Paul Ricard'da Verstappen Kazandı,Ferrari Yine Hayal Kırıklığı Yaşadı!

 

Formula 1'de sezonun on ikinci yarışı Fransa'nın Le Castellet bölgesindeki Paul Ricard pistinde düzenlendi.Red Bull geçtiğimiz sezon burada Mercedes'i pit stratejisiyle mağlup ederek güzel bir galibiyet almıştı ve bizlere de bu pistteki nadir iyi yarışlardan birisini seyrettirmişti.Bu sezonki yarış öncesinde de Ferrari'nin ufak bir farkla Red Bull'dan üstün olması ve Mercedes'in de galibiyet yarışında bir aktör olması bekleniyordu.Bu beklentilerin bir kısmı karşılansa da Avrupa'yı etkisi altına alan aşırı yüksek sıcaklıklarla beraber hafta sonu biraz daha sürprizli bir hale geldi.Gelin hafta sonu boyunca neler yaşandığına hep beraber bir göz atalım.

Antrenman Seansları

FP1

Fransa'daki ilk seansta takımları oldukça sıcak bir hava karşıladı.Seans boyunca termometreler 30 dereceyi gösterirken pist sıcaklığı da 58 derece civarındaydı.Bu sebeple pilotlar beklenen tur sürelerinden yaklaşık 2-3 saniye daha yavaş turlar attılar.Ancak Sergio Perez'in spini haricinde neyse ki tehlikeli bir olay yaşanmadı.Meksikalı pilot da bariyerlere çarpmadan piste dönmeyi başardı.Seansın lideri ise Charles Leclerc oldu.Monakolu pilot 1:33.930'luk derecesiyle ilk sırada yer alırken şampiyonluk yolundaki en büyük rakibi Max Verstappen'le arasındaki fark sadece 0.091 saniyeydi.Carlos Sainz 0.338 saniye geride üçüncü sırayı alırken geri kalan pilotların Leclerc'le olan farkı 1 saniye ve üzerindeydi.George Russell dördüncü sırayı alırken kendi evinde Pierre Gasly ilk seansı beşinci sırada kapatmayı başardı.Aracın dengesinden memnun olmayan ve bir de spin atan Sergio Perez altıncı sırayı alırken buraya büyük bir güncellemeyle gelen McLaren'de Lando Norris yedinci sırayı almayı başardı.Alexander Albon Williams'la sekizinci sırayı almayı başarırken Nyck De Vries,İspanya'da ilk antrenman seansında Williams'la piste çıkmasının ardından bu sezon ikinci kez piste çıktı ve Lewis Hamilton'ın yerine geçtiği Mercedes koltuğunda dokuzuncu sırayı almayı başardı.İlk onu tamamlayan pilot ise Daniel Ricciardo oldu.Alpine,Haas ve Alfa Romeo takımları içinse hafta sonuna sıkıntılı bir başlangıç oldu.

FP2

İkinci seansta takımlar gittikçe hızlanırken birçok pilotun da zorlarken kerblere taştığı anları izledik.Ancak Mick Schumacher'in spini haricinde tehlikeli bir an yaşanmazken Alman pilot aracını bariyerlere çarpmadan kontrol etmeyi başardı.Zaman ekranlarına baktığımızda da Ferrari'nin net bir üstünlüğünü gördük.Fakat ilk seanstan farklı olarak seansın lideri Carlos Sainz oldu.İspanyol pilot takım arkadaşı Charles Leclerc'in 0.101 saniye önünde 1:32.527'lik derecesiyle ilk sırada yer aldı.Max Verstappen 0.550 saniye geride üçüncü olurken Mercedes'le George Russell ile bu hafta sonu ilk kez pistte çıkan Lewis Hamilton dördüncü ve beşinci sırayı aldılar.McLaren'in yeni güncellemeyle en hızlı dördüncü araç olarak gözüktüğü seansta Lando Norris altıncı olurken Daniel Ricciardo dokuzuncu sırada yer aldı.Pierre Gasly bir kez daha güçlü bir performansla yedinci sırada yer alırken ilk seansta ortalıkta gözükmeyen Haas'la Kevin Magnussen sekizinci sırada yer aldı.Zirvedeki pilotlar arasında en sıkıntılı hafta sonunu geçiren Sergio Perez ise ilk onu tamamlayan isim oldu.Ev sahibi Alpine ise seansı yine ilk ona ulaşamadan tamamladı.

