Ferrari Çuvalladı, Red Bull Perez'le Kazandı!
Formula 1'de sezonun yedinci ayağı Monako sokaklarında düzenlendi.Bu efsanevi pistte yapılacak yarışta herkes Ferrari'nin öne çıkmasını bekliyordu.Aracın tek turda en hızlı araç olması ve geçişin zor olduğu bir pist olması bundaki en büyük nedenlerden bazılarıydı.Charles Leclerc'in kendi evinde yarışıyor olması da Ferrari açısından ayrı bir motivasyon kaynağıydı.Ancak işler Tifosilerin beklediği şekilde gelişmedi.Gelin bu hafta sonunda neler yaşandığına hep beraber bir göz atalım.
Antrenman Seansları
FP1
Sıcak bir havada gerçekleşen ilk seansta bu pistteki en önemli şeyin ritim yakalamak olduğunu bilen takımlar pilotlarını seans başlar başlamaz piste yolladılar.Seansta çıkan tak kırmızı bayrağa Mick Schumacher sebep olurken Alman pilot aracında yaşadığı mekanik bir arıza yüzünden pite dönmeye çalışırken pit girişinde kaldı.Onun dışında da Charles Leclerc,Max Verstappen ve Kevin Magnussen gibi pilotların ilk virajda kaçış alanına çıktığını gördük.Zaman tablolarının ilk sırasında ise Charles Leclerc vardı.Monakolu pilot kendi evindeki ilk seansı 1:14.531'lik derecesiyle zirvede tamamlamayı başardı.Sergio Perez 0.039 saniye geride ikinci sırayı almayı başarırken Carlos Sainz takım arkadaşının 0.070 saniye gerisinde üçüncü sırada yer aldı.Geçen senenin galibi Max Verstappen 0.181 saniye geride dördüncü sırada kalırken McLaren oldukça iyi başladığı hafta sonunda Lando Norris ve Daniel Ricciardo ile beşinci ve yedinciliği almayı başardı.Bu iki pilotu ayıran isim ise sezonun sönük ismi Pierre Gasly oldu.Mercedes takımı hafta sonuna yavaş başlarken George Russell sekizinci,Lewis Hamilton ise onuncu oldu.Bu iki pilotu ayıran ve ilk onu tamamlayan isim ise Sebastian Vettel oldu.Hemen hemen herkes de turlarını orta hamurla kaydetti.Valtteri Bottas ise yaşadığı mekanik arızayla birlikte hiç zaman turu atamadı.
FP2
İlk seansla benzer koşullarla gerçekleşen ikinci seansta pilotlar orta hamurla turlamaya devam ettiler.Hafta sonunun ilk büyük olayının yaşandığı seansta Daniel Ricciardo yüzme havuzu bölümünde aracının kontrolünü kaybetti ve bariyerlere çarptı.Ricciardo'nun durumu iyi olsa da aracın sol tarafı büyük hasar görürken takım mühendisinin Ricciardo'nun durumundan önce aracın durumunu sorması tepki çekti.Avustralya'lı pilot da bu soruya ''Ben iyiyim'' şeklinde cevap verdi.Bu kazanın ardından çıkan kırmızı bayrakların ardından pilotlar yumuşak hamurla turlar atmaya başladılar ve Charles Leclerc bir kez daha ilk sırayı almayı başardı.Monakolu pilot takım arkadaşı Carlos Sainz'ın 0.044 saniye önünde 1:12.656'lık derecesiyle zirveye oturdu.Red Bull pilotları tek turda yine Ferrari'nin gerisinde kalırken Sergio Perez 0.379 saniye geride üçüncü,Max Verstappen ise araçta pek rahat olmadığı seansta Leclerc'in 0.447 saniye gerisinde dördüncü oldu.Lando Norris bir kez daha geri kalanların en iyisi olurken George Russell altıncı sırayı alan isim oldu.Alpha Tauri ilk ona iki pilot sokmayı başararak Pierre Gasly ile yedi,Yuki Tsunoda ile onuncu olurken bu iki pilotu ayıran isimler ise Fernando Alonso ve Sebastian Vettel oldu.Lewis Hamilton'ın on ikinci sırada kalması da dikkat çeken bir diğer sonuçtu.
