Formula 1 Suudi Arabistan Grand Prix'inde Kazanan Max Verstappen!
Formula 1'de 2022 sezonu Suudi Arabistan Grand Prix'iyle devam etti.İlk yarışın ardından Ferrari hariç her takımın belli başlı sorunları ortaya çıkarken kırmızıların bu dominasyonu devam ettirip ettiremeyeceği herkesin merak konusuydu.Gelin bu hafta sonu neler yaşandığına beraber bir göz atalım.
Antrenman Turları
FP1
Geçen sene Aralık ayında yapılan yarış bu sene Mart ayında yapıldığında oldukça rüzgarlı ve tozlu bir ilk antrenman yaşandı.Bu şartlardan dolayı birçok pilot farklı virajlarda pist dışına taştılar.Neyse ki bir kaza yaşanmadı.Tek kırmızı bayrak Lando Norris'in bir tabelaya çarpmasıyla oldu.Onda da pist hemen temizlendi ve fazla bir gecikme yaşanmadı.Charles Leclerc,1:30.772 derecesiyle seansı ilk sırada tamamladı.Max Verstappen 0.116 saniye farkla ikinci oldu.Hollandalı bu dereceyi sert lastikle kaydetti.Valtteri Bottas geçtiğimiz hafta bıraktığı yerden devam ederek 0.312 saniye farkla üçüncü olurken Carlos Sainz 0.367 saniye farkla dördüncü oldu.Bu dörtlünün ardından Red Bull motorlu isimler arka arkaya sıralandı.Pierre Gasly 0.545 saniye farkla beşinci,Yuki Tsunoda 0.733 saniye farkla altıncı,Sergio Perez 0.791 saniye farkla yedinci oldu.Mercedes ve McLaren yine hayal kırıklığı yaşayan takımlar oldu.Lewis Hamilton dokuzuncu,Daniel Ricciardo on birinci,Lando Norris on üçüncü ve George Russell on beşinci sırada kaldı.Kevin Magnussen ise hidrolik arızası yüzünden zaman turu kaydedemedi.
FP2
İkinci antrenman başlamadan önce pistin yakınlarında bulunan Aramco petrol tesislerine füzeli saldırı düzenlendi.Pilotlarla yarış direktörleri arasındaki görüşmelerin ardından seansın yapılmasına karar verildi.İlk seansa oranla daha iyi koşullarda yapılan seansta Charles Leclerc birinciliği bırakmadı.Aracına hasar verip seansın sonlarına doğru piste çıkamasa da Monakolu pilot 1:30.074'lük derecesiyle en hızlı ismi oldu.0.140 farkla Max Verstappen ikinci,0.246 saniye farkla Carlos Sainz üçüncü oldu.Bu iki pilot Charles Leclerc'in aksine yumuşak lastikle değil orta hamurla bu süreleri kaydetti.Sergio Perez 0.286 saniye farkla dördüncü olurken ilk seansa göre daha iyi gözüken Mercedes ve McLaren'de Hamilton beşinci,Russell altıncı,Norris yedinci sırada yer aldı.İlk onu Esteban Ocon,Valtteri Bottas veYuki Tsunoda tamamladı.Kevin Magnussen ise ilk seansta yaşadığı problemi yeniden yaşayarak seansı tamamlayamadı.
FP3
Formula 1 yönetimi,takımlar ve pilotlar arasındaki uzun görüşmelerin ardından yarış hafta sonunun devam etmesine karar verildi ve seanslar planlandığı gibi devam etti.Pierre Gasly'nin aracının pit yolu çıkışında kalıp garaja itilmesi haricinde herhangi bir olay yaşanmayan seansta Charles Leclerc,Max Verstappen'i 0.033 saniye geçerek 1:29.735'lik derecesiyle seansı bir kez daha önde kapattı.Sergio Perez 0.098 farkla üçüncü,Carlos Sainz 0.274 farkla dördüncü oldu.Valtteri Bottas çıkışını devam ettirerek beşinci olurken ardından iki Fransız pilot Esteban Ocon ve Pierre Gasly altıncı ve yedinci oldu.İlk iki seansta sıkıntı yaşayan Kevin Magnussen sekizinci olurken ilk onu Fernando Alonso ve Yuki Tsunoda tamamladı.Mercedes motorlu araçlar için yeniden kötü bir sabah seansı oldu.Lewis Hamilton on birinci olurken diğer yedi Mercedes motorlu araçlar son yedi sırada yer aldılar.
