İspanya'da Sezonun En Olaylı Yarışı Geride Kaldı!


Formula 1'de 2022 sezonunun altıncı yarışı İspanya'daki Katalunya pistinde gerçekleşti.Sezon öncesinde üç gün boyunca takımların test yaptığı pistteki yarışa Mercedes,McLaren,Alfa Romeo ve Aston Martin gibi takımlar sezondaki en büyük güncellemelerini yaparak geldiler.Son 5 yarışta Lewis Hamilton'ın galip geldiği pistte Mercedes'in sezona kötü girmesiyle 5 yıl aradan sonra herkes yeni bir galip olmasını bekliyordu.Gelin bu hafta sonunda neler yaşanmış hep birlikte bir göz atalım.

Antrenman Turları

FP1

Sezonun ilk dönüm noktası olarak gözüken hafta sonunun ilk seansında gözler güncellemeleri getiren takımların üzerindeydi.Ayrıca Sergio Perez,Alexander Albon ve Guanyu Zhou'nun yerine piste çıkan Juri Vips,Nyck De Vries ve Robert Kubica'nın da performansları merak ediliyordu.Olaysız geçen ilk seansın sonunda Charles Leclerc,takım arkadaşı Carlos Sainz'ın sadece 0.079 saniye önünde 1:19.828'lik derecesiyle ilk sırayı almayı başardı.Max Verstappen mor sektör dereceleriyle gelirken son sektörde trafikte kaldı ve 0.336 saniye geride üçüncü oldu.Mercedes getirdiği güncellemelerle birlikte yunuslama sorunundan neredeyse tümüyle kurtulmuş gibi gözüktü ve George Russell'la dördüncü,Lewis Hamilton'la ise altıncı oldular.İki Mercedes pilotunu ayıran isim ise kendi evinde yarışan Fernando Alonso oldu.McLaren,daha çok güncellemeleri test ettiği seansta Lando Norris'le yedinci,Daniel Ricciardo'yla ise dokuzuncu olmayı başardı.Buraya hiç güncelleme getirmeyen Alpha Tauri'de Pierre Gasly,iki McLaren'i ayıran isim olurken Yuki Tsunoda ilk onu tamamlayan pilot olmayı başardı.Bu 10 pilotun neredeyse 2 saniye içinde dizilmesi de araç farkının bu pistte kendini fazlasıyla hissettirdiğinin bir göstergesi oldu.

FP2

İkinci antrenmanın tek tur ve yarış performansı anlamında daha net veriler vermesi bekleniyordu.Hafta sonunun ilk seans dışı kalan ismi Valtteri Bottas oldu.Motor arızasıyla kenara çeken Fin pilot seansa devam edemedi.Seansın zirvesinde ise bir kez daha Charles Leclerc vardı.Monakolu pilot 1:19.670 derecesiyle ilk sırayı almayı başardı.Fakat seansın sonunda orta hamurla yaptığı yarış simülasyonu rakiplerine oranla yavaş gözüktü.Mercedes ilk seanstaki iyi derecelerin ardından bu seansta da gayet iyi gözüktü.George Russell 0.117 saniye geride ikinci olurken Lewis Hamilton 0.204 saniye geride üçüncü oldu.7 kez dünya şampiyonu yarış temposunda da gayet iyi gözüktü.Carlos Sainz takım arkadaşının 0.320 saniye gerisinde dördüncü olurken Max Verstappen ilk seansın ardından burada da şampiyonadaki en büyük rakibi Leclerc'in 0.336 gerisinde seansı beşinci bitirdi.Ancak buna rağmen yarış temposundaki en hızlı isimdi.Fernando Alonso tek turda kuvvetli aracıyla altıncı sırayı alırken bu hafta sonu ilk seansına çıkan Sergio Perez yedinci oldu.Sebastian Vettel neredeyse tamamen yenilenen Aston Martin'le beraber sekizinci sırayı alırken ilk onu tamamlayan isimler Esteban Ocon ve Mick Schumacher oldu.McLaren ve Alpha Tauri ilk ona giremeyip hayal kırıklığı yaşarken özellikle Lando Norris'in iki kez pist dışına taşıp tabanına zarar vermesi ve sonuncu olması kafalarda soru işareti yarattı.