FP3
Sıralama turlarından önceki son bölüm olan seansta liderlik mücadelesi oldukça çetin geçti.Özellikle Sergio Perez ve Charles Leclerc'in sürekli birbirlerinin derecelerini geliştirmeleri oldukça keyifliydi.Sonuçta Perez,Leclerc'in kendi evindeki son antrenman seansını da lider tamamlamasına izin vermedi ve 1:12.476'lık derecesiyle Leclerc'in 0.041 saniye önünde ilk sırayı aldı.Carlos Sainz 0.370 saniye geride üçüncü olurken Max Verstappen şu ana kadar olduğu gibi bir kez daha 0.405 saniye geride dördüncü sırada kaldı.Hafta sonunun şu ana kadar 2 güçlü ismi Pierre Gasly ve Lando Norris beşinci ve altıncı sırayı alırken ikinci seansta hayal kırıklığı yaşayan Mercedes'te Lewis Hamilton yedinci,George Russell dokuzuncu sırayı aldı.Bu hafta sonu pek ortalarda gözükmeyen Kevin Magnussen sekizinci sırayı alırken ilk onu Fernando Alonso tamamladı.
Sıralama Turları
Q1
Yoğun bir trafiğin olduğu ilk seansta zaman ekranlardaki sıralamalar oldukça sık bir şekilde yer değiştirdi.Pistin hızlanmasıyla birlikte de dereceler sürekli gelişti.Sona yaklaşılırken Yuki Tsunoda'nın bariyere çarpıp lastik patlatması ve bariyere zarar vermesiyle seans kırmızı bayrakla durduruldu.Kalan 2 dakika 25 saniye içinde pilotlar yer kapma mücadelesi verirken zaman turuna başlayamayan isimler de oldu.Kırmızı bayrağın ardından piste çıkmayan Charles Leclerc 1:12.569'luk derecesiyle Carlos Sainz'ın 0.047 saniye önünde ilk sırayı aldı.İlk üçü tamamlayan isim George Russell olurken Red Bull pilotları da kırmızı bayrağın ardından piste çıkmayarak altıncı ve yedinci sırada kaldılar.Elenme bölgesinde kalan isimler ise biri hariç çok sürpriz değildi.Antrenman turlarında oldukça güçlü görünen Pierre Gasly,zaman turuna başlamadan sadece iki saniye önce damalı bayrağın çıkmasıyla turunu atamadı ve 17. olarak elendi.Diğer elenenler ise Alexander Albon,Lance Stroll,Nicholas Latifi ve Guanyu Zhou oldu.
Q2
Pistin oldukça hızlanmasıyla birlikte pilotlar hafta sonundaki en iyi derecelerini birer birer kaydetmeye başladılar.Oldukça yakın geçen mücadelede ilk dört sıradaki pilotları sadece çeyrek saniyelik bir fark ayırıyordu.Fakat zirvedeki isim bir kez daha aynıydı.Üçüncü antrenman hariç bütün seansları lider kapatan Charles Leclerc,ilk kez 1:12'nin altına indiği bölümü 1:11.864'lük derecesiyle Sergio Perez'in 0.090 saniye önünde ilk sırada tamamladı.Carlos Sainz 0.210 saniye geride üçüncü sırada olurken hafta sonu boyunca zirveye uzak olan Max Verstappen 0.253 saniye geride dördüncü sırada yer aldı.Elenme bölgesinde kalan isimler ise geçen haftanın ardından bir kez daha takım arkadaşını mağlup eden Yuki Tsunoda,hızlı olması beklenen Alfa Romeo'yla hayal kırıklığı yaşayan Valtteri Bottas,Haas pilotları ile takım arkadaşına bir kez daha mağlup olan ve istenilen performansa bir türlü çıkamayan Daniel Ricciardo oldu.