Sıralama Turları
Q1
Seansın ortasında Nicholas Latifi'nin kazası nedeniyle iki bölüm halinde koşulan seansın en büyük sürprizi 7 kez Dünya Şampiyonu Lewis Hamilton'ın elenmesi oldu.İngiliz pilot uzun zaman sonra kaza veya mekanik arıza yaşamadan sadece kendi hızıyla Q1'de elenmiş oldu.George Russell'ın seansı dördüncü sırada bitirmesi bunun en büyük göstergesiydi.Carlos Sainz,Max Verstappen ve Charles Leclerc'in önünde ilk sırada yer aldı.Bottas ve Magnussen gibi isimler iyi performanslarına devam ederken Hamilton,Albon ve Hulkenberg ile birlikte kaza yapan Latifi ve yakıt sorunu yüzünden zaman turu atamayan Yuki Tsunoda sıralama turlarına veda ettiler.
Q2
İkinci seansa Mick Schumacher'in kazası damga vurdu.Pistin son sektöründe bir önceki günde Formula 2'deki temsilcimiz Cem Bölükbaşı'nın da kaza yaptığı yerde çok sert ve korkutucu bir kaza yaptı.Herkesin endişeli bekleyişinin ardından FIA ve Haas takımı yaptığı açıklamalarla Mick Schumacher'in bilincinin açık olduğunu,durumunun iyi olduğunu ve kontrol amaçlı tıbbı merkeze götürüldüğünü söylediler.Piste geri döndüğümüzde Carlos Sainz bir kez daha birinciliği alırken Charles Leclerc ikinci,Sergio Perez üçüncü ve beklenenin gerisinde kalan Max Verstappen dördüncü sırada yer aldı.Mercedes motorlular sıkıntı yaşamaya devam etti.George Russell,Q2'de elenmekten son anda kurtulurken Lando Norris ve Daniel Ricciardo Q3'e kalamadı.Onların haricinde Guanyu Zhou,Lance Stroll ve büyük bir kaza atlatan Mick Schumacher Q3'e kalamamış oldu.
Q3
Seansın ilk turlarının ardından Ferrariler zirvedeydi.Carlos Sainz,Charles Leclerc'in 0.044 önünde geçici pole pozisyonunu almıştı.Perez üçüncü olurken Verstappen bir kez daha hayal kırıklığı yaşayarak yedinci sırada kaldı.İkinci denemelerde ise Sergio Perez adeta şov yaptı.Charles Leclerc,1:28.225 derecesiyle pole pozisyonuna göz kırparken onun hayallerini Perez engellemiş oldu.Sonradan ''hayatımın en iyi turu'' olarak nitelendireceği muazzam bir turla Meksikalı pilot Leclerc'in 0.025 saniye önünde kariyerinin ilk pole pozisyonunu kazandı.Carlos Sainz üçüncü olurken Max Verstappen dördüncü sırada kaldı.Alpine pilotları yine tek turda hızlıydı ve Ocon beşinci,Alonso yedinci sırada yer aldı.Bu iki pilotu ise George Russell ayırdı.Valtteri Bottas,Pierre Gasly ve Kevin Magnussen ilk onu tamamlayan isimler oldular
Yarış başlamadan önce Carlos Sainz'ın aracında bir elektrik sorunu oluştu fakat kısa sürede giderildi.Yuki Tsunoda'nın sıralama turlarında yaşadığı sorun giderilemedi ve yarışa başlayamadı.Ayrıca Mick Schumacher de yaşadığı kazadan dolayı tedbir amaçlı olarak yarışta yer almadı. Lastik hamuru olarak Hamilton,Magnussen ve Hulkenberg sert lastiği tercih ederken diğerleri orta hamurla yarışa başladılar.Yarışın startında Perez ve Leclerc yerlerini korurken Verstappen,Sainz'ı geçerek üçüncü sıraya yükseldi.Yarışın başlarındaki en büyük olay ise Esteban Ocon ve Fernando Alonso arasındaydı.Ocon,Russell'a geçildikten sonra Alonso'nun baskısı altına girdi ve çok tehlikeli bir oyun oynamaya başladılar.Birkaç tur süren çekişmeli mücadelenin ardından pilotlar birkaç kez birbirlerini geçtikten sonra en sonunda galip Alonso oldu ve takım Ocon'dan daha fazla zorlamamasını istedi.Yarışın ön tarafını karıştıran ilk olay ise 15. turda gerçekleşti.