FP3

Sıralama turları öncesindeki son seansın başında pilotlar orta hamurla pistteydiler.Max Verstappen en hızlı zamanı yaptıktan sonra pilotlar belli bir süre hava sıcaklığının da etkisiyle bu turu geliştiremediler.Seansın sonuna doğru pist koşulları ideal aralığa gelince pilotlar yumuşak hamurla turlamaya başladılar ve Carlos Sainz liderliği aldı.Fakat son sözü Max Verstappen söyledi ve Ferrari'nin net bir şekilde üstün tamamladığı ilk günün ardından ikinci günün ilk seansını lider tamamlamayı başardı.Hollandalı pilot Ferrarilerin 0.354 ve 0.637 saniye önünde 1:32.272'lik derecesiyle ilk sırayı almayı başardı.Carlos Sainz,Charles Leclerc'i geçerken Lewis Hamilton,Sergio Perez ve George Russell oldukça yakın derecelerle beraber dördüncü,beşinci ve altıncı sırayı aldılar.Kayıp geçen iki seansın ardından Alpine,Fernando Alonso'yla yedinci sırayı alırken Alexander Albon bir kez daha iyi bir seans geçirdi ve sekizinci sırada yer almayı başardı.McLaren ilk iki seansa göre biraz geride kalırken Lando Norris dokuzuncu Daniel Ricciardo on birinci oldu.İlk onu ise Alpha Tauri'den Yuki Tsunoda tamamladı.

Sıralama Turları

Q1

Sıralama turlarının ilk bölümünde hafta sonunun tamamında olduğu gibi takımlar bir kez daha sıcak havayla karşılaştılar.Hava sıcaklığı 30 dereceyken pist sıcaklığı 55 derece civarındaydı.Ancak takımlar antrenman turlarına göre daha hızlı gözüktüler ve daha iyi dereceler yaptılar.Charles Leclerc ilk sırayı alırken Max Verstappen onu yakından takip edebilen tek isimdi.Onların ardından Carlos Sainz ve Sergio Perez gelse de fark yarım saniyenin üstündeydi.Mercedeslerin beklenenden yavaş kaldığı bölümde de Lando Norris beşinciliği almış oldu.Sıralama seansının ilk hayal kırıklığı ise Pierre Gasly oldu.Fransız pilot seansı on altıncı sırada tamamladı ve kendi evindeki seansta Q2'ye kalamadı.Onun dışında elenen isimler ise Lance Stroll,Guanyu Zhou,son turu silinen Mick Schumacher ve Nicholas Latifi oldu.Böylelikle Sebastian Vettel üç yarış sonra Q2'ye kalırken Alexander Albon da üst üste ikinci yarışta da ilk bölümü geçmiş oldu.

Q2

Sıralama turlarının ikinci bölümde pist koşulları gittikçe iyileşti ve her tur klasman değişti.Pilotlar 1:32'nin altına inmekte zorlanırken 1:31'in altına inmenin sınırına kadar geldiler.Seansın en iyi takımı ise şüphesiz Ferrari'ydi.Carlos Sainz ve Charles Leclerc ilk iki sırayı alırken Max Verstappen'le fark neredeyse 1 saniyeydi.Sergio Perez ilk seansa göre Verstappen'e daha yakın gözükürken Lewis Hamilton da onlara yakındı.Seansın sonunda ise 5 farklı takımdan 5 pilotun elendiğini gördük.Yeni güncellemelerle buraya gelen McLaren'le Daniel Ricciardo kıl payı Q3'ü kaçırırken kendi evinde yarışan Esteban Ocon da hayal kırıklığı yaşayan bir başka isim oldu.Onların haricinde de Valtteri Bottas,Sebastian Vettel ve Alexander Albon elenen isimler oldular.Böylelikle Yuki Tsunoda üç yarış sonra Q3'e kalmış oldu.

Q3

Son bölümde hava sıcaklığı takımları çok fazla etkilerken pilotlar piste çıkış turlarında lastiklerin aşırı ısınmaması için oldukça yavaş gittiler.Pole mücadelesinde ise Avusturya'da patlayan motorunun ardından dördüncü motora geçerek grid cezası alan Carlos Sainz'in iki zaman turu boyunca Charles Leclerc'e düzlüklerde hava koridoru sağlayarak yardımcı olduğunu gördük.Leclerc ilk turunda lider olsa da fark sadece 0.008 saniyeydi.Fakat ikinci turunda çok daha iyi bir turla gelerek bu hafta sonunun 1:31'in altına inen tek pilotu oldu ve pole pozisyonunu almayı başardı Monakolu pilot bu sonucun ardından bu sezonki yedinci,kariyerinin ise on altıncı pole pozisyonunu elde etti.Red Bull'da Max Verstappen ve Sergio Perez hata yapmayarak ikinci ve üçüncü sırayı aldılar.Böylelikle Carlos Sainz'ın geriden başlayacağı yarışta ikiye bir şansını elde etmiş oldular.Bu üç pilotun ardından 3 İngiliz pilotu arka arkaya gördük.Lewis Hamilton ikinci çizgiye çıkan isim olurken Lando Norris,McLaren'le birlikte George Russell'ı geçerek beşinci sırayı elde etmiş oldu.Fernando Alonso ve Yuki Tsunoda dördüncü çizgiyi alırken grid cezası almış olan Carlos Sainz ve Kevin Magnussen zaman turu atmadılar.