FP3

Cumartesi gününün ilk seansında Mick Schumacher sağ arka freninin alev alması,Pierre Gasly ise aracının arkasından çıkan dumanlar sebebiyle pite gelerek seansı tamamlayamayan isimler oldular.Oldukça sıcak hava koşullarında gerçekleşen seansı Charles Leclerc bir kez daha zirvede tamamladı.Böylelikle bu hafta sonundaki üç antrenman seansını da zirvede tamamlayan Monakolu pilot 1:19.772 derecesiyle en yakın rakibi Max Verstappen'in 0.072 saniye önünde ilk sırayı almış oldu.Mercedeslerin bir kez daha kuvvetli gözüktüğü seansta George Russell 0.148 saniye geride üçüncü,Lewis Hamilton 0.230 saniye geride dördüncü oldu.Carlos Sainz hiç memnun olmadığı aracıyla 0.357 saniye geride beşinci olurken Sergio Perez 0.488 saniye geride altıncı oldu.Lando Norris,genellikle uzun sürüşlere odaklandığı seansta yedinci sırayı alırken Kevin Magnussen ve Valtteri Bottas şu ana kadar sessiz geçirdikleri hafta sonunda sekizinci ve dokuzuncu sırayı almayı başardı.İlk onu tamamlayan pilot ise Esteban Ocon oldu.İlk iki seansta iyi gözüken Fernando Alonso ise kendi evinde bu seansı ilk onun dışında tamamladı.

Sıralama Turları

Q1

Oldukça sıcak koşullarda geçen ilk bölümde tepedeki üç takım kıyasıya bir çekişmeye girdi.Charles Leclerc 1:19.861'lik derecesiyle bir kez daha birinciliği alırken Carlos Sainz 0.031 geride ikinci,Max Verstappen 0.230 saniye geride üçüncü oldu.Mercedesler dördüncü ve altıncı sırayı alırken onları ayıran isim sürpriz bir şekilde Kevin Magnussen oldu.Valtteri Bottas,Alfa Romeo'yla bir kez daha iyi performans gösterip yedinci sırayı alırken Sergio Perez zayıf gözüktü ve sekizinci sırayı aldı.Guanyu Zhou ve Mick Schumacher,Alfa Romeo ve Haas'ı iki otomobille Q2'ye taşımayı başarırken elenme bölgesinde sürpriz isimler vardı.Aston Martin pilotları ''Yeşil Red Bull'' olarak tabir edilen araçlarıyla ilk bölümde elenirken iki pilotuyla elenen bir diğer takım ise Williams oldu.Buradaki sürpriz elenen ise Fernando Alonso oldu.40 yaşındaki İspanyol pilot iki gün boyunca tek turda iyi performans göstermesine rağmen trafikte kalıp elendi ve büyük hayal kırıklığı yaşadı.

Q2

İkinci seansta Leclerc ve Mercedes pilotları tek bir tur atarken Max Verstappen ikinci turunda kaydettiği 1:19.219'luk derecesiyle ilk sırayı almış oldu.Carlos Sainz ikinci sırada yer alırken Mercedes pilotları üçüncü ve dördüncü sırayı aldılar.Kevin Magnussen ve Valtteri Bottas bir kez daha müthiş bir iş yaparak Q3'e kaldılar.Kariyerinde ilk kez Q3'e kalan Mick Schumacher bu sezon ilk kez Haas'ı iki araçla son bölüme taşımış oldu.Elenme bölgesinde ise yine beklenmedik isimler vardı.Lando Norris kendisini son bölüme atacak turunun silinmesiyle on birinci olup elendi.Alpine'in kalan tek umudu Esteban Ocon on ikinci sırada kalırken Alpha Tauri pilotları hayal kırıklığı yaratıp elendiler.Son sıradaki isim ise Guanyu Zhou oldu.

