Formula 1 2022 Sezonunda Avustralya Grand Prix'i Geride Kaldı!
Formula 1, 3 senelik aranın ardından Avustralya'ya geri döndü.Son 2 sezondur Covid-19 nedeniyle yapılamayan yarış pistin değişen düzeniyle birlikte hızlanmasıyla güzel bir seyir zevki vaat ediyordu.Ferrari ve Red Bull'un önde götürdüğü sezonda Mercedes'in aerodinamik birtakım güncellemelerinin yarışa ve sezona nasıl etki edeceği herkesin merak konusuydu.Gelin bunların nasıl sonuç verdiğine hep birlikte bir göz atalım.
Antrenman Seansları
FP1
İlk antrenman seansında değişen pist düzenine alışmaya çalışan pilotlar birçok kez pist dışına taştılar.Aynı zamanda pist sıcaklığının 37 dereceyi bulması da hem araçların hem de pilotların performansını şüphesiz etkiledi.Perez'in aracından kopan bir parça ve 2 yarış aranın ardından gride geri dönen Sebastian Vettel'in aracında yaşanan motor arızası nedeniyle seansta 2 kez kırmızı bayraklar sallandı.Seansın sonunda tepedeki iki takımın ilk iki yarışta geride kalan pilotları takım arkadaşlarını geride bırakmayı başardılar.Carlos Sainz 1:19.806'lık derecesiyle Charles Leclerc'in 0.571 saniye önünde birinci olurken Sergio Perez 0.593 saniye geride üçüncü,Max Verstappen ise 0.820 saniye geride dördüncü oldu.Geçtiğimiz yarışta hızlı virajlarda iyi gözüken McLaren'de Lando Norris seansı beşinci,Daniel Ricciardo ise kendi evindeki ilk seansı sekizinci olarak tamamladı.Sezonun başında geri kalanların en iyisi olarak gözüken Alpine takımında ise Esteban Ocon altıncı,Fernando Alonso dokuzuncu oldu.İlk onu tamamlayan pilotlar ise yedinci sıradaki Lewis Hamiton ve onuncu sıradaki Valtteri Bottas oldu.Seansta hayal kırıklığı yaşayanlar George Russell ve Alpha Tauri pilotları oldu.Tsunoda,Russell ve Gasly sırasıyla on birinci,on ikinci ve on dördüncü oldular.Birinci antrenman bittikten sonra ilginç bir olay yaşandı.Sebastian Vettel seansa veda ettikten sonra pistte hiçbir araç kalmamasının ardından pist görevlilerinden birinin scooter'ını alarak pistin üzerinden garaja geri döndü.Kendisi bu nedenle 5000 euro para cezası aldı.
FP2
İkinci antrenman seansı sıralama turları ve yarışla aynı saatte yapıldığı için pist koşulları daha elverişliydi.İlk seansa göre daha sakin geçen bu bölümde Lance Stroll'ün aracından kopan bir parça haricinde kırmızı bayrak yoktu.Seansın sonunda şampiyona lideri Charles Leclerc'in liderliği vardı.Monakolu pilot 1:18.978'lik derecesiyle seansı önde tamamlamayı başardı.Son dünya şampiyonu Max Verstappen 0.245 saniye geride ikinci oldu.Bu iki pilotun ardından ise İspanyol pilotlar sıralandı.Carlos Sainz 0.398 saniye geride dördüncü olurken Fernando Alonso antrenman seanslarını çok iyi geçiren Alpine ile beraber 0.559 saniye geride dördüncü oldu.Sergio Perez beşinci,Esteban Ocon ise altıncı sırada kalırken Alfa Romeo ile harika bir sezon geçiren Valtteri Bottas seansı yedinci sırada noktaladı.McLaren iki araçla bir kez daha ilk ona girerken Norris sekizinci,Ricciardo onuncu oldu.Bu iki pilotu ilk seansı iyi geçiremeyen Pierre Gasly ayırdı.Seansın hayal kırıklığı ise Mercedes takımı oldu.George Russell on birinci,Lewis Hamiton ise on üçüncü sırada kalarak iyi bir görüntü vermediler.Bu iki piotu da Yuki Tsunoda ayırdı.Sebastian Vettel ise ilk seansta yaşadığı sorunun ardından piste çıkamadı.