Yarış

Yarış öncesinde hafta sonunun tamamında olduğu gibi yüksek sıcaklıklar bu kez daha da yükseldi.Bu nedenle yarışta lastik korumanın çok önemli olacağı ve pit stop sayısının artabileceği tahmin ediliyordu.Carlos Sainz,Valtteri Bottas ve Pierre Gasly yarışa sert hamurla başlarken kalan pilotlar orta hamurla yarışa başladılar.Startta Leclerc ve Verstappen yerlerini korurken Lewis Hamilton çok iyi bir startla Sergio Perez'i geride bırakarak üçüncü sıraya yükseldi.Orta sıralarda ise Fernando Alonso çok iyi bir startla iki sıra birden kazanarak beşinci sıraya yükseldi.İlk turda sekizinci virajda Esteban Ocon ve Yuki Tsunoda temas yaşadılar.Bu temas Yuki Tsunoda'nın aracında hasar oluşmasına neden oldu ve yarışın ortasına doğru Japon pilot yarıştan çekilmek zorunda kaldı.Esteban Ocon ise 5 saniye zaman cezası aldı.İlk turlarda pilotlar birbirlerini yakından takip etse de bu pistte geçiş yapmak çok kolay değildi ve DRS bile pilotlara çok kolay geçiş imkanı sunmadı.Max Verstappen yakından takip etse de altıncı turda bulduğu ufak fırsat hariç çok fazla geçiş imkanı bulamadı.Arkada da Perez,Hamilton'a karşı aynı durumda kaldı.ve Red Bulllar rakiplerinin arkasında takılıp kaldılar.George Russell ise startta kaybettiği sırayı Alonso'dan geri alarak beşinci sıraya yükseldi.Rakibini zorlarken lastiklerini fazla harcayan Verstappen,Leclerc'in 1.7 saniye arkasına düştü.Bunun üzerine Red Bull 17. turda Verstappen'i pite aldı ve sert hamurla piste yolladı.Tüm bunlar yaşanırken Carlos Sainz arkada müthiş bir yükseliş gerçekleştirdi ve yarışın üçte biri geçilirken puan potasına girdi.Önde de Leclerc'in Verstappen'den daha hızlı gözükmesiyle Avusturya'nın ardından Fransa'da da Ferrari için çok iyi bir sonuç yakın gözüküyordu.Ancak Avusturya'da olduğu gibi burada da Ferrari çok büyük bir hayal kırıklığı yaşadı.

Yarışı rahat bir şekilde lider götüren Charles Leclerc 11. virajın çıkışında aracın arkasını kaybetti ve spin atarak bariyerlere çarptı.Önce gaz pedalından kaynaklandığı düşünülen kazanın Leclerc'in yarıştan sonraki demecine göre pilotaj hatası olduğu ortaya çıktı.Viraja biraz fazla dışarıdan giren Monakolu pilot frenleme esnasında arka tarafın yol tutuşuna kaybederek spin attı ve bariyerlere gömüldü.Güvenlik aracı uygulaması devreye girerken pistteki herkes pite girdi ve 2 tur önce pite girmiş olan Max Verstappen liderliğe yükselmiş oldu.Güvenlik aracı bittikten sonra müthiş bir Carlos Sainz şov izledik.İspanyol pilot güvenlik aracının arkasında yaptığı pit esnasında Ferrari'nin yavaş pitinin ardından pit yoluna tehlikeli bir şekilde yollandı ve 5 saniye zaman cezasına çarptırıldı.Orta hamurlarla birlikte piste dönen Sainz,rakiplerini yarışın başından beri olduğu gibi teker teker geçmeye başladı ve McLarenler ve Alonso'yu geçerek beşinci sıraya kadar çıktı.George Russell'ı zorlamaya başlayan İspanyol pilot 30. turda onuncu virajın çıkışında rakibini çok cesur bir şekilde geçti ve dördüncü sırayı aldı.Ardından Perez'i zorlamaya başlayan Carlos Sainz 41. turda üçüncü sektör boyunca rakibini oldukça yakından takip etti ve 15. virajda çok güzel bir atakla rakibini geride bıraktı.Ferrari'nin o esnada pilotunu pite çağırması ise yarışın en ilginç anlarından birisiydi.Perez'in arkasında kaldığı birkaç tur boyunca orta hamurlarla devam etmesi ve 5 saniye cezası olmasının da etkisiyle Sainz'ın yarışı bu şekilde tamamlayamayacağını düşünen Ferrari pit duvarı Sainz'la münakaşa haline girdi ve tam üçüncülük atağı yaptuğı esnada pilotunu pite çağırdı.O sırada pite gelmeyen Sainz rakibini geride bıraktı ve bir tur sonra Ferrari,Sainz'ı pite alarak sıfır set orta hamurla piste yolladı.Eğer pilotlarını pistte tutup lastik patlatma riskini alsalar belki podyum şansları olabilirdi fakat Ferrari,pilotunu pite çağırarak podyum şanslarını neredeyse sıfıra indirmiş oldu.Sainz bu pitin ardından Norris ve Alonso'yu rahat bir şekilde geçerek beşinci sırayı alsa da öndeki Russell'la fark 20 saniye civarındaydı.