Q3

Haas pilotları hariç herkesin sıfır set lastiklerle attığı ilk turların sonunda Max Verstappen geçici pole pozisyonunun sahibiydi.Charles Leclerc,turunun sonunda attığı spinle beraber işini son turuna bırakmış oldu.İkinci turlarda Max Verstappen motorda yaşadığı güç kaybıyla birlikte turunu tamamlayamazken Charles Leclerc hafta sonunun tek 1:19 altı derecesini elde ederek 1:18.750 ile bu sezonki dördüncü,kariyerinin ise on üçüncü pole pozisyonunu kazanmış oldu.Max Verstappen ilk turunda yaptığı dereceyle 0.323 saniye geride ikinci olurken Carlos Sainz takım arkadaşının 0.416 saniye geride üçüncü oldu.George Russell iyi götürdüğü hafta sonunda ikinci çizgiye çıkmayı başarırken üçüncü çizgiyi de Sergio Perez ve Lewis Hamilton kapattı.Valtteri Bottas ve Kevin Magnussen iyi geçen cumartesi gününün ardından dördüncü çizgiyi paylaşan isimler oldu.İlk onu tamamlayan pilotlar ise Daniel Ricciardo ve Mick Schumacher oldu.Böylelikle Ricciardo bu sezon ilk kez sıralama turlarında takım arkadaşı Lando Norris'i geçmiş oldu.


Yarış

Oldukça sıcak koşullarda koşulacak yarışta hafta sonunun başından beri olduğu gibi lastik aşınmasının çok fazla olması bekleniyordu.Bundan dolayı da 2 ya da 3 pit-stopluk stratejilerin olması tahmin ediliyordu.Starttan önce Fernando Alonso on yedinci sıradan başlayacağı yarışta yeni motora geçerek yarışa yirminci sıradan başlamış oldu.Lastiklere bakıcak olursak da ön gruptaki pilotlardan sadece Hamilton yarışa orta hamurla başladı.Startın ardından Charles Leclerc ve Max Verstappen yerini korurken Carlos Sainz,George Russell ve Sergio Perez'e geçildi.Lewis Hamilton'la da yan yana gelen İspanyol pilot yerini korumayı başardı.Tam bu sırada da yarışın en olaylı virajı olan dördüncü virajda Magnussen'in atağına maruz kalan Hamilton,Danimarkalı pilotun kendisinin üstüne fazla kapanmasıyla rakibine temas etti ve rakibini çakıl havuzuna yollamış oldu.Kendisi de sol ön lastiğini patlatmış oldu ve ilk turun ardından pite gelerek piste on dokuzuncu sırada geri döndü.Startın ardından ise sıralama Leclerc,Verstappen,Russell,Perez ve Sainz şeklinde oluştu.