Q3
Kader bölümüne iyi başlayan isim Charles Leclerc oldu.En yakın rakibine neredeyse çeyrek saniye fark atan Monakolu pilot ilk hakların ardından geçici pole pozisyonunun sahibiydi.İkinci haklar sırasında ise ortalık karıştı.Yedinci virajın çıkışında spin atan Sergio Perez bariyerlere çarparak kaldı.Onun hemen ardından ise sarı bayrakları geç fark ettiğini söyleyen Carlos Sainz,Sergio Perez'e çarptı.Bu olay da oldukça dikkat çekiciydi ve Sainz'in sarı bayraklarını nasıl olur da görmemiş olabileceğine dair çeşitli spekülasyonlara neden oldu.Aynı anda Fernando Alonso'nun da beşinci virajda kaza yapması da bir hayli ilginçti.Sonuç olarak araçlarda büyük hasar oluşurken seans kırmızı bayraklarla durduruldu ve kalan süre de göz önüne alınarak seansa devam etmeme kararı alındı.Tüm bu olan bitenle birlikte Charles Leclerc 1:11.376'lık derecesiyle kendi evinde pole pozisyonunu aldı ve bu sezonki beşinci,kariyerinin on dördüncü pole pozisyonunu kazanmış oldu.Carlos Sainz 0.225 saniye geride ikinci sırayı aldı ve böylelikle Ferrari ilk çizgiyi Miami'nin ardından bu sezon ikinci kez kapatmış oldu.Sergio Perez Suudi Arabistan'da aldığı pole pozisyonunun ardından sıralama turlarında takım arkadaşını ikinci kez mağlup etti ve 0.253 saniye geride üçüncü sırada yer aldı.Max Verstappen bütün hafta sonu boyunca önündeki üç rakibinden de yavaş kaldı ve burada da 0.290 saniye geride dördüncü sırayı alabildi.Hafta sonunun hızlı isimlerinden Lando Norris beşinci sırada yer almayı başarırken sıralama turlarının istikrarlı ismi George Russell altıncı sırayı almayı başardı.Fernando Alonso kaza yapmış olmasına rağmen yedinci sırayı alırken Lewis Hamilton geçen sene olduğu gibi bir kez daha Monako'da kötü bir sıralama turu geçirerek sekizinci sırada yer aldı.İlk onu tamamlayan isimler ise Q3'e kalarak iyi bir iş yapan Sebastian Vettel ve hafta sonu boyunca ilk onun yanına yaklaşamayan Esteban Ocon oldu.
Yarış
Yağmurlu geçmesi beklenen yarışta sabah saatleri itibariyle hava temizken yarışa yaklaşılırken yağmur damlaları piste düşmeye başladı.Bunun üzerine yarış yönetimi startta oluşabilecek olası güvenlik problemleri nedeniyle startı erteledi.Daha sonrasında ise güvenlik aracının ardından iki formasyon turu atıldı ve kırmızı bayraklar sallanarak araçlar pite çekildi.Daha sonra ise uzun bir bekleyiş süreci başladı.Bu sırada güvenlik aracının bile piste çıkıp tur atmaması ve yağmurun tamamen durmasının ve pistin şartlarının daha iyi hale gelmesinin beklenmesi tartışmalara da yol açtı.Daha öncesinde de bu pistte buna benzer hatta daha zorlu koşullarda yapılan yarışlara tanıklık etmiştik.Neticesinde oldukça yoğun olan sprey etkisi ve sonradan öğrendiğimiz üzere pistte yaşanan elektrik kesintisiyle birlikte start sisteminin sorunsuz bir şekilde çalışıp çalışmayacağından emin olunamaması gerekçeleriyle yarış hareketli start verilerek başlamış oldu.Klasik Monako yarışlarında olduğu üzere lastik ve pit stratejilerinin etkili olması herkesin beklentisiydi.Yarışın ilk kısmında herkes yoğun yağmur lastiğiyle yarışa başlarken erken pitle hafif yağmur lastiği takan pilotların avantaj yakaladığını gördük.Pierre Gasly sıralamalarda yaşadığı hayal kırıklığının ardından kaybedecek bir şeyinin olmamasıyla birlikte bu riski aldı ve Guanyu Zhou ile Daniel Ricciardo'ya karşı iki müthiş geçiş yaparak yarışın ilk turlarının tamamen monoton olmasının önüne geçti.Daha sonrasında ise yarışın ön kısmında pit stratejileri başladı ve yarışın kaderi de burada belli oldu.