Ön tarafta ise yarışın sonlarına doğru Verstappen ve Hamilton rakiplerinden tamamen izole şekilde yarışa devam ederken lastikleri bitme noktasına gelen Sergio Perez,George Russell'ın baskısı altına girmişti.42. turda Russell,sekizinci virajda Perez'e çok tehlikeli bir atak yaptı ve rakibini pist dışına yolladı.Oldukça tartışılan pozisyonda iki taraf da rakibinin ceza alması gerektiğini düşünürken iki tarafın da birbirine karşı avantajlar elde ettiği ve normal bir yarış olayı olduğunu söyleyebiliriz.Bitime dört tur kala Guanyu Zhou,altıncı virajın çıkışında yolda kalırken sanal güvenlik aracı devreye girdi.Sanal güvenlik aracının biteceği esnada pistin yeşil bayraklara dönmesi normalden uzun sürdü.Russell,Perez'e oranla bu zamanı daha iyi kestiren isim oldu ve rakibini adeta uyuttu.Sanal güvenlik aracı biter bitmez çok rahat bir geçiş yapan İngiliz pilot böylece podyum basamağına yükselmiş oldu.Kalan turlarda rakibinin birkaç yerde pist dışına çıktığını söyleyen Perez,zorlamasına rağmen rakibini geçmeyi başaramadı.

Leclerc'in kalmasıyla çok rahat bir yarış geçiren Max Verstappen,rahat bir şekilde damalı bayrağı ilk sırada geçti ve bu seneki yedinci,kariyerinin yirmi yedinci zaferini kazandı.Hollandalı pilot böylelikle iki yarış aradan sonra Kanada'nın ardından kürsünün en tepesine geri dönmüş oldu.Lewis Hamilton,Verstappen'e yetişecek kadar hızlı olmasa da geri kalanların net bir şekilde önünde bu seneki en iyi sonucunu alarak ikinci sırada finish gördü ve kariyerinin 300. yarışında bir kez daha podyuma çıkmış oldu.Bu sonuçla birlikte 7 kez dünya şampiyonu 4 yarış üst üste podyuma çıkmış oldu ve hâlâ bütün yarışları tamamlayan tek isim olarak sezona devam ediyor.Podyumu tamamlayan isim ise Perez'i gafil avlayarak fırsatı değerlendiren George Russell oldu.Bu seneki dördüncü podyumunu kazanan İngiliz pilotun bu derecesiyle Mercedes bu sezon ilk kez iki pilotla birden podyuma çıkmış oldu.Hafta sonu boyunca sıkıntılar yaşayan Sergio Perez podyuma çok yaklaşmışken yaptığı hatayla da birlikte hafta sonunun kaybeden isimlerinden biri oldu ve dördüncü sırada damalı bayrağa ulaştı.Carlos Sainz 19. sıradan başladığı yarışta müthiş bir yükseliş yakalayarak podyum basamağına kadar çıktı.Fakat pit stopun ardından ancak beşinci sıraya kadar yükselebildi.Günün en hızlı pilotlarından birisi olan İspanyol sürücü en hızlı tur puanını da cebine koymayı başardı.Orta sıralarda çetin bir Alpine-McLaren mücadelesi vardı ve kazanan ev sahibi Alpine oldu.Fernando Alonso damalı bayrağı altıncı sırada geçerek bu seneki en iyi yarışlarından birisini çıkartırken Esteban Ocon ise kendi evinde çıktığı yarışta 5 saniye cezası olmasına rağmen Ricciardoyu geçerek sekizinci sırayı aldı ve Fransızlara teselli olmuş oldu.McLaren yeni getirdiği güncellemelerin meyvelerini burada toplayarak iki araçla birlikte puan alsa da Alpine'e mağlup olmaltan kurtulamadı.Lando Norris,bir türlü Fernando Alonso'ya ayak uyduramayarak yedinci sırayı alırken Daniel Ricciardo son turlarda Ocon'a geçildi ve dokuzuncu sırada finish gördü.Aston Martin için beklenenden çok daha iyi bir yarış oldu.Lance Stroll ve Sebastian Vettel son viraja kadar son puan için savaştılar fakat oldukça sert bir şekilde savunma yapan Stroll,tecrübeli takım arkadaşının önünde son puanı aldı ve bu seneki en iyi yarışlarından birisini çıkardı.Pierre Gasly kendi evindeki yarışta puan potasının dışında kalıp on ikinci olurken yakın arkadaşı Alexander Albon onun hemen ardından yarışı tamamlayan isim oldu.Yarışı tamamlayan son isimler ise bütün hafta sonu hiç ortalıkta görünmeyen Valtteri Bottas ve Zhou'yla yaşadığı temasın ardından spin atan Mick Schumacher oldu.Charles Leclerc ve Guanyu Zhou pist üstünde kalarak;Yuki Tsunoda,Kevin Magnussen ve Nicholas Latifi de araçlarını pite çekerek yarışı tamamlayamadılar.

