreye girdi ve Leclerc'le Verstappen bundan faydalanarak pite girdiler.Son turlarda Tifosilerin yüreğini ağzına getiren bir başka olay daha yaşandı.Charles Leclerc gaz pedalında bir problem olduğunu telsizden takıma bildirdi.Başta takım bir sorun olmadığını söylese de Leclerc ısrarla bir sorun olduğunu ve vites küçültmekte zorlandığını söylüyordu.Verstappen'le arasındaki fark da hafif hafif kapanmaya başlamıştı.Fark 2 saniyeye inmesine rağmen Leclerc bu sorunlu ve sürmesi çok zor otomobille rakibinin onu yakalamasına izin vermedi ve damalı bayrağı önde geçmeyi başardı.

Yarışı ilk sırada tamamlayan Charles Leclerc,Avustralya'dan bu yana çeşitli sorunlar yaşayarak uzak kaldığı galibiyeti burada almış oldu ve bu seneki üçüncü,kariyerinin beşinci galibiyetini kazanmış oldu.Ayrıca kariyerinde pole pozisyonundan başlamadığı yarışlarda ilk kez galibiyet almış oldu.Ferrari'nin takım halinde çok hızlı olması,pitlerde bu sezon eleştirildiklerinin tam aksine oldukça agresif olmaları ve Leclerc'in üç kez pist üstünde Verstappen'i geçmesi Ferrari'nin hâlâ şampiyonluk yarışının içinde olduğu mesajını vermesi açısından oldukça önemli işaretlerdi.Max Verstappen,Ferrarilere oranla oldukça yavaş kaldığı yarışta Carlos Sainz'ın kalmasıyla zararı azalttı ve yarıştan ikinci olarak ayrıldı.Ayrıca en hızlı tur puanını da alarak kendi evinde,Orange Army'nin önünde ufak bir teselli de bulmuş oldu.Podyumu tamamlayan isimse Lewis Hamilton oldu.Yedi kez dünya şampiyonu İngiliz pilot bu sezon bütün yarışları tamamlayan tek pilot konumunda bulunurken üst üste üçüncü yarışta da podyuma çıkmış oldu.George Russell aldığı beş saniye ceza ve kanat değiştirdiği yavaş pit stopla sonlara düşmesine rağmen çok iyi yükselerek dördüncü sırayı aldı.Böylelikle bitirdiği yarışların tamamında ilk beşte yer alma serisini sürdürmüş oldu.Esteban Ocon,takım arkadaşı Alonso'nun birçok sorun yaşadığı hafta sonunda iyi bir performans sergiledi ve sezonun en iyi sonucunu alarak beşinci oldu.Hafta sonunun en hızlı takımlarından olan Haas haftayı çifte puanla kapatmayı başardı.Mick Schumacher sprintte gösterdiği iyi performansı yarışa da taşıdı ve altıncı sırayı alarak kariyerinin en iyi sonucunu elde etti.Kevin Magnussen ise iyi geçirdiği yarışta son turlarda Norris'e geçildi ve sekizinci sırayı aldı.McLaren felaket geçen cuma gününün ardında cumartesi günü biraz toparlamıştı.Yarışta da iyi gözüken ekip bu sezon dördüncü kez bir yarış hafta sonunda üçüncü kez de bir grand prix yarışında iki araçla da puan almayı başardı.Lando Norris pist limitlerinden dolayı beş saniye ceza aldığı yarışta yedinci sırayı alırken Daniel Ricciardo üç yarış aradan sonra puan alarak dokuzuncu sırada kaldı.Son puanı alan isimse sprintte yarışamayıp yarışa son sıradan başlayan Fernando Alonso oldu.Valtteri Bottas son turlarda puan alacak gibi gözükürken Alonso'ya karşı koyamadı ve pit yolundan başladığı yarışı kıl payı on birinci sırada tamamladı.Alexander Albon,Williams'la on ikinci sırayı alırken onu Lance Stroll ve Guanyu Zhou takip etti.Pierre Gasly,pist limitleri ihlali ve Vettel'le temasının ardından iki adet beş saniye ceza alarak on beşinci sırada kalırken takım arkadaşı Yuki Tsunoda onun hemen arkasında on altıncı sırada yer aldı.Sebastian Vettel yarışı son tamamlayan isim olurken Sergio Perez ve Nicholas Latifi takımlarının araçları pite çekmesiyle,Carlos Sainz ise mekanik arızayla yarışı tamamlayamayan isimler oldular.

Pilotlar klasmanına baktığımızda Max Verstappen 208 puanla liderliğini sürdürürken Charles Leclerc sprint ve ana yarışla birlikte farkı 5 puan kapattı ve Perez'in kalmasıyla da birlikte 170 puanla ikinci sıraya yükseldi.Sergio Perez 151 puanla üçüncü sırada bulunurken George Russell önde götürdüğü dördüncülük yarışında 128 puanla geride kaldı ve Carlos Sainz 133 puanla dördüncülüğü almış oldu.Lewis Hamilton 109 puanla altıncılığını sürdürürken Lando Norris 64,Esteban Ocon 52 ve Valtteri Bottas 46 puanla yedincilik yarışında yakın mücadelelerine devam ediyorlar.Fernando Alonso 29 puanla ilk onu tamamlarken Kevin Magnussen 22 puanla onu takip ediyor.Daniel Ricciardo 17,Pierre Gasly 16,Sebastian Vettel 15,Mick Schumacher 12 ve Yuki Tsunoda 11 puanla on ikincilik için yakın bir mücadele halindeyken Guanyu Zhou 5,Alexander Albon ve Lance Stroll üçer puanla puan alan diğer isimler arasında bulunuyorlar.Takımlar klasmanında Red Bull'un 359 puanla liderliği devam ederken Ferrari 7 puan fark kapatarak 303 puanla onları takip ediyor.Mercedes 237 puanla rahat bir üçüncülük götürürken McLaren ve Alpine 81 puanla müthiş bir dördüncülük mücadelesine girmiş durumdalar.Alfa Romeo 51 puanla altıncılıkta devam ederken Haas 34,Alpha Tauri 27 ve Aston Martin 18 puanla takibi sürdürüyor.Williams ise 3 puanla son sırada bulunuyor.

Özetle Tifosilerin ve Orange Army'nin zaman zaman sevinip zaman zaman üzüldüğü,Sainz'ın kalmasıyla Ferrari'nin fırsat teptiği,Mercedes'in sezon boyunca olan istikrarının devam ettiği,Haas ve McLaren ile Alpine'in müthiş bir orta sıra mücadelesine girdiği,Alfa Romeo'nun fena gözükmediği ve Aston Martin'le Alpha Tauri'nin felaket gözüktüğü bir hafta sonunu geride bıraktık.Önümüzdeki yarış iki hafta sonra Fransa'nın Paul Ricard pistinde yapılacak.Yıllarca Mercedes'in domine ettiği piste bakalım takım bu sefer galibiyet için savaşabilecek mi,yoksa geçen sene kazanan Verstappen ve Red Bull bir kez daha mı gülecek,ya da Ferrari bu müthiş ivmesini bu pistte de devam mı ettirecek?Tüm bu soruların cevabını bir sonraki yarışta almış olacağız.Sonraki yazılarda görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!