Ön tarafta herkes sabit farklarla giderken Charles Leclerc erken pit yaparak Perez'i geçme denemesinde bulunmak istedi.Fakat Sergio Perez pite girince pist pozisyonunu korumak için pite girmedi.Ancak kader Meksikalı pilotun yüzüne gülmedi.Pite geldikten bir tur sonra pistin son virajında Nicholas Latifi'nin duvara girmesiyle birlikte güvenlik aracı piste girdi ve öndeki isimler avantajlı pit-stop yapma şansına sahip oldular.Böylelikle Perez önce üçüncü sıraya gerilerken sonrasında Carlos Sainz'ı pit çıkışında gerideyken geçtiği gerekçesiyle İspanyol pilota yerini geri verdi ve dördüncü sıraya gerilemiş oldu.Bu güvenlik aracı sekansında sert lastikle başlayan pilotlar hariç herkes pite girdi.Böylelikle Lewis Hamilton sert lastikle başlamanın avantajıyla yedinci sıraya kadar yükseldi.
Yarışın son 15 turuna girilirken önce Fernando Alonso güç kaybederek yavaşlamaya başladı.Ardından Daniel Ricciardo son virajın ardından problem yaşamaya başladı ve pit yolunda kaldı.Hemen ardından da Valtteri Bottas pite gelerek yarıştan çekilmek zorunda kaldı.Tüm bu olanların ardından sanal güvenlik aracı devreye girdi.Lewis Hamilton'ın sert lastiklerle devam ederken çok iyi bir pit stop aralığı vardı fakat Mercedes takım mühendislerinin hatasına kurban gitti ve olayların olduğu ilk turda pite girme şansı varken giremedi.Ardından da pit yolunun kapanmasıyla birlikte pite giremedi.Böylece çok önemli saniyeleri kaybetmiş oldu ve yarışı çok daha önde bitirme şansını kaçırmış oldu.
Yarışın yeniden başlamasıyla önümüzde 8-9 turluk muhteşem bir kapışma başladı.Max Verstappen,Charles Leclerc'e son viraj öncesi iyice yaklaştı.Charles Leclerc,geçen hafta yaptığı aynı taktiği uygulayarak DRS aktivasyon noktası öncesi liderliği geri verdi fakat start düzlüğünde yerini geri almayı başardı.Bir sonraki turda yine aynı noktada Verstappen yeniden geçiş yapmak üzereyken bu sefer o DRS avantajını rakibe vermemek için iyice yavaşladı ve lastiklerini yakarak büyük zarar verdi.Üstelik liderliği de Charles Leclerc'ten alamamış oldu.Bu yaşadığı blokajdan sonra açılan yaklaşık 1,5 saniye civarı farkı 3 tur içinde kapatan Hollandalı pilot,bu sefer DRS aktivasyon noktasına geride girip DRS avantajını aldı ve geçişi tamamlayarak liderliği almış oldu.Son turda Alexander Albon'un yarış dışı kalmasıyla yarış sarı bayraklar altında sona erdi.Charles Leclerc,Max Verstappen'i zorlamasına rağmen geçiş yapabilecek fırsatı bulamadı ve Max Verstappen damalı bayrağı ilk sırada görerek yarışın galibi oldu.