FP3
Üçüncü antrenman seansında ilk antrenman seansına göre benzer koşullar vardı.Bu yüzden yine olaylı bir seans oldu.Bütün hafta sonu başına gelmedik kalmayan Aston Martin'de ilk olarak 4 kez dünya şampiyonu Sebastian Vettel 10. virajda aracının kontrolünü kaybedip bariyere çarparak süspansiyon kırdı ve seansın kırmızı bayraklarla durdurulmasına sebep oldu.Seansın bitimine üç dakika kala ise bu sefer Lance Stroll bariyerlere çarptı.Kırmızı bayraklarla durdurulan seans kırmızı bayraklar altında sona erdi.Bu seansta ise zirvede yine farklı bir isim vardı.Lando Norris bu hafta çok daha iyi gözüken McLaren ile sıfır set yumuşak lastiklerle 1:19.117 derecesiyle ilk sırada yer aldı.İlk dört pilotu sadece yüzde 16 saniye ayırdı.Charles Leclerc 0.132 saniye geride ikinci,Sergio Perez 0.148 geride üçüncü,Fernando Alonso 0.158 saniye geride dördüncü oldu.Carlos Sainz 0.302 saniye geride beşinci olurken Daniel Ricciardo takım arkadaşının 0.576 saniye gerisinde altıncı oldu.Seansta umduğunu bulamayan isim Max Verstappen oldu.Aracın dengesinden memnun olmadığını dile getiren Hollandalı pilot zaman turu denemelerinde çok fazla hata yaptı.Orta hamurla attığı turla Norris'in 0.692 saniye gerisinde yedinci oldu.Mercedes bir türlü üstesinden gelemediği dalgalanma problemiyle yine çok iyi bir derece yapamadı.Hamilton sekizinci,Russell on birinci oldu.İlk onu ise Valtteri Bottas ve Yuki Tsunoda tamamladı.Sebastian Vettel ise bir kez daha zaman turu kaydedemedi.
Sıralama Turları
Q1
Avustralya Grand Prix'inin ilk sıralama turları seansı çok ilginç geçti.Seansa damgasını vuran olay Latifi ile Stroll'ün kazası oldu.Kanadalıların hızlı turda olmadıkları halde birbirini geçmeye çalışırken yaptıkları tuhaf kaza gerçekten bu pilotların neden Formula 1'de yarıştıklarını sorgulatacak cinstendi.Bu kaza nedeniyle de Lance Stroll'e 3 sıra grid cezası verildi.Bunun dışında sıradan geçen seansta Max Verstappen bu hafta sonunda ilk kez zirvedeydi.Takım arkadaşının çeyrek saniye önünde liderliği almayı başardı.Onları Ferrariler,Alonso ve Bottas takip etti.Sonrasında üç İngiliz Norris,Hamilton ve Russell arka arkaya sıralanırken ilk onu ise Pierre Gasly tamamladı.Kanadalılar haricinde ise onların takım arkadaşları Alexander Albon ve Sebastian Vettel elenirken ilk iki yarışta müthiş bir görüntü veren Kevin Magnussen de ilk bölümde elenmekten kurtulamadı.Sıralama turlarının ardından ise Williams'ın Taylandlı pilotu Alexander Albon,aracında örnek alınacak yeterli yakıt bulunamadığı için sıralama turlarından diskalifiye edildi.
Q2
İlk seansa göre daha olaysız geçen seanstaki tek ufak olay George Russell'ın pist dışına taşıp geri gelmesi sırasında sallanan sarı bayraklardı.Hafta sonunun beşinci seansında zirvede yeniden farklı bir isim vardı.Red Bull'un Meksikalı pilotu Sergio Perez,Ferrarilerin önünde ilk sırayı alırken dördüncülük Max Verstappen'e gitti.Alpine'de Alonso ve Ocon beşinci ve onuncu olarak son bölüme kalırken McLarenler altıncı ve dokuzuncu,Mercedesler ise yedinci ve sekizinci olarak iki otomobille son bölüme kalmış oldular.Alpha Tauri'de Gasly ve Tsunoda on bir ve on üçüncü olarak elenirken Alfa Romeo'da 103 yarışlık Q3'e kalma serisi sona eren Valtteri Bottas ve Guanyu Zhou on ikinci ve on dördüncü oldular.Son sıra ise Mick Schumacher'in oldu.Böylelikle ilk ona sadece beş takımın pilotları kalmış oldular.