Pilotlar klasmanında Max Verstappen en yakın rakibinin yarışı tamamlayamamasıyla birlikte farkı daha da açtı ve 233 puanla liderliğini sürdürdü.Charles Leclerc 170 puanla ikinciliğini sürdürürken Sergio Perez 163 puanla onun hemen ardına geldi.Dördüncülük yarışında oldukça yakın bir mücadele sürerken 144 puanlı Carlos Sainz,143 puanlı George Russell ve 127 puanlı Lewis Hamilton'ın önünde dördüncülüğü sürdürüyor.Lando Norris 70 puanla yedinciliğini sürdürürken Esteban Ocon 56,Valtteri Bottas 46 ve Fernando Alonso 37 puanla ilk onu tamamlıyor.Kevin Magnussen 22,Daniel Ricciardo 19,Pierre Gasly 16,Sebastian Vettel 15,Mick Schumacher 12 ve Yuki Tsunoda 11 puanla orta sıradaki yakın mücadelelerine devam ederlerken Guanyu Zhou'nun 5,Lance Stroll'ün 4 ve Alexander Albon'un 3 puanı bulunuyor.Takımlar klasmanında Red Bull avantajını daha da arttırarak 396 puanla liderliğini devam ettirirken Ferrari 314 puanla yarışta geride kalmış gibi görünüyor.Mercedes 270 puanla Ferrari'yi daha da yakından takip ederken 93 puanla Alpine,89 puanlı McLaren'e karşı ufak bir üstünlüğü eline geçirmiş oldu.Alfa Romeo 51 puanla altıncılığını sürdürürken 34 puanlı Haas,27 puanlı Alpha Tauri ve 19 puanlı Aston Martin belirli farklarla yerlerini korumaya devam ediyorlar.Williams'ın ise yalnızca 3 puanı bulunuyor.

Genel anlamda Ferrari'nin ve Tifosilerin hayal kırıklığı yaşadığı,Red Bull'un geride gözüktüğü hafta sonunda fırsatı değerlendirdiği,Mercedes'in sezonun en iyi sonucunu aldığı,orta sıralardaki Alpine-McLaren çekişmesinin daha da keyifli hale geldiği ve arkadakilerle makasın ciddi anlamda açıldığına şahit olduğumuz ortalama üstü bir Fransa Grand Prix'ini geride bıraktık.Önümüzdeki hafta Macaristan Budapeşte'deki Hungaroring pistindeyiz.Yaz arasından önceki son yarışta bakalım dinemikler nasıl şekillenecek?Geçtiğimiz sezonki gibi bir sürpriz yaşanacak mı yoksa Ferrari ve Red Bull'un bir kez daha üstün olduğu bir hafta sonu mu izleyeceğiz?Tüm bu sorulara önümüzdeki hafta cevap bulacağız.Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!