Yarışın yedinci turunda kendi evinde yarışan Carlos Sainz,4. virajın girişinde aracın kontrolünü kaybetti ve çakıl havuzuna çıkmış oldu.Piste geri dönmeyi başarsa da yarışa on birinci devam etmiş oldu.İki tur sonra aynı virajda bu kez Max Verstappen pist dışına çıktı.Fakat aracını daha iyi kontrol eden Hollandalı pilot George Russell ve Sergio Perez'in arkasından dördüncü sırada piste dönmüş oldu.Bu aynı zamanda Verstappen'in bu sene yarış içindeki ilk pilotaj hatası oldu.Böylece yeni sıralama Leclerc,Russell,Perez ve Verstappen şeklinde oluştu.Verstappen birkaç tur sonra takım emriyle Perez'in önüne geçti ve Russell'ın peşine takıldı.Fakat burada da hiç beklenmedik başka bir sorunla karşı karşıya kaldı.Geçiş yapmanın çok fazla mümkün olmadığı bu pistte Verstappen,DRS sorunuyla karşı karşıya kaldı.DRS sisteminde sıralama turlarında olduğu gibi burada da arıza olan Hollandalı pilotun arka kanadı düzlüklerde her zaman açılmamaya başladı.Bundan dolayı da Russell'ın arkasında çok fazla zaman kaybetti.Bu sorun da bu sene Red Bull'un yaşadığı acayip problemlerden birisi daha oldu.İki pilotun aynı anda pit stopa girmesiyle geçiş yapmak biraz daha zor hale gelmiş oldu.Oldukça uzun süre Verstappen'i arkasında tutan Russell 24. turdaki güçlü atağa da çok güzel bir şekilde yanıt vermiş ve rakibini arkasında tutmayı başarmıştı.Tüm bu olan bitenlerle birlikte Charles Leclerc,pazar gezintisi tadında bir zafere gidecek gibi görünüyordu.Fakat Kırmızıların evdeki hesabı çarşıya uymayacaktı.

Rakiplerinin pitleriyle birlikte farkı 30 saniye civarına çeken Charles Leclerc,22. turda bedava bir pit yapmıştı ve yarışı çok rahat bir şekilde kontrol altında tutuyordu.Ancak Monakolu pilot 27. turda büyük bir şok yaşadı.Charles Leclerc,motorda güç kaybı olduğunu söyleyerek yavaşlamaya başladı ve pite gelerek yarıştan çekilmek zorunda kaldı.Bu sene ilk kez yarış dışı kalan Leclerc,çok rahat bir şekilde kazanabileceği yarışı puan alamadan kapatmış oldu.Bu olay aynı zamanda bu sezon ilk kez bir Ferrari'nin dayanıklılık sorunuyla yarış dışı kaldığı olay olarak kayıtlara geçti.Böylece sıralama Russell,Verstappen,Perez,önündeki üç pilotun çeşitli nedenlerle geride kalmasıyla Bottas ve spinin ardından yeniden tırmanan Bottas şeklinde oluştu.Red Bull,29. turda Max Verstappen'i pite alıp yumuşak lastikleri taktı ve piste dördüncü sırada yeniden çıkardı.Böylelikle de DRS'nin bozuk olduğu haberini aldıktan sonra Verstappen'in önüne geçip Russell'ı zorlamak isteyen Perez için liderlik atağı yapma fırsatı doğdu.Bu fırsatı da oldukça iyi kullanan Perez,31. turda rakibini geçerek ilk sıranın yeni sahibi oldu.Verstappen de yumuşak lastiklerle birlikte iyi bir tempo yakaladı.Bottas'ı muazzam bir atakla geçen Hollandalı pilot lastik avantajıyla birlikte Russell'ın peşine takıldı.Yarışın bütün kontrolü Red Bull'un eline geçmiş gibi gözüküyordu.Verstappen'in farkı kapatmasıyla 37. turda pite gelen Russell orta hamurla piste geri döndü.Bir tur sonra Perez de pite geldi ve orta hamurla piste geri döndü.Bu iki pitin ardından sıralama Verstappen,Perez,Russell,Bottas ve Sainz şeklinde oluştu.