Q3
Son sıralama turları seansı İspanyol pilotlar için şanssız seanslar oldu.Seansın başında Red Bulllar Max Verstappen'le hata yapmış olsa da Perez'in liderliğinde ilk iki sırayı aldılar.Sonrasında ise Ferrariler piste çıktı ve Leclerc'le birinciliği aldılar.İspanyolların şanssızlığı da burada başladı.Fernando Alonso ikinci sektörde mor sektör yapmış olmasına rağmen son sektörde hidrolik problemi sebebiyle bariyerlere çarptı ve kırmızı bayraklara sebep oldu.Kendisi daha sonra ''Belki 20 saniye sonra bu problemi yaşasaydık ilk çizgide olabilirdik'' diyerek üzüntüsünü belirtiyordu.Carlos Sainz'ın şanssızlığı ise Alonso'nun kazasıyla birlikte oldu.Çok iyi bir turla gelen İspanyol pilot çizgiyi tam geçeceği esnada çıkan kırmızı bayraklar nedeniyle turu tamamlayamadı ve sonraki turlarda da istediği performası gösteremedi.Kırmızı bayrakların ardından atılan turlarda İspanyol pilot umduğunu bulamadı.Max Verstappen sonlara doğru birinciliği almasına rağmen Charles Leclerc son sözü söyledi ve muazzam bir turla pole pozisyonunun sahibi oldu.
Bu sezonki ikinci ve kariyerinin on birinci pole pozisyonunu kazanan Monakolu pilot 1:17.868'lik derecesiyle adeta uçtu.Max Verstappen 0.268 saniye geride ikinci olurken Sergio Perez 0.372 saniye geride üçüncü oldu.Hafta sonunun hızlı ismi Lando Norris McLaren ile ikinci çizgiye çıkmayı başarırken Hamilton ve Russell Mercedes'le beşinci ve altıncı olarak üçüncü çizgiyi kapattılar.Daniel Ricciardo kendi evinde takım arkadışının temposuna yetişemedi ve yedinci oldu.Alpine ile Esteban Ocon sekizinci olurken Carlos Sainz bütün yaşananların ardından son turunda da hata yaparak dokuzuncu sırada kaldı.Alonso ise zaman turu kaydedemeyerek onuncu sırada kaldı.
Yarışın startında Fernando Alonso,Carlos Sainz,Kevin Magnussen,Sebastian Vettel,Lance Stroll ve Alexander Albon sert hamurla yarışa başlarken geri kalan herkes orta hamurla yarışa başladı.5 kırmızı ışığın sönmesinin ardından Leclerc ve Verstappen yerlerini korudular.Sergio Perez ise iyi kalkmasına rağmen Max Verstappen'in arkasında erken fren yapmak zorunda kaldı ve Hamilton tarafından geçildi.Böylelikle Hamilton,Lando Norris'i de ilk viraja gelmeden geride bırakmasıyla iki sıra birden kazanmış oldu.Russell da Norris'i geçerek bir sıra kazandı ve sıralama Leclerc,Verstappen,Hamilton,Perez,Russell ve Norris olmuş oldu.Sert lastiklerle birlikte startta çok yavaş kalan Carlos Sainz dokuzunculuktan on üçüncülüğe kadar geriledi.Bir tur sonra da atak yapmaya çalışırken yarış çizgisini kaçırarak çimenlere taştı ve spin atarak çakıllara gömüldü.İspanyol pilot için şanssız hafta sonu böylelikle hüsranla sonuçlanmış oldu.Sainz'ın kazasının ardından güvenlik aracı piste girdi ve aracın kaldırılmasının ardından yarış sorunsuz olarak yeniden başladı.
