Kanada'da Zaferin Adı Bir Kez Daha Max Verstappen!
Formula 1'de 2022 sezonu Kanada'daki Montreal pistinde yapılan dokuzuncu yarışla devam etti.Son olarak 2019'da yarışılan bu pistte hangi aracın konseptinin daha iyi çalışacağı merak konusuydu.FIA'nın son yayınladığı kural değişiklikleri de bu hafta sonunda bir hayli tartışma konusu oldu.Red Bull'un son 5 yarışı kazanarak büyük bir ivmeyle geldiği yarışta Ferrari'de Charles Leclerc'in motor değiştirip ceza alacak olmasıyla birlikte yine herkesin üstünde Red Bull'un rahat bir şekilde yarışa damga vurup maksimum puanla buradan ayrılacağı hissiyatı hakimdi.Fakat Red Bull'un pek çok farklı nedenden dolayı o kadar da fark yaratamadığı bir yarışı izledik.Gelin neler yaşandığına hep birlikte bir göz atalım.
Antrenman Seansları
FP1
Kanada'daki ilk seansta koşullar rüzgar hariç sürücüleri pek fazla zorlamadı.İlk ve son virajda birkaç pilotun dışarıya taştığını görsek de herhangi bir ciddi olay yaşanmadı.Zaman tablolarının tepesinde ise bir kez daha Red Bull ve Ferrari pilotlarını gördük.En tepede ise Max Verstappen vardı.Şampiyona lideri 1:15.158'lik derecesi ilk seansı lider tamamladı.Arkasından ise İspanyol pilotlar sıralandı.Carlos Sainz 0.246 saniye geride ikinci olurken seansın sürpriz ismi Fernando Alonso 0.373 saniye geride üçüncü olmayı başardı.2 kez şampiyon bu turunu orta hamurla kaydederek de ne kadar hızlı olduğunu ilk seanstan göstermiş oldu.Sergio Perez takım arkadaşının 0.461 saniye gerisinde dördüncü olurken Charles Leclerc 0.508 saniye geride beşinci sırada kaldı.Onların arkasından da Mercedes ve Aston Martin pilotları dizildiler.Özellikle Aston Martin'in çok hızlı gözüktüğü seansta Lance Stroll,Lewis Hamilton'la aynı dereceyi yapmayı başardı.Buradaki sıralama Russell,Stroll,Hamilton ve Vettel şeklindeydi.İlk onu tamamlayan isimse Daniel Ricciardo oldu.
FP2
Montrea'deki ikinci seans kara bulutlar altında yapılsa da seansın tamamı kuru zeminde yapıldı.Bu nedenle de ilk vırajda pistin dışına taşan pilotlar ve piste atılan bir kola kutusu sebebiyle devreye giren sanal güvenlik aracı dışında pek bir olay yaşanmadı.Seansın zirvesinde ise bir kez daha Max Verstappen vardı.Hollandalı pilot 1:14.127'lik derecesiyle ilk sırayı almayı başardı.Charles ilk seansın ardından daha iyi bir tempo yakaladı ve sadece 0.081 saniye geride ikinci oldu.Carlos Sainz hızlı turunda trafiğe takılmasına rağmen 0.225 saniye geride üçüncü olurken arkasında bizi sürpriz isimler bekliyordu.2 dünya şampiyonu olmuş pilot Sebastian Vettel ve Fernando Alonso,Aston Martin ve Alpine ile 0.315 ve 0.416 saniye geride dördüncü ve beşinci olmayı başararak hafta sonunun ilk gününü oldukça iyi kapatmış oldular.Pierre Gasly ilk ona giremediği ilk seansın ardından bu seansı altıncı tamamlarken zorlanan Mercedes'te George Russell yedinci sırayı aldı.Ardından iki McLaren pilotu Lando Norris'le Daniel Ricciardo,sekizinci ve dokuzuncu sırayı alırken ilk onu tamamlayan isim Esteban Ocon oldu.Hızlı turunda hata yaparak on birinci olan Sergio Perez ile aracın sürülemez olduğunu söyleyerek on üçüncü olan Lewis Hamilton seansın hayal kırıklığı yaşayan isimleriydi.Valtteri Bottas ise aracındaki çalışmadan ötürü zaman turu kaydedemedi.