Yağmur etkisinin azalmasıyla birlikte bazı pilotlar hafif yağmur lastiğine geçmeye karar verirken bazı pilotlar ise yoğun yağmur lastiğinden direkt olarak kuru zemin lastiğine geçiş stratejisi izlemeye karar verdiler.Ön taraftaki isimlerden ilk pite gelen isim Sergio Perez oldu.17. turda pit yapan Meksikalı pilot hafif yağmur lastiğiyle piste yeniden geri döndü.Perez,Norris'in arkasında piste dönmesine rağmen bir tur sonra Norris'in pit yapmasıyla önü açıldı ve rakiplerine karşı 4 saniye civarında daha hızlı turlar atmaya başladı.Perez'in pit-stop'unun ardından Ferrari,Sainz'ı pite almak istedi fakat İspanyol pilot telsizden pistin çabuk kuruduğunu ve birkaç tur daha kalıp kuru zemin lastiğine geçmek istediğini söyledi.Bunun ardından 19. turda Leclerc ve Verstappen aynı anda pit-stop yaptı.Bu pitlerin ardından Carlos Sainz liderliği alırken Sergio Perez erken pit yapma avantajını muhteşem bir şekilde kullanarak pit yapan iki pilotun önünde ikinci sırada yer almayı başardı.20 tur itibariyle sıralama Ferrari'nin yanlış stratejisiyle birlikte pit yapmayan Sainz,Perez,Leclerc ve Verstappen şeklinde oluştu.22. turda Ferrari sert lastikleri takmak üzere Carlos Sainz'ı pite çağırdı.Fakat aynı anda Leclerc'i de pite çağırmaları oldukça yanlış bir karardı.Zaten bu hatadan son anda dönmeye çalışırken Monakolu pilot çoktan pit alanına dalmıştı.Çift pit-stop sırasında bu nedenler Leclerc oldukça vakit kaybetmiş oldu ve takım arkadaşının da arkasına düşmüş oldu.Bir tur sonra bu kez çift pit yapma sırası Red Bull'daydı.Fakat onlar bunu sorunsuz bir şekilde uygulamayı başardılar.Perez,Ferrari'lerin önünde piste lider dönmeyi başarırken Verstappen ise Sainz'ın arkasında üçüncü sırada piste döndü.Böylelikle Red Bull,Ferrari'yi pitlerde yaptığı daha doğru stratejiyle birlikte mağlup etti ve sıralama Perez,Sainz,Verstappen ve Leclerc şeklinde oluştu.Leclerc için bir kez daha en büyük rakibi bir kez daha kendi pit duvarı olurken Monakolu pilotun buna tepkisi de gayet anlaşılırdı.Ferrari'nin Leclerc'i pite çağırıp son anda pistte kalmasını söylemesi ise tam anlamıyla bir fiyaskoydu.Red Bull'un da Perez'i erken pite alma kararının ise ne kadar doğru olduğu çok net bir şekilde ortaya çıkmış oldu.
26. turda ise yarışın en korkutucu olayı gerçekleşti.Mick Schumacher havuz kısmında ilerlerken sol arka lastiği ıslak hatta taştı ve spin attı.Büyük bir kaza yaşayan Alman pilot bariyerlere çarptı ve 2020 Bahreyn'de gördüğümüz gibi Haas aracı ortadan ikiye ayrıldı.Bu oldukça korkunç olan kazanın ardından Mick Schumacher telsizden ''Ben iyiyim'' mesajını gönderdi ve herkesin içini rahatlattı.Bu kazanın ardından kırmızı bayrakla yarış durduruldu.Aracın kaldırılması ve bariyerlerin düzeltilmesinin ardından bir kez daha hareketli startla birlikte yarış başlamış oldu.