Yumuşak lastiklerle çok iyi bir bölüm atan Verstappen 45. turda pite geldi ve orta hamurla piste geri döndü.Böylece Red Bull ilk iki sıradaki yerini sağlamlaştırmış oldu.Perez'e göre daha taze lastiklerle tur atan Verstappen,takım arkadaşıyla arasındaki farkı DRS mesafesine kadar indirdi.Bunun üzerine takım Perez'in yerini Verstappen'e vermesini söyledi.Perez bunun adil olmadığını söylemesine rağmen yerini geri verdi ve Verstappen,49. turda yarışın liderlik koltuğuna bir kez daha oturmuş oldu.Verstappen ise takım arkadaşına telsizden bir teşekkür mesajı yolladı.52. turda Russell'ı pite alıp yumuşak lastik takan Mercedes,İngiliz pilotu dördüncü sırada piste geri yolladı.Fakat kısa bir süre sonra Bottas'ı geçerek üçüncülüğü geri aldı.Bir tur sonra ise Perez pite geldi ve yarışa ikinci sırada geri döndü.Yarışın orta sıralarında ise Lewis Hamilton'ın müthiş bir performansı vardı.İlk turda on dokuzuncu sıraya kadar düşen İngiliz pilot sonrasında muazzam bir yükselişle bir pit az yapmış olarak dördüncü sıraya kadar çıktı.Sonrasında ise yaptığı pitle beraber dördüncülük mücadelesi için Sainz'ı kovalamaya başlayan Hamilton 60. turda rakibini geçerek dördüncü sıraya kadar çıktı.Fakat son iki tur kala İngiliz pilotun kulağına telsizden bir soğutma problemi yaşadığı ve temposunu düşürmezse yarışı tamamlayamayabileceği söylendi.Bunun üzerine Hamilton ayağını gazdan çekti ve Sainz'ın yerini geri almasına izin vermak zorunda kaldı.

Tüm bu olup bitenlerin ardından Max Verstappen damalı bayrağı ilk sırada gören isim oldu ve üst üste üçüncü,bu sezonki dördüncü ve kariyerinin yirmi dördüncü galibiyetini almış oldu.Hollandalı pilot,Leclerc'in yarış dışı kalmasıyla da birlikte sürücüler klasmanında liderliğe yükselmiş oldu.Ayrıca bu sezon bitirdiği bütün yarışları kazanmış olması da enteresan bir istatistik olarak dikkat çekiyor.Sergio Perez,tempo olarak Verstappen'in gerisinde kalsa da eline gelen fırsatları çok iyi değerlendirdi ve ikinci sırada finish görerek bu seneki üçüncü podyumunu almış oldu.Ayrıca en hızlı tur puanını da cebine koyan Meksikalı pilot hafta sonunu en iyi kapatan pilotlardan birisi oldu.Red Bull böylece duble yaptığı ve maksimum puan çıkardığı yarışla birlikte takımlar klasmanında da liderliğe yükselmiş oldu.Podyumun son basamağı ise Red Bulllara karşı çok iyi savunma yapan George Russell'a gitti.Bu sezon ikinci kez podyuma çıkan İngiliz pilot bütün yarışlarda ilk beşe girme serisini de sürdürmüş oldu.Carlos Sainz,yarışın başında yaptığı hatayla on birinci sıraya kadar düşmesine rağmen Lewis Hamilton'ın sonlara doğru yaşadığı problemle birlikte kaybettiği yerini geri aldı ve yarışı dördüncü sırada tamamlamayı başardı.Lewis Hamilton,Magnussen'le yaşadığı temasın ardından on dokuzuncu sıraya kadar düşmesine rağmen müthiş bir yükseliş gösterdi.Sonda yaşadığı şanssızlıkla beraber dördüncü olabileceği yarışı beşinci sırada tamamladı.Valtteri Bottas,daha önce yaptığı gibi bir kez daha oldukça istikrarlı bir yarış geçirerek yarışı altıncı sırada tamamladı ve takımına çok değerli puanları kazandırdı.Alpine pilotları sıralamalarda yaşadığı sıkıntıların ardından yarışta iyi performanslar çıkardılar.Esteban Ocon yarışı yedinci sırada tamamlarken Fernando Alonso son sıradan başladığı yarışı dokuzuncu sırada tamamladı.İki Alpine pilotunu sonradan öğrendiğimiz üzere hasta olarak yarışan Lando Norris ayırırken geçtiğimiz sezona oranla daha iyi bir performans gösteren Yuki Tsunoda,Alpha Tauri'nin ümitsiz olduğu haftada takımına son puanı getirmeyi başardı.Aston Martin,büyük güncellemelerle geldiği hafta sonunu puansız kapattı.Sebastian Vettel on birinci sırada finishe gelirken Lance Stroll,Pierre Gasly'yle yaşadığı temasın da etkisiyle on beşinci sırada yarışı tamamladı.Daniel Ricciardo bir kez daha hayal kırıklığı yaratarak on ikinci sırada yarışı tamamlarken Pierre Gasly onun hemen arkasında on üçüncü sırada finish gördü.Mick Schumacher onuncu başladığı yarışın ilk turunda altıncı sıraya kadar yükselmesine rağmen takımın uyguladığı kötü stratejiyle birlikte sonlarda geriye düştü ve yarışı on dördüncü sırada tamamladı.Williams'ta Nicholas Latifi,takım arkadaşı Alexander Albon'u mağlup ederek yarışı on altıncı sırada tamamlarken Kevin Magnussen on yedinci,Alexander Albon ise on sekizinci oldu.Leclerc'le birlikte Guanyu Zhou da finish göremeyen bir diğer pilot oldu.