FP3
Cumartesi gününün ilk seansında cuma günü göremediğimiz yağmur bu kez ağır şekilde bizi karşıladı.Herkes mavi logolu lastiklerle turlarını atarken seansın sonuna doğru yeşil logolu lastiklere geçiş yapıldı.Max Verstappen ve Kevin Magnussen'in kazaya yaklaştığı,ilk virajda birçok pilotun dışarıya taştığı ve ilk yarım saatlik bölümünde sadece 10 pilotun zaman turu kaydettiği kaotik bir seans yaşandı.Bu sayede de hiç alışık olmadığımız bir klasman ortaya çıktı.Seansın lideri Alpine'in İspanyol pilotu Fernando Alonso oldu.Yağmurda oldukça iyi bir pilot olan 2 kez dünya şampiyonu pilot 1:33.836'lık derecesiyle ilk sırayı almayı başardı.Pierre Gasly 0.053 saniye geride ikinci olurken Sebastian Vettel 0.055 saniye geride üçüncü oldu.Esteban Ocon 0.167 saniye geride dördüncü olurken McLaren,Ricciardo ve Norris'le birlikte beşinci ve altıncı sıranın sahibi oldu.İlk onu tamamlayan pilotlar ise favori grubu oldu.George Russell yedinci sırayı alırken Red Bull,Perez ve Verstappen'le sekizinci ve dokuzuncu sırayı aldı.İlk onu tamamlayan isim Carlos Sainz oldu.Yağmurda oldukça iyi bir pilot olan Lewis Hamilton sadece on beşinci olabilirken Charles Leclerc zaman turu kaydetmeyen tek isim oldu.
Sıralama Turları
Q1
Seans öncesinde şiddeti artan yağmurla birlikte mavi logolu lastiklerle turlanan bölümde sürprizler herkes için pozitif veya negatif anlamda olası gözüküyordu.Görüş açısı olarak herkesin şikayet ettiği bölümde Max Verstappen zirvede yer almayı başarırken sadece 0.058 saniye gerisinde Fernando Alonso ikinci sırayı almayı başardı.Ferrari'de Carlos Sainz ve Charles Leclerc üçüncü ve beşinci sırayı alırken bu iki ismi ayıran isim Kevin Magnussen oldu.Lewis Hamilton ve Sergio Perez'in on ikinci ve on üçüncü olarak elenmenin kıyısına geldiği bölümde elenen isimler Alpha Tauri ve Aston Martin pilotları ile birlikte Nicholas Latifi oldu.Sol arka lastiğinde basınç problemi yaşayarak üçüncü antrenmanda gösterdiği performansı yakalayamayan Sebastian Vettel bu isimler arasında sürpriz isimlerden biri olurken Yuki Tsunoda grid cezası aldığı için sadece 4 tur atarak seansı bırakmış oldu.Pierre Gasly de hızlı turunda hata yaparak elenmekten kurtulamadı.
Q2
İkinci bölümde pilotlar arasında yeşil ve mavi logolu lastikler arasında bir denge vardı.Yeşil logolu lastikle piste çıkan isimler ıslak bölümlerde kızaklama yaşamaya başladılar ve Alexander Albon'la Sergio Perez kendilerini bariyerlerde buldular.Albon kendini bariyerlerden kurtarmayı başarırken Sergio Perez başaramadı ve kırmızı bayraklar pistte sallanmaya başladı.Seans yeniden başladığında bütün pilotlar yeşil logolu lastiklerle piste çıktılar ve turlarını geliştirmeye başladılar.Seansın sonunda en hızlı isim yine Max Verstappen oldu.En yakın rakibi Fernando Alonso'ya karşı 1 saniyeden büyük fark yakalayan Hollandalı pilot herkesten ayrı bir seviyedeydi.Fernando Alonso bir kez daha ikinci sırayı alırken George Russell üçüncü sırayı almayı başardı.Elenme bölümünde kalan isimler ise Valtteri Bottas ve Alexander Albon ile birlikte kaza yapan Perez,güç ünitesi sıkıntısıyla zaman turu kaydedemeyen Norris ve grid cezasından dolayı zaman turu kaydetmeyen Leclerc oldu.