Yeniden startta Red Bull pilotları sıfır set orta hamur takarken Ferrari pilotları yaklaşık 10 turluk sert lastiklerle piste çıktılar.Red Bull,2 saat sınırından dolayı yarışın kalan yaklaşık 40 dakikalık bölümünü bu lastiklerle tamamlayabileceğini düşündü ve taze ve hızlı lastik avantajıyla farkı açabileceğini hatta mümkün olursa Verstappen'in Sainz'a atak yapabileceğini düşündü.Fakat Monako bize yine beklediğimizi vermedi ve yarış son 10-15 dakikaya kadar sakin bir şekilde devam etti.Yarışın sonuna doğru öndeki dört pilot birbirlerini oldukça yakından takip etmeye başladı.Bir ara Perez ile Leclerc arasındaki fark 1.5 saniye civarına kadar inmişti.Sainz oldukça yakından takip ettiği rakibine karşı liderlik atağı fırsatı yakalamaya çalışıyordu.Ancak bu pistte geçiş yapmanın neredeyse imkansız olduğu çok net bir şekilde ortaya çıktı.Sergio Perez sürenin sonuna kadar yarışı önde götürmeyi başardı.
Tüm bu yaşananların ardından sıralama turlarındaki gibi bir hata yapmadan damalı bayrağa ilk sırada gelmeyi başaran Sergio Perez bu sezonki ilk,kariyerinin üçüncü yarış galibiyetini Monako'da kazanmayı başardı.Hafta sonu boyunca Max Verstappen'den üstün gözüken Perez,geçtiğimiz yarış alamadığı önceliği bu yarışta aldı ve Verstappen'in yavaş kaldığı yarışlarda kazanabilecek ideal ikinci pilot olduğunu bir kez daha göstermiş oldu.Carlos Sainz,pit-stop'ta yaptığı tercihle oldukça cesur olduğunu gösterse de Perez'in arkasında tur başına 4-5 saniye civarı vakit kaybederek pitlerin ardından rakibinin arkasında kaldı ve yarışı başladığı yerde ikinci sırada tamamladı.Ferrari'nin üstün gözüktüğü pistte Ferrari'nin Leclerc'e uyguladığı stratejiyle de birlikte kazanabileceği bir yarışta belki de bir tur geç pite gelmesiyle yarışı kaybetmiş oldu.Podyumu tamamlayan son isim Max Verstappen oldu.Oldukça yavaş kaldığı hafta sonunda şampiyonadaki en büyük rakibine karşı pit stratejileriyle birlikte farkı açarak buradan ayrılmayı başardı.Fakat yarışı kazanmaktan gerçekten çok uzaktaydı.Bu yarışla birlikte de tamamladığı bütün yarışları kazanma serisi sona erdi.Charles Leclerc kendi pit duvarının kurbanı olarak yarışı dördüncü sırada tamamladı.Monako'daki lanetini bir kez daha kıramadı ve şampiyonluk yarışında Verstappen'le farkı az da olsa açıldığı yetmezmiş gibi Perez'le de oldukça burun buruna geldi.Geri kalanların en iyisi ise bir kez daha Russell oldu.Geçen hafta oldukça zirveye yakın gözükmesine rağmen bu hafta büyük farkla geride kalan Mercedes'te George Russell,Carlos Sainz'ın uyguladığı stratejiyi kendisi de uygulayarak Norris'i geçti ve beşinci sırayı aldı.Böylelikle bütün yarışları ilk beşte bitirme serisini de devam ettirmiş oldu.Lando Norris oldukça iyi gözüktüğü hafta sonunda yarışta da pitlerde Russell'a kaybetmesine rağmen iyi yarıştı ve altıncı sırayı aldı.Ayrıca takımına bir en hızlı tur puanı da kazandırmayı başardı.Fernando Alonso,Sainz ve Russell'la benzer stratejiyi izlediği yarışta Lewis Hamilton'ı arkasında tutmayı başardı ve damalı bayrağı yedinci sırada gördü.Lewis Hamilton,hafif yağmur lastiğini deneyen pilotlardan biriydi.Bu yüzden Esteban Ocon'un gerisine düştü ve onu geçmeye çalışırken ön kanadına hasar verdi.Yarış