Pilotlar klasmanında zirvenin el değiştirdiği hafta sonunda Max Verstappen 110 puanla liderliği almış oldu.Charles Leclerc 104 puanla ikinci sırada bulunurken üçüncülük yarışında Sergio Perez(85),George Russell(74) ve Carlos Sainz(65)'ın yakın giden bir mücadelesi bulunuyor.Lewis Hamilton 46 puanla altıncı sırada bulunurken Lando Norris(39),Valtteri Bottas(38) ve Esteban Ocon(30)'un yedincilik mücadelesi üçüncülük mücadelesi gibi yakın geçiyor.İlk onu Kevin Magnussen(15) tamamlasa da Daniel Ricciardo(11) ve Yuki Tsunoda(11) orayı yakından takip ediyorlar.Üreticiler klasmanında ise Red Bull,bu hafta sonundan topladığı maksimum puanla birlikte 195 puanla ilk sıraya yükselmiş oldu.Ferrari 169 puanla ikinci sıraya gerilerken Mercedes 120 puanla üçüncü sırada yer alıyor.McLaren(50),Alfa Romeo(39) ve Alpine(34)'in dördüncülük yarışı yakın devam ederken Alpha Tauri(17) ve Haas(15)'ın yedincilik mücadelesi oldukça yakın devam ediyor.Aston Martin(6) ve Williams(3) ise klasmanın sonunda yalnız kalmış durumdalar.

Özetle Red Bull'un İmola'nın ardından bir kez daha domine ettiği,Tifosilerin oldukça hayal kırıklığı ve öfkeyle ayrıldığı,Mercedes hayranlarının sezonun kalanı için ümitlendiği,Alpine'in istediğini cebine koyduğu.Bottas'ın yine herkesin beklentisini aştığı ve Aston Martin ile McLaren'in ümitlerinin boşa çıktığı bir hafta sonunu daha geride bıraktık.Önümüzdeki yarış bu sefer bir hafta ara olmaksızın Monako'da düzenlenecek.Bakalım Charles Leclerc bu sefer kendi evindeki yarışta şanssızlık yaşamadan iyi bir performans gösterecek mi yoksa Red Bull bir kez daha en iyi takım olduğunu ispatlayacak mı?Mercedes bu gelişimini devam ettirip iki araçla podyum ya da yarış galibiyeti gibi hedeflerine ulaşabilecek mi?Hepsinin yanıtını önümüzdeki hafta Monte Carlo'daki efsane pistte alacağız.Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere...

Eren Arslanoğlu

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bayern Münih Sezon Başı Analizi

Snooker Nedir? Nasıl Oynanır?

Silverstone'daki Unutulmaz Yarışta Zaferin Adı Carlos Sainz!