Q3
Kurumaya başlayan pistle birlikte pilotların kuru zemin lastiklerine geçme denemesi yapıp yapmayacağı büyük merak konusuydu.Fakat George Russell haricinde bunu deneyen olmadı ve o da bu denemeden pek iyi bir sonuç alamadı.Bütün pilotlar yeşil logolu lastiklerle piste çıkarken sonrasında pite gelip taze lastiklerle turlamaya devam ettiler.Seansın lideri ise başından beri lider giden Max Verstappen oldu.Hollandalı pilot bu sezonki ikinci,kariyerinin on beşinci pole poziyonuna Montreal pistinde yağmur altında ulaşmış oldu.Fakat ilk çizgide yanındaki isim alışılmışın oldukça dışındaydı.Cumartesi günü yağmurun altında büyük bir ustalık gösteren Fernando Alonso 2012 Almanya yarışında aldığı pole pozisyonundan 10 sene sonra ilk çizgiye ulaşmayı başardı.O yarışta şu anki gridden yarışan sadece beş isim olması da oldukça dikkat çeken bir istatistik(Alonso,Vettel,Hamilton Ricciardo,Perez).Carlos Sainz son turda pole pozisyonu için zorlarken yaptığı hatayla üçüncü sırada kalırken Lewis Hamilton yağmurda gösterdiği iyi performansla dördüncü sırayı alarak bu seneki en iyi sıralama pozisyonunu elde etmiş oldu.Üçüncü çizgide ise belki de sıralamanın en büyük sürprizi vardı.Haas pilotları Kevin Magnussen ve Mick Schumacher üçüncü çizgiyi kapatmayı başararak müthiş bir başarıya imza attılar.Bu sonuç ayrıca Mick Schumacher'in kariyerinin en iyi sıralama sonucu oldu.Esteban Ocon takım arkadaşından uzak kalarak yedinci sırayı alırken son bölümde yumuşak lastik riskini alarak ikinci virajda spin attı ve daha iyi bir sıra alma şansını kaybederek sekizinci sırada kaldı.İlk onu tamamlayan isimler ise Daniel Ricciardo ve bu sene ilk kez Q3'te mücadele eden Guanyu Zhou oldu.
Yarış
Cumartesi günü yağmur altında yapılan seansların ardından kuru zeminde yapılacak yarış öncesinde bütün takımlar için bir belirsizlik hakimdi.Fernando Alonso'nun konumu ve ilk virajda atak yapmak istediğini söylemesi de yarışa büyük bir heyecan katıyordu.Pilotların çoğunluğu orta hamurla yarışa başlamayı seçerken Valtteri Bottas,Sergio Perez,Lando Norris,Lance Stroll ve Charles Leclerc yarışa sert hamurla başlayan isimlerdi.Startın ardından ilk sıralarda pek bir değişiklik olmazken Mick Schumacher iki sıra gerileyip sekizinci sıraya düşerken Charles Leclerc iki sıra yükseldi ve on yedinci sıraya çıktı.Fernando Alonso,Max Verstappen'e atak şansını bulamadığı gibi Carlos Sainz'la da farkı açamadı ve üçüncü turda vatandaşına geçilerek üçüncü sıraya geriledi.Bu sırada da Max Verstappen üç saniye civarı bir fark açmayı başarmıştı.Yarışın ilk olayı ise 8. turda yaşandı ve Red Bull kampında hayal kırıklığı yarattı.
8. turun ortalarında Sergio Perez yavaşlamaya başladı ve güç kaybetmeye başladığını söyleyerek aracını kenara çekti.Meksikalı pilot bu sene ikinci kez yarış dışı kaldı ve sanal güvenlik aracı devreye girdi.Bu sanal güvenlik aracını fırsat bilen Red Bull ve Mercedes'te Max Verstappen ve Lewis Hamilton pite gelirken üçüncü ve altıncı sırada piste geri döndüler.Bu pitlerle birlikte bu iki pilotun çift pit stratejisine yönleneceği belli olmuş oldu.Sanal güvenlik aracının ardından Hamilton Ocon'u,Verstappen ise Alonso'yu geçerek ikinci ve beşinci sıraya yükseldiler.Yarışın ikinci olayı ise 20. turda yaşandı ve herkes için üzücü bir an oldu.Mick Schumacher aynı Sergio Perez'e olduğu gibi pistin aynı yerinde güç kaybettiğini söyleyerek yavaşladı ve sanal güvenlik aracı bir kez daha devreye girdi.Carlos Sainz,George Russell ve Esteban Ocon bu fırsattan yararlanıp pite gelirken Fernando Alonso sürpriz şekilde pite gelmemeyi seçti.Böylelikle de sıralama Verstappen,Alonso,Sainz,Hamilton ve Russell şeklinde oluştu.Fernando Alonso bitmeye başlayan lastikleriyle Sainz ve Hamilton'a geçildi.Daha sonrasında da 29. turda pite geldi ve yedinci sırada piste geri döndü.Yarışın ortaları sakin şekilde geçerken sert lastiklerle yarışa başlayan Leclerc rakiplerinin pitleriyle birlikte iyi bir yükseliş yakalamış ve on dokuzuncu sırada başladığı yarışta zararı oldukça telafi etmişti.Podyum yarışı yapabilecek bir tempoyla giderken Tifosilere bir kez daha sinir ve hayal kırıklığı yaşatan bir olay yaşandı.42. turda pite gelen Leclerc,pitte yaşadığı yaklaşık üç saniyelik kayıpla birlikte Stroll,Zhou,Tsunoda ve Ricciardo treninin arkasında kalarak on ikinci sırada yarışa geri döndü ve son çizgiden başladığı yarışta podyum şansını büyük oranda kaybetmiş oldu.Leclerc'den iki tur sonra bu kez Verstappen pite geldi ve orta hamura geçiş yaptı.Hamilton'ın gerisinde piste geri dönen Hollandalı pilot kısa sürede rakibini geride bıraktı ve ikinci sıraya yükselerek Sainz'ın peşine takılmaya başladı.Bir tur sonra Mercedes çift pit stop yaptı ve Hamilton'la Russell,üçüncü ve dördüncü sırada piste geri döndü.49. turda ise yarışın sonuna oldukça hareket getirecek ve heyecan katacak bir olay gerçekleşti.