İlk yarışta büyük hayal kırıklığı yaşayan son dünya şampiyonu böylelikle bu sezonki ilk galibiyetini almış oldu.Perez'i güvenlik aracı ardında yaptığı pit-stop'tan sonra geride bırakarak liderliğe oturan Charles Leclerc,uzun süre yarışı önde götürmesine rağmen sanal güvenlik aracının ardından Verstappen'in baskısına girdi ve yerini koruyamayarak ikinci sırada kaldı.Fakat en hızlı tur puanını da alarak 19 puanı cebe koyan Monakolu pilot 45 puanla şampiyona liderliğini devam ettirmiş oldu.Carlos Sainz,Sergio Perez'den üçüncülüğü aldıktan sonra yerini korumaya başardı ve podyumu tamamlayan isim oldu.Perez yaşadığı büyük şanssızlığın ardından dördüncü sırada yarışı tamamlayarak zararı hafifletmiş oldu.George Russell,yarışın başında beşinciliği aldıktan sonra arka tarafla büyük fark açtı ancak öndekilere de yaklaşamadı ve beşinci sırada kaldı.Altıncılık için ise Ocon ile Norris arasında büyük mücadele yaşandı.Ocon bütün yarış önde gittikten sonra son turlarda Norris'in baskısı altına girdi fakat son düzlüğü yan yana geçmelerine rağmen yerini korumayı başardı ve altıncı sırada yer aldı.Norris ve McLaren içinse ilk yarışın ardından en azından birkaç puan aldıkları bir hafta sonunu geride bıraktılar.Pierre Gasly ve Kevin Magnussen ise sessiz sedasız güzel bir yarış geçirdiler ve sekiz ile dokuzuncu sırayı almayı başardılar.Yarışın son puanlarını ise kötü sıralama turlarının ardından yarışa sert lastikle başlayarak güzel bir avamtaj elde eden fakat sanal güvenlik aracının arkasında bu avantajının bir kısmını çöpe atan Lewis Hamilton almış oldu.Alfa Romeo'nun Çinli çaylak pilotu Guanyu Zhou,birkaç kez ceza almasına rağmen yarışı on birinci sırada bitirmeyi başarırken Sebastian Vettel'in Covid-19 test sonucunun negatife dönmemesiyle bir kez daha onun yerine yarışan Nico Hulkenberg on ikinci sırada yer aldı.Son turun ilk virajında Alexander Albon ile temas yaşayarak finish'e zar zor ulaşan Lance Stroll ise yarışı bitirebilen son isim oldu.Ayrıca Alexander Albon,Stroll'le yaşadığı temasın ardından hem yarışı tamamlayamadı hem de Avustralya Grand Prix'i için 3 sıra grid cezası aldı.
Bu sonuçlarla birlikte Charles Leclerc 45 puanla şampiyonayı lider götürüken takım arkadaşı Carlos Sainz 33 puanla ikinci,Max Verstappen 25 puanla üçüncü sırada yer aldı.Mercedesler ise Russell ve Hamilton'la 22 ve 16 puan alarak tepedeki üçlüyü takibi sürdürdüler.Takımlarda ise Ferrari'nin 78,Mercedes'in 38 ve Red Bull'un 37 puanı bulunuyor.
Orange Army'nin zaferle ayrıldığı,Meksikalı Red Bull'luların büyük hayal kırıklığı yaşadığı,Tifosi'nin üzüldüğü,Alpine'in mutlu ayrıldığı,Mercedes'in fırsat kaçırdığı,McLaren'in teselli aldığı ve Haas'ın gayet memnun olduğu bir yarış hafta sonunu geride bıraktık.Önümüzdeki yarışta bir diğer sokak pisti olan Avustralya Melbourne'de Albert Park'ta olacağız.En son 3 sene önce bir Grand Prix düzenlenen bu pistte yeni pist düzeniyle birlikte bakalım nasıl bir yarış seyredeceğiz?Önümüzdeki yazılarda görüşmek üzere...
Eren Arslanoğlu
Yorumlar
Yorum Gönder