Sergio Perez,Lewis Hamilton'ın arkasında birkaç tur zaman kaybetmesinin ardından onuncu turda startta kaybettiği yeri geri aldı ve tekrardan üçüncü sıraya yerleşti.Fakat Max Verstappen'in yaklaşık 5 saniye arkasındaydı.Max Verstappen ise lastiklerinin bitmesiyle birlikte Leclerc'in temposuna ayak uyduramadı ve gittikçe fark açılmaya başladı.Farkın bu kadar açılmasının ardından Max Verstappen on dokuzuncu turda pite geldi.1 tur sonra ise Hamilton tarafından baskı yemeye başlayan Sergio Perez pit stop için içeriye geldi.Charles Leclerc en önde rahat bir farkla ilerlerken Ferrari Max Verstappen'in de iyi turlar yakalaması üzerine risk almadı ve Hamilton'ın 18 saniye önünde pite girdi.Aynı turda Hamilton da pite geldi ve böylelikle Monakolu pilot liderliği kaybetmemiş oldu.Ancak Hamilton Perez'in hemen önünde piste geri geldi ve soğuk lastiklerle Perez'e geçilmiş oldu.Tam bu esnada da iki pilotun sıralamasını etkileyecek önemli bir olay oldu.
23. turda Sebastian Vettel aracının kontrolünü kaybederek bariyerlere çarptı ve yarış dışı kaldı.Bunun üzerine güvenlik aracı piste girdi ve o sırada pit stop yapmamış pilotlar için çok iyi bir fırsat doğdu.Mercedes henüz pite almadığı George Russell'ı üçüncü devam ederken pite aldı ve piste üçüncü sırada geri göndermeyi başardı.Böylelikle sıralama Leclerc,Verstappen,Russell,sert lastiklerle başladığı için henüz pite gelmeyen Alonso,Perez ve Hamilton şeklinde oldu.Güvenlik aracının ardından herkes yerini korurken bitmeye başlayan lastikleriyle tempo kaybeden Fernando Alonso 30. turda Sergio Perez'e geçildi.Ardından Hamilton'a da geçilen İspanyol pilot yavaş yavaş sıra kaybetmeye başladı.Mercedes'in tempo olarak çok önünde olan Red Bull'da Sergio Perez 36.turda George Russell'ı geçerek yeniden üçüncülüğe yükselmiş oldu.Ancak Ferrari'nin temposu da Red Bull'un önündeydi ve Max Verstappen'le Charles Leclerc'in farkı yeniden açılmaya başladı.Tüm bunların ardından yarışın en önemli olayı yaşandı.
39. turda Max Verstappen yarışın en hızlı turunu attıktan saniyeler sonra motorundan dumanlar çıkmasıyla birlikte aracını kenara çekti ve yarışa veda etmek zorunda kaldı.Böylelikle Red Bull sezonun üçüncü yarışında üçüncü kez bir dayanıklılık sorunu yaşayarak yarışa veda etmiş oldu.Red Bull'un Honda'nın çekilmesinin ardından kendi motorunu kendi üretmeye başlaması onları sıkıntıya sokmaya devam edecek gibi görünüyor.Her ne kadar birçok eski Honda çalışanını bünyeye katmış olsalar da üçüncü yarıştakı üçüncü arıza sezonun geri kalanında takımı olumsuz etkileyecek gibi gözüküyor.
Yarışın en önünde açık ara önde giden Leclerc en hızlı tur da kendisinde olmasına rağmen hâlâ zorlamaya devam etti ve kendisine ne kadar güvendiğini bir kez daha gösterdi.Böylelikle de Sergio Perez'in yaklaşık 20 saniye önünde damalı bayrağı ilk sırada geçerek bu seneki ikinci kariyerinin dördüncü yarış zaferini kazanmış oldu.En hızlı tur puanını da hanesine yazdıran Monakolu pilot böylece pole pozisyonu alıp tüm yarışı birinci götürüp en hızlı tur puanını alarak yarışı kazanmasıyla da kariyerinin ilk grand slam'ini yapmış oldu.Sergio Perez startta ve pitte rakiplerinin gerisinde kalmasına çok iyi bir yarış çıkartarak ikinci sırayı aldı.Verstappen'in hidrolik sorunu nedeniyle kalmasından sonra telsizde çok endişeli gözüken Meksikalı pilot bir problem yaşamadı ve podyumun ikinci basamağına çıkmış oldu.Podyumun son basamağı ise George Russell'a gitti.Güvenlik aracının arkasında pit stop yaparak büyük avantaj elde eden ve bu avantajı korumayı başaran İngiliz pilot kariyerinin ilk podyumunu kazanmış oldu.Lewis Hamilton çok iyi bir startla üçüncülüğe çıkmasının ardından pist üstünde Perez'e ve pitlerde de Russell'a geçilmesiyle Verstappen'in kalmasının ardından dördüncü oldu.Mercedes dalgalanma sorununu bu kadar çok hissettiği bu hafta sonunda bu sonuçla beraber 27 puan alarak hafta sonunun en çok puan alan takımı oldu.McLaren için adeta sezona geri dönüş yarışı oldu.