Yuki Tsunoda pitten çıkarken aracının kontrolünü kaybederek çok ilginç bir kaza yaptı ve bariyerlere çarparak piste güvenlik aracının çıkmasına neden oldu.Bir Red Bull kampı pilotunun kazası Ferrari pilotu Carlos Sainz'a bir fırsat doğurdu ve Sainz pite girerek taze sert lastiklerle Verstappen'e atak yapabilecek bir konuma gelmiş oldu.Ayrıca Alpine pilotları da pite gelerek orta hamura geçiş yaptılar.Tüm bu olanların ardından yeni sıralama Verstappen,Sainz,Hamilton,Russell,Ocon,Alonso ve Leclerc şeklinde oluştu.55. turda yarış yeniden başlarken sıralamada herhangi bir değişim olmadı.Yarışın sonlarında taze lastik avantajıyla Verstappen'e oldukça yaklaşan Sainz çok denese de istediği atak fırsatını bir türlü bulamadı.3 DRS ile sürekli rakibine 0.3 saniyeye kadar yaklaşan İspanyol pilot çok zorlasa da rakibini geçmeyi başaramadı.
Tüm bu olanların ardından Max Verstappen herkesten bir tık daha hızlı olduğu hafta sonunda damalı bayrağı ilk sırada görmeyi başardı ve son altı yarışta beşinci kez podyumun en tepesine çıkmayı başardı.Montreal'de ilk kez kazanan Hollandalı pilot bu sezonki altıncı,kariyerinin yirmi altıncı yarış zaferine ulaşırken Red Bull da arka arkaya altıncı zaferini almış oldu.Ayrıca Max Verstappen yirmi altıncı zaferle birlikte Jim Clark ve Niki Lauda'yı geçerek Formula 1 tarihinde en çok yarış kazanan dokuzuncu pilot olmayı başardı.Carlos Sainz,Charles Leclerc'in rekabette olmadığı hafta sonunda gayet güçlü bir performans gösterdi.Düzlüklerde Red Bull'un hızına karşı koyamadı ve ilk yarış galibiyetini bir kez daha kaçırmış oldu.Buna rağmen ikinci sırada finish görerek bir kez daha podyuma çıkarak kariyerinin en iyi sonucunu tekrarlamış oldu.En hızlı tur puanını da alarak haftayı oldukça iyi şekilde kapatmış oldu.Podyumun son basamağına çıkan isim ise Lewis Hamilton oldu.İngiliz pilot uzun bir süre sonra takım arkadaşından daha hızlı gözüktü ve Bahreyn'den sonra ikinci kez podyuma çıkmış oldu.George Russell,Hamilton'la bir türlü aynı tempoyu yakalayamadı ve podyum fırsatını kaçırmış oldu.Fakat sekizinci sıradan dördüncü sıraya yükselmeyi başararak bütün yarışları ilk beşte bitirme serisine devam etmiş oldu.Charles Leclerc,on dokuzuncu sırada başladığı yarışta muazzam bir yükseliş gösterdi.Pitte yaşadığı olay olmasa podyum savaşı verebilecekken güvenlik aracının da yardımıyla Alpine'leri avlamayı başardı ve yarışı beşinci sırada bitirerek zararı telafi etmeyi başardı.Alpine'de Esteban Ocon oldukça güçlü bir yarış çıkartarak altıncı sırayı alırken Fernando Alonso yarışın en şanssız isimlerinden birisiydi.İspanyol pilot iki sanal güvenlik aracı altında pite gelmeyerek sonradan yaptığı pitle yedinci sıraya geriledi.Daha sonrasında da yaşadığı motor sorunuyla Ocon'a yetişemeyip yedinci sırada finishe geldi.Fakat yarıştan sonra düzlükte zikzak çizdiği gerekçesiyle beş saniye ceza aldı ve dokuzuncu sıraya gerilemiş oldu.Bu cezadan faydalanan takımsa Alfa Romeo oldu.Oldukça güçlü yarışlar çıkararak sanal güvenlik araçlarından da faydalanan Valtteri Bottas ve Guanyu Zhou sekizinci ve dokuzuncu sırada finishe geldiler.Alonso'nun cezasıyla birer sıra yükselen iki pilot takımlarına oldukça önemli puanlar getirirken Guanyu Zhou bu sene ikinci kez puan almış oldu.