boyunca da Alonso'nun arkasına takıldı ve sekizinci sırada finish gördü.Esteban Ocon dokuzuncu sırada yarışı tamamlamasına rağmen Hamilton'la yaşadığı temasın ardından 5 saniye ceza aldı ve on ikinci sırada kaldı.Bununla birlikte Valtteri Bottas ve Sebastian Vettel birer sıra yükselerek ilk onu tamamlayan isimler olurken Pierre Gasly de bir sıra yükselerek on birinci sırada kalmış oldu.Bu üç pilotun da iyi yarışlar çıkardığını söylemek yanlış olmaz.Daniel Ricciardo,iki kez pole aldığı ve bir kez kazandığı pistte takım arkadaşına oranla oldukça etkisiz gözüktü ve on üçüncü sırada finish gördü.Yarışın hemen başında bariyere sürten ve pite gelmek zorunda kalan Lance Stroll yarışı on dördüncü sırada tamamlarken aynı şekilde yarışın başında bariyere çarpan Nicholas Latifi yarışı on beşinci sırada tamamladı.Yarışı tamamlayabilen son isimler ise beklenenden yavaş kalan Alfa Romeo'yla Guanyu Zhou ve sıralamada kötü olmamasına rağmen yarışta istediğini yapamayan Yuki Tsunoda oldu.Mick Schumacher yaptığı büyük kazayla yarış dışı kalırken Kevin Magnussen ve Alexander Albon yarışı bırakan isimler oldular.
Sürücüler klasmanında Max Verstappen 125 puanla liderliğini sürdürürken Charles Leclerc 116 puanla ikinci sırada bulunuyor.Sergio Perez burada aldığı galibiyetle birlikte şampiyonluk yarışına dahil oldu ve 110 puanla üçüncü sıradaki yerini sağlamlaştırdı.George Russell(84) ve Carlos Sainz(83) arasında kıyasıya bir dördüncülük mücadelesi yaşanırken altıncılık yarışı Lewis Hamilton(50) ve Lando Norris(48) arasında sürüyor.Valtteri Bottas da 40 puanla oraya ucundan bir bakış atıyor.Esteban Ocon'un(30) dokuzunculuktaki yeri sağlam gözükürken onunculuk yarışı Kevin Magnussen(15),Daniel Ricciardo(11),Yuki Tsunoda(11) ve Fernando Alonso(10) arasında oldukça yakın devam ediyor.Pierre Gasly(6) ve Sebastian Vettel(5) şimdiye kadar hayal kırıklığı sezonlar geçirirken Alexander Albon(3),Lance Stroll(2) ve Guanyu Zhou(1) ise bu sezon puan kazanmış diğer pilotlar arasındalar.Takımlar klasmanında ise Red Bull 235 puanla zirvedeki yerini korurken Ferrari 199 puanla ikinci,Mercedes 134 puanla üçüncü sırada bulunuyor.McLaren 59 puanla dördüncü sırada bulunurken Alfa Romeo(41) ve Alpine(40) beşincilik,Alpha Tauri(17) ve Haas(15) yedincilik için çekişiyorlar.Aston Martin 7 puanla dokuzuncu sırada bulunurken Williams ise 3 puanla son sırada yer alıyor.
Özetle Red Bull'un stratejide Ferrari'yi bir kez daha mağlup ettiği,Perez'in bütün hafta sonu boyunca Verstappen'den hızlı olduğu,Leclerc'in Monako'daki şanssızlığını bir türlü kıramadığı,geri kalan herkesin öndekilerden büyük fark yediği ve yarış prosedürleriyle ilgili birçok konunun oldukça tartışıldığı ve tartışılmaya devam edeceği bir hafta sonunu geride bıraktık,Önümüzdeki yarışta 2 hafta sonra Bakü sokaklarında olacağız.Red Bull'un biraz daha ağır bastığı pistte bakalım Ferrari,Red Bull'un dört yarışlık galibiyet serisini bozabilecek mi? Ya da Red Bull son yarışlarda kurduğu hegomonyasını devam ettirip iki klasmanda da farkı açmayı başarabilecek mi? Bu soruların yanıtını sezonun sekizinci yarışında hep birlikte göreceğiz.Önümüzdeki yarışlarda görüşmek üzere...
Eren Arslanoğlu
Yorumlar
Yorum Gönder