Öndekilerle benzer bir tempo yakalayamasalar da oldukça stabil bir görüntü verdiler.Lando Norris yarışı beşinci bitirirken Daniel Ricciardo kendi evinde takım arkadaşının gerisinde kaldı ve altıncı oldu.Esteban Ocon hatasız sürüşünün ardından yedinci olurken Valtteri Bottas Q3'e kalma serisini kaybetmesine rağmen çok iyi bir yarış geçirerek sekizinci oldu ve bu sezon ikinci kez puan almış oldu.Pierre Gasly yarışın sonlarında yaptığı hatayla beraber Bottas'a geçilerek dokuzuncu olurken yarışın en büyük pozitif sürprizi ise Alexander Albon'dan geldi.Yarışa sert lastiklerle başlamasının ardından bütün yarış pite gelmeyen Taylandlı pilot yedinci sırada ilerlediği son turda pite girmesinin ardından onuncu olarak Williams'a bu sezonki ilk puanlarını kazandırmış oldu.Guanyu Zhou ve Lance Stroll sürekli ilk on civarında götürdükleri yarışta on birinci ve on ikinci sırada kaldılar.Haaslar için ilk iki yarışın aksine sorunlu bir hafta sonu geride kaldı.Mick Schumacher on üçüncü olurken ilk iki yarışta puan almayı başaran Kevin Magnussen yarışı on dördüncü sırada tamamladı.Yuki Tsunoda ve Nicholas Latifi sessiz sedasız ancak on beşinci ve on altıncı olabildiler.Fernando Alonso ile bir ara dördüncü sıraya kadar yükselmesine rağmen Max Verstappen'in neden olduğu sanal güvenlik aracında orta hamura geçip istediği tempoyu tutturamadı ve yarışın sonunda da lastikleri bittiği için bir pit stop daha yaparak sonuncu oldu.Carlos Sainz,Sebastian Vettel ve Max Verstappen ise yarışı tamamlayamayan isimler oldular.
Tüm bu olanların ardından Charles Leclerc 71 puanla şampiyonanın zirvesindeki konumunu iyice sağlama almış oldu.Mercedes ile iyi bir sezon geçiren George Russell 37 puanla ikinci sırada yer alırken takım arkadaşının temposuna bir türlü ayak uyduramayan Carlos Sainz 33 puanla üçüncü sırada yer alıyor.Sergio Perez burada aldığı ikincilikle beraber 30 puanla dördüncü sıraya yükselirken Lewis Hamilton 28 puanla beşinci,Max Vertappen ise aldığı tek yarış galibiyetiyle 25 puanda altıncı sırada yer alıyor.Esteban Ocon geri kalanların en iyisi olarak 20 puanla yedinci,Lando Norris ise son iki yarıştaki iyi sonuçlarıyla 16 puanla sekizinci sıraya yükseldi.Şampiyonanın ilk onunu ise Valtteri Bottas ve Kevin Magnussen on ikişer puanla tamamlıyorlar.Takımlar şampiyonasında ise Ferrari 104 puanla zirvede yer alırken Mercedes 65 puanla ikinci,Red Bull ise 55 puanla üçüncü sırada bulunuyor.McLaren ve Alpine'in dördüncülük rekabetinde ise bu yarıştaki sonuçla beraber 24-22 McLaren üstünlüğü oluştu.
Red Bull'un yaşadığı dayanıklılık problemleri,Mercedes'in yunuslanma sorununa bir türlü çözüm bulamaması ve Ferrari'nin yaşadığı yunuslanma problemine rağmen zaman kaybetmemesiyle her konuda rakiplerinden üstün gözükmesiyle Tifosilere ''O sene bu sene mi?'' sorusunu sorduran bir yarış hafta sonunun daha sonuna geldik.Bir sonraki durağımız İmola pisti olacak.Bakalım İtalya topraklarındaki ilk yarışımız olacak Emilia Romagna Grand Prix'inde bizleri neler bekliyor olacak?Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere...
Eren Arslanoğlu
Yorumlar
Yorum Gönder