İlk onu tamamlayan isimse kendi evinde gayet iyi bir yarış geçirerek on yedincilikten onunculuğa çıkan Lance Stroll oldu.McLaren için oldukça kötü geçen yarışta pit hatalarıyla birlikte Daniel Ricciardo on birinci olurken Lando Norris sadece on beşinci sırada finishe gelebildi.Sebastian Vettel,tek pit yaparak 51 turluk lastiklerle finishe gelerek yarışı on ikinci sırada tamamlarken Alexander Albon ve Pierre Gasly hiçbir varlık gösteremedikleri yarışı on üçüncü ve on dördüncü sırada tamamladılar.Nicholas Latifi on altıncı sırada kalırken yarışı son sırada tamamlayan isim ilk turda Hamilton'la temas yaşayıp kanadını kırarak pite gelmek zorunda kalan Kevin Magnussen oldu.Sergio Perez,Mick Schumacher ve Yuki Tsunoda da yarışı bitiremeyen isimler oldular.
Pilotlar klasmanında Max Verstappen aradaki farkı açarak 175 puanla liderliğini sürdürürken Sergio Perez puan alamamasına rağmen 129 puanla ikinci sırada şampiyonayı sürdürüyor.Charles Leclerc on dokuzuncu başladığı yarışta kazandığı 10 puanla 126 sırada ikincilik yarışına yeniden ortak oldu.George Russell 111 puanla dördüncü sırada bulunurken Carlos Sainz 102 puanla dördüncülük yarışında vâr olduğunu gösterdi.Lewis Hamilton 77 puanla altıncılıkta rakipsiz gözükürken Lando Norris(50),Valtteri Bottas(46) ve Esteban Ocon(39) yedincilik için oldukça yakın bir mücadele içerisindeler.Onunculuk içinse şu altı pilot arasında kıyasıya bir yarış sürüyor:Fernando Alonso(18),Pierre Gasly(16),Kevin Magnussen(15),Daniel Ricciardo(15),Sebastian Vettel(13),Yuki Tsunoda(11).Takımlar klasmanında ise Red Bull 304 puanla rahat bir şekilde ilk sırada bulunuyor.Ferrari 228 puanla ikinci sırada bulunurken Mercedes 188 puanla onları takip ediyor.McLaren(65),Alpine(57) ve Alfa Romeo(51) dördüncülük için yakın bir mücadele gösterirken Alpha Tauri 27 puanla yedinci sırada şimdilik tehdit altında gözükmüyor.Aston Martin(16) ve Haas(15) sekizincilik için yakın bir mücadele içerisinde gözükürken Williams 3 puanla son sırada bulunuyor.
Özetle sürprizlerle geçen,Verstappen'in yine rakipsiz gözüktüğü,Mercedes'in istikrarını devam ettirdiği,Leclerc'in zararı telafi ettiği,Alpine ve Alfa Romeo'nun kârlı çıktığı,Stroll'ün kendi evinde sevindiği ve Perez'le Scumacher'in hayal kırıklığı yaşadığı,heyecan olarak ortalama bir yarışı geride bıraktık.Bir sonraki durağımız Silverstone pisti olacak.İki hafta sonra koşulacak yarışa ev sahipliği yapacak pist tarihin ilk Formula 1 takviminde yer alan bir pist olmasıyla oldukça değer verilen bir yer olarak dikkat çekiyor.Bakalım Red Bull ile Ferrari arasında nasıl bir mücadele yaşanacak?Mercedes'in iki İngiliz pilotu kendi evlerinde ön tarafı zorlayabilecek mi?Değişen kurallarla yeni dinamikler nasıl olacak?Bu soruların cevaplarını önümüzdeki yarışta hep beraber alacağız.Önümüzde yarışların ardından yeniden görüşmek üzere...
Eren Arslanoğlu
Yorumlar